Wat is er nieuw

Pseudomugil Gertrudae, wie kan mij meer vertellen over deze vissen?

Mayflower

Well-known member
Lid geworden
24 februari 2011
Ik ben op zoek naar informatie over de pseudomugil gertrudae. Ik heb al gezocht op google, maar ben meer op zoek naar persoonlijke ervaringen. Hoe zijn deze vissen in het aquarium? Rustig/actief? En naar de medebewoners toe?
En in welke verhouding kun je ze het beste houden (hoeveel mannen/vrouwen)?

Ik heb ze bij de LFS zien zwemmen en vind ze prachtig!
Ik ben dan van plan om ze in mijn 1m bak te houden, met z'n hoevelen kun je ze houden in een groep?

Mijn visbestand bestaat uit:

- 2 Colisa Lalia
- 2 Platy's
- 1 Algeneter

Hansopje

Well-known member
Lid geworden
22 juli 2008
Pseudomugil gertrudae is inderdaad een prachtig visje, waarvan overigens veel verschillende vari�teiten zijn (zie site in mijn onderschrift). Ik heb zelf de vari�teit van de Aru-eilanden bij Nieuw-Guinea en die zijn mooier gekleurd dan de exemplaren die je hier in de winkel aantreft. Het zijn best actieve vissen die graag zwemmen. De mannen staan vaak naar elkaar te pronken en dat zijn mooie momenten als je voor het aquarium zit. In een meterbak met je huidige bestand kun je best een flink grote school plaatsen. Ik denk b.v. aan 20-30 stuks. Je kunt evenveel mannen als vrouwen in zo'n groep houden.

Ze zijn gek op levend voer als het maar klein is. Watervlooien, cyclops en ander klein spul zijn een lekkernij. Ze eten overigens ook goed droogvoer en diepvriesvoer. Ik hou ze zelf op een pH van 7 en een temperatuur van 24 graden. Levensduur is ongeveer 3 jaar, maar minder als je ze warmer houdt. Als je ermee wilt kweken, dan moet je dat zo snel mogelijk doen, omdat ze zich op 'latere' leeftijd nog moeilijk laten kweken.

Topicstarter
M

Mayflower

Well-known member
Lid geworden
24 februari 2011
Heel erg bedankt voor je uitgebreide info Hansopje! Hier heb ik echt wat aan. Nu is het nog kiezen welke variant ik wil hebben. Het liefst heel veel kleur! De aru variant is inderdaad echt heel mooi!

Visje in het water

Well-known member
Lid geworden
20 juni 2011
Hallo, Ik zag deze topic, het is al even geleden zie ik, maar...

Ik ben mij dus ook het verdiepen in dit visje.
Althans, dit tracht ik! Weinig over te vinden.

Je schrijft: "Ik heb zelf de vari�teit van de Aru-eilanden bij Nieuw-Guinea en die zijn mooier gekleurd dan de exemplaren die je hier in de winkel aantreft."

Bedoel je dan de Pseudomugil paskai?
En waar kun je die kopen dan? ik krijg de indruk dat deze in de winkel dus niet te krijgen is??

fctwente

Well-known member
Lid geworden
3 januari 2005
Website
www.boys5.nl
nee er zijn verschillende varieteiten van de gertrudae, hier te zien.
http://rainbowfish.angfaqld.org.au/Gertrud.htm

in mijn avatar staat de pseudomugil gertrudae(weipa)

De verscheidenheid van de Weipa is een van de meest indrukwekkende vormen en kan gevonden worden in Melaleuca moerassen naast de weg die leidt naar de stad. Een soortgelijke vorm kan worden gevonden in Pappan Creek, dat uitmondt in de rivier de missie. De vormen typisch voor die gevonden aan de top van Cape York in gebieden als de Jardine River (en de bijbehorende moerassen) en Burster Creek hebben grote ronde vinnen en meerdere kleine plekjes. In Arnhem Land een mooie vorm met gouden carrosseriekleuren komt voor in Goanna Lagoon, terwijl niet ver weg in de Giddy rivier de vissen grotere vinnen hebben met grotere plaatsen, maar geen gouden carrosseriekleur. Exemplaren verzameld in de Darwin regio hebben meestal oranje borstvinnen. Er zijn vele andere vormen van dit mooie kleine vis en nieuwe worden regelmatig ontdekt. Pseudomugil gertrudae van de Aru-eilanden zijn groter en hebben een algemeen een gouden kleur (vinnen en lichaam)

Visje in het water

Well-known member
Lid geworden
20 juni 2011
Jeetje... hahaha het wordt dus steeds ingewikkelder, maar ik begin hem wel een beetje te begrijpen nu. Hartelijk dank voor de uitleg! Het wordt steeds interessanter! Ik zie nu idd het verschil en dat er andere namen bij staan.

De vis op jouw avater, is het visje welke ik zo graag zou willen gaan houden. Hoe kan ik er zeker van zijn, dat ik deze dan ook krijg, als er zoveel soorten zijn?

Volstaat dan nog de naam: "pseudomugil gertrudae(weipa)"

Hoeveel zou je er het beste kunnen houden, willen ze zich prettig voelen?

Oja nog 1 vraagje, in welke laag zwemmen ze? Mijn eerste wens is namelijk ze samen met de Rasbora Brigittae (middenlaag, dacht ik) te gaan houden. Maar niet als dit niet wenselijk is natuurlijk.

nlskater

Well-known member
Lid geworden
29 oktober 2009
misschien late reactie maar bij mij zwemmen ze ongeveer midden-boven. dus niet helemaal bovenaan en ook niet helemaal in het midden.

volgens mij moest je ze met minimaal 10 stuks houden.

die variant op zijn avatar is volgens mij niet in de winkel te verkrijgen. andere varianten kan de LFS gewoon bestellen.

Bovenaan