Wat is er nieuw

Pterophyllum scalare Redshoulders Rio Manucapuru

• Onderwerp starter Onderwerp starter Milco
  • Startdatum Startdatum
M

Milco

Guest
Sinds gistermiddag ben ik de trotse bezitter van 5 stuks Redshoulders F2 🙂
Hieronder een foto van ��n van de visjes ca.8cm hoog.

831577_0_82_milco_img_7578.jpg
[/img]

Op sommige sites staat geschreven dat er ook een redback zou zijn, maar op andere sites staat aangegeven dat dit ��n en dezelfde soort is. Wie kan hier meer over vertellen?

Van de Manacapuru's schijnen waarschijnlijk twee varianten te zijn. Het gebied Manacapuru is een groot stuk gebied, dus het zal niet raar zijn dat zowel de red backs als de gewone scalare variant er voor komt. Maar echt bronnen erover heb ik nog niet kunnen vinden. Je hebt dus de "Red Backs" die in tegenstelling tot de "Red Shoulders" echt een duidelijke rode rug hebben en verder weinig kleur hebben.
pterophyllum20scalare20.jpg

De "Red Shoulder" hebben veel weg van een gewone scalare. Naast dat deze soort meer bruine basiskleur heeft, kan deze ook een mooie rode rug krijgen.
4thebull_0_5b_janmaan.jpg

Wellicht dat je dit topic wel interessant vind:
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... 5&page=all

Bedankt voor de uitleg en duidelijke foto's. Duidelijk verschil in de kleur van de ogen te zien.

Ik heb mijn F2 bij een hobbykweker gekocht. Deze kweker heeft aangegeven dat de F1 ouders bij Jos Hut vandaan komen.
Jos Hut kweekt met de Pterophyllum scalare Redshoulders RIo Manucapuru.
Op internet heb ik een artikel van Jos Hut gelezen over de Redshoulder.
Op de foto's van de Redshoulders welke bij dit artikel staan is veel rood op de rug te zien.
Als ik vervolgens verder ga zoeken op internet kom ik bij de Redback meer rood tegen dan bij de Redshoulder. Sommige Redshoulders vertonen op de foto's zelfs helemaal geen rood.

Voorlopig ga ik er vanuit dat de info van de hobby kweker juist is en dat ik Redshoulders heb. Ik ben alleen benieuwd of mijn vissen in de toekomst ook een rode rug gaan krijgen, maar dat blijft even afwachten als ik bovenstaande link lees.
De kweekouders waren overigens ongeveer 20cm hoog en hadden vrijwel geen rood op de rug. Heeft de voeding overigens nog invloed op de kleuren bij de ontwikkeling van de vissen?

Jos Hut kweekt met de soort welke meer een scalare bouw heeft, de onderste foto van Gert dus.
Ik heb zijn kweekkoppels gezien en die hebben meer roodbruine kleur dan echt rood.

Voeding heeft trouwens zeker invloed op de kleurontwikkeling van vissen. Evenals verversen.
Wil je mooie vissen die vol op kleur zijn, kan ik je zeker aanraden om 5+ keer per dag afwisselend diepvriesvoer te geven met wekelijks een verversing van zo'n 80/100% (verdeelt over 2 keer eventueel). Zelf heb ik de eerste 8 maanden 7 keer per dag gevoerd, nu nog 3 - 5 keer per dag. Ik merk een duidelijk verschil tussen mijn vorige en mijn huidige Peru altums. De groep die meer voer en vers water kreeg (huidige groep) is veel kleurrijker dan de vorige groep.

Water verversen is geen probleem, dit doe ik in mijn malawi bakken ook veelvuldig.
Ik vind alleen dat ze weinig eten.momenteel voer ik minimaal 5x per dag, maar ze eten telkens maar erg weinig. Het kan komen doordat ze nog erg klein zijn hoor. Maanvissen kunnen normaal gesproken flinke eters zijn.

De onderste foto lijkt het meest op de volwassen F1 kweekouders mijn mijn vissen

Ik ben net dit oude topic aan het lezen, en ben wel benieuwd naar hoe dit is afgelopen. Hebben deze redshoulders ondertussen een rode kleur ontwikkeld?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan