Wat is er nieuw

Pterophyllum Altum met vermoedelijk kieuwworm

amoramazonas

New member
AquaForum Donateur
Lid geworden
7 augustus 2022
Leeftijd
36
Hoi allemaal,

Graag roep ik jullie hulp in voor mijn pas gearriveerde Altums. Ze zwemmen zo'n 7 weken rond. In het begin geen enkel probleem gehad. Toen zijn ze echter een keer goed geschrokken met schuren over bodem en spasmen als gevolg. Diverse vissen hadden wat verwondingen her en der. Sindsdien zijn volgens mij de eerste problemen ontstaan, vermoedelijk door lage weerstand en stress van schrikken. Eerste symptomen waren: openstaande kieuwdeksels, vliezen die los liggen in kieuw, schudden met hoofd en spuugbewegingen.

Onderstaand wat foto's en filmpjes. Ik ben inmiddels gestart met behandelen middels Manaus Bilocil. Morgen de laatste dag van de 3 behandelingen (om de 2 dagen). Vissen vertonen nog steeds dezelfde symptomen, misschien zelfs wel heftiger.

Waterwaardes 2 dagen geleden:

PH 8.0
KH 8 DH
GH 2 DH
NO2 <0,01
NO3 5 mg/l

Hopende op een goede behandeling en dat het uiteindelijk weg zal gaan, alhoewel het daar voorlopig nog niet op lijkt.

Wat denken jullie?

Dank alvast!

Bijlagen

Filmpje is niet zichtbaar er is enkel een balkje te zien, beter even via youtube uploaden

Ik krijg mijn eigen filmpje niet te zien, zien jullie hem wel? Ik hoor enkel geluid 🙁

Bedankt voor de tip! Zie hier de Youtube link 🙂

Zijn de fotos wel zichtbaar?

Heb je filmpje net bekeken. De foto's zie ik helaas niet.
Wat ik zie lijkt erg op wat mijn maanvis met kieuwworm deed. Zeker weten doe je het niet zonder afstrijkje, maar dit zou zeker mijn eerste gok zijn ook, als ik je filmpje zo zie.

Mijn maan kreeg destijds echter een allergische reactie op het middel (de sensitive variant), dus het kan zijn dat de medicatie ook niet helemaal lekker valt, en dat ze daar (ook) een reactie op geven.

Ik zou zelf nu eerst de kuur proberen af te maken. En de periode erna extra waterverversingen, om wat er dan mogelijk nog aan wormenpopulatie in de bak zit, ook weer te verdunnen. En dan even kijken wat ze doen. Als het goed is zou de kieuwworm inmiddels dood moeten zijn (als ik me goed herinner binnen 48 uur), en zijn de extra toevoegingen nu nabehandeling tegen hun nageslacht. Hier had het nog een paar dagen nodig voor mijn maan weer wilde gaan eten.

Heb je een luchtsteentje erbij in? Misschien dat dat nog iets voor ze kan doen, omdat ze snel ademen.

Als dit niks doet zou je kunnen overwegen om na te behandelen met een middel met een andere werkzame stof. Maar dan kan het misschien wel verstandig zijn om eerst ergens een afstrijkje te laten maken zodat je zekerheid hebt dat het om kieuwworm gaat.

Balen! Sterkte! Ik hoop dat de kuur aan slaat en iedereen goed herstelt.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan