Pseudotropheus Demasoni


J

Julian D

Guest
Ik ben in contact met iemand waarvan ik een aquarium kan overnemen.

Het gaat om een rekord 800 met hierin Pseudotropheus Demasoni's

Nu ben ik niet bekend met deze vissen en vraag me af wat er allemaal bij komt kijken en of ik hierin advies kan krijgen.
Op internet staat namelijk allemaal informatie wat natuurlijk niet altijd de waarheid is.

Wat moeten de waterwaardes zijn? Op welke ideale temperatuur moeten ze gehouden? etc etc...

Alle tips en tricks zijn welkom
 
De bak is veel te klein voor demasoni's. Het is 1 van de agressievere soorten..... Het zijn malawi cichliden en dan de vegetarische soort. Op google genoeg te vinden.... Maar de bak is niet geschikt....
 
Hmmm de verkoper van het aquarium vertelt dat hij hem al 3 jaar heeft draaien en geen problemen heeft ondervonden.

Hij heeft er trouwens stuk of 15 inzitten.
 
De Demasoni hoort echt in een 1.5m bak of groter. De enige reden dat deze vissen nog leven is dat de bak overbevolkjt is, dwz de agressie wordt dan verdeeld. Maar de bak is echt vele malen te klein voor deze soort. Eigenlijk voor alle malawi cichliden maar zeker voor deze zeer agressieve en niet de kleinste soort. Ik ben ook benieuwd welk filter er dan op zit, en hoe groot de vissen zijn.

Verder voor malawi mbuna:

Aquarium maat: vanaf 1.2m (voor ervaren aquarianen en selecte soorten kan 1m bak ook wel of zelf 80cm als het echt echt moet, maar niet voor malawi beginners aan te raden).

Inrichting bak:
1) plaat piepschuim
2) rotswand (liefst tot aan de waterrand, beter geen lavasteen)
3) zandbodem
4) geen hout
5) hard water
6) veel vissen (overbevolking)
7) een serieus extern filter of bioloog die op een overbevolkte bak is berekend

Voer:
Alleen plantaardig voer (bv malawi of spirulina vlokken), aangevuld met af en toe wat 'hard' dierlijk voer zoals krill.
 
Dankjewel voor de informatie saskia

De grootte van de vissen weet ik nog niet, moet nog gaan bezichtigen, maar techniek dat hij in zijn bak gebruikt:

Eheim 2228 professional buitenfilter
Eheim beluchtingspomp met slangen en toebehoren
Juwel staafverwarming
Juwel beluchtingspomp
 
Ik zou het niet doen. Zelfs als je een 1.5m bak hebt staan voor de demasoni's zijn deze vermoed ik zo niet in topvorm/goed uitgegroeid. Plus het is 1 van de meest agressieve soorten mbuna, niet echt wat voor beginners.

Als je graag mbuna wilt, begin dan met een 1.2 m bak (of als het echt moet een meterbak 160L of meer) met de 4 rustige soorten. Laat deze beter aan je voorbij gaan.
 
Kan ik wel de bak gewoon overnemen en de vissen verkopen? En is 130 euro een goede prijs dan?:p

Gaat dus om een Rekord 800 met alles erop en eraan:

Techniek:

Eheim 2228 professional buitenfilter
Eheim beluchtingspomp met slangen en toebehoren


Weet niet of dit een goed filter is?
 
Een nieuwe record 800 kost eur 107,55 . Dat is dan incl binnenfilter en verwarming. Zonder kast (je vermeldt net of die er wel/niet bijzit).

Een luchtpomp heb je niet nodig (tenzij je je bak zo overbevolkt als deze of een bak neemt zonder planten).

Verkoop van gewilde en goede kwaliteit mbuna levert hooguit 4 euro op per vis, via marktplaats enzo. De meegeleverde vissen in jouw geval zijn echter zeer agressief (dus alleen voor grote bakken en ervaren malawi houders) en ze zijn vermoedelijk ook niet goed uitgegroeid, dus als je die gratis kwijt kunt mag je al echt heel blij zijn.
 
Hmm oke, zit geen meubel bij nee. Wel dus dat externe filter, 10kg breuksteen, 2kg zand, led verlichting.

Maar beter dus iets anders zoeken?
 
Heb nu een andere advertentie gevonden waarbij iemand een Juwel Rio 125 + Kast: Juwel 80 sb aanbiedt. Wat zou een acceptabele prijs hiervoor zijn?
 
Topic kan gesloten worden.
 

Terug
Bovenaan