Wat is er nieuw

Pseudotropheus Socolofi met wat?

• Onderwerp starter Onderwerp starter EvE
  • Startdatum Startdatum
E

EvE

Guest
Ik heb diverse aquaria overgenomen en ben de vissen aan het herindelen nu, maar kom met de Pseudotropheus Socolofi er nog niet helemaal uit. In eerste instantie was de vis ook in de grote bak gezet en dat ging nog vrij goed tot hij mijn oude ancistrus vrouw had ontdekt. Hij bleef haar maar lastig vallen en daarom na 1 dag apart gezet samen met een groep van 10 Sumatranen die toch gingen staartbijten.

Die leken wel redelijk aan elkaar gewaagd, een enkele Sumatraan deed nog een beetje staartbijten, maar dat werd telkens snel afgestraft en de Malawi wees ze dan goed op hun plek.

En dus maar weer naar de LFS gegaan om een maatje erbij te halen, wilde er een vrouwtje bij. Maar met wat foto's van mijn smartphone zou het volgens de LFS toch een vrouwtje zijn en kreeg ik er een mannetje bij. Die was toch wel weer wat groter en is nu na een paar dagen heel dominant naar de kleine.

De kleine leek me in het geheel niet gelukkig en was alleen maar aan het vluchten en daarom gisteren in een apart aquarium met nog 8 Sumatranen gezet en dat lijkt voorlopig een stuk beter te gaan.

Maar wat kan ik er nou eigenlijk nog bijzetten? Ik weet weinig van Malawi vissen en heb al heel wat onderwerpen over Socolofi's gelezen, maar word nog niet heel veel wijzer. Of alleen mannen of een stuk of 3 vrouwtjes erbij en kunnen er ook andere Malawi soorten bij?

Het aquarium is 100x65x45, ca 290 liter, voorzien van zandbodem, wat hout en een enkel plantje.

Hout eruit en een mbuna malawi inrichting maken met stenen. Sowieso even "mbuna malawi aquarium" intikken op google, veel info.

Of je nu man+man had of man+vrouw is in beide gevallen zielig.

Meerdere Mannen vanaf 3stuks met dubbel zoveel vrouwen. 1man met 3vrouwen

Die vrouw van je kan net zo goed een nog niet volgroeide man zijn. Heb je foto's van beide? Misschien herken ik er wat in.

Wat voer je verder?

Ik zal zo nog eens foto's plaatsen en waarom moet het hout eruit?

En ik voer nu echt van alles, van spirulavlokken tot cicchlide pellets, ook CVG mix en granulaat.

Maar even pas op de plaats verder, want ik koop en haal maar meer en meer vissen binnen en er komt langzaam aan wel een grens in beeld. Daarom zal ik ook snel foto's proberen te plaatsen, eerst maar eens zien of ik nu een Socolofi man heb zitten uberhaupt? Hoeveel daarvan zou je in een 290 tank idealiter houden?

Taninnes en looizuren, niet bevordelijk voor de gezondheid.

Voer houden op alleen spirulina en 1a2x in de week wat diepvries artemia. Zijn echte herbivoren namelijk en teveel dierlijk eiwit gaan ze vroeg of laat dood aan.

Met dit soort specifiek ben ik niet bekend maar wel met mbuna's in t algemeen. Het aantal liter is leuk maar het gaat voornamelijk om de lengte van de bak ivm het zo ver mogelijk van elkaar weg kunnen indoen nodig.

OK, dan gaat het er weer uit! En ik heb gelijk wat foto's gemaakt, misschien kan iemand ze herkennen.

20170806_192135.jpg
20170806_192101.jpg

20170806_192448.jpg
20170806_192448.jpg

De tweede foto is niet best, maar de eerste toch wel? Kan iemand me vertellen of dit nu een Pseudotropeus Socolofi man is?

Ik heb deze en een hele bak overgenomen en zit er nu een beetje mee in mijn maag. Het is een mooi levendig dier, heel mooi lichtblauw van een cm of 8, zou toch al een paar jaar oud moeten zijn. Dacht er over om dan maar een Malawi bak in te richten, maar dat begon niet lekker. De tweede vis erbij gehaald bij de LFS om te kijken of die daar mee kon opschieten, maar helaas. Heb nu een nog grotere man erbij en de eerste werd daar volgens mij niet vrolijk van en heb ze nu apart gezet.

Zit is wat op te zoeken maar zo te zien heb je een soort te pakken waarbij man/vrouw bijna niet te onderscheiden is. Aan het gedrag zou je zeggen 2mannen, maar kan ook 1 hele seksuele man zijn + vrouw.

Zou eerlijk gezegd even alle vissen verkopen/terugbrengen naar de winkel en beginnen vanaf start.

Zit is wat op te zoeken maar zo te zien heb je een soort te pakken waarbij man/vrouw bijna niet te onderscheiden is. Aan het gedrag zou je zeggen 2mannen, maar kan ook 1 hele seksuele man zijn + vrouw.

Zou eerlijk gezegd even alle vissen verkopen/terugbrengen naar de winkel en beginnen vanaf start.

Ik geloof ook dat dat de beste optie is, lees nu meer over Malawi en vind dat toch wel een beetje andere koek! Leuke, mooie en levendige vissen die zich niet verstoppen, maar niet erg geschikt lijken voor mijn grote bak. Mijn LFS was ineens op vakantie, had ze al vorige week willen teruggeven. Maar als er iemand is met interesse, laat het weten. Ik woon onder Rotterdam, kan ze evt bij een enthousiasteling brengen, maar het is voor mij belangrijk dat iemand met een beetje verstand ervan ze een betere plek kan geven, ik hoef er niets voor te hebben!

Ik heb er ook nog 8 Sumatranen bij die eigenlijk ook heel leuk zijn, grappige vissen. Maar bijten staarten en zijn halve Piranha's als er een vis kwetsbaar is, klein of groot maakt ze niet veel uit. Ik heb wel het vermoeden dat de grotere Malawi er 1 heeft vermoord, lagen alleen nog stukjes in de bak eergisteren....

En heb gelijk maar een foto van de bak erbij gemaakt, mag voor een redelijke vergoeding ook weg, is inclusief kast, overigens een heel mooi aquarium met veel hoogte, 100x65x45.

20170807_181107.jpg

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan