Punt alg?

D

Denise1403

Guest
Beste forumleden,

Mijn aquarium van 60L draait nu 2 weken met vissen. De bodem is bedekt met aarde voor de planten met daarover een grindlaag van klein grind. De pomp werkt goed, net zoals het CO2 pompje dat ik erin heb hangen.

Gisteren heb ik ongeveer de helft van het water vervangen aangezien er een licht groene tint in het water zat. Eenmaal eruit gehaald zag het er eerder bruin uit maar dat zou kunnen omdat ik misschien wat aarde heb meegezogen, het is nog allemaal nieuw voor mij haha ! Ik heb de juiste hoeveelheid waterverbeteraar erin gedaan en ook een beetje spul tegen bacteri�n omdat het toch nog een nieuwe bak is.

Vanmorgen zag ik niks geks, vanmiddag helaas wel..
Er zitten soort ronde dingetjes geclusterd tegen de ruiten. Ze zijn groen/wit doorzichtig naar mijn idee en ze zaten op elke ruit. Ze zitten niet vast tegen de ruiten maar bewegen voorzichtig mee met het water. Ik schrok en heb de ramen met een magneet schoon proberen te maken maar er blijft nog wel wat hangen. Daarvan heb ik een foto gemaakt. Op de bladeren van de planten zie ik zelf (nog?) niks zitten.

Verder krijgt de bak geen zonlicht en ben ik mij ervan bewust dat ik het licht te lang laat aanstaan. Laat ik zeggen zoon 14 uur..

Heeft iemand een idee wat dit precies is? Mij lijkt punt alg het meest logisch, maar ik ben nog onervaren.

Op de foto zie je links nog wat zitten, en ik zal nog een andere foto maken die wat duidelijker is.

722128denise1403_0_82_img_3065.jpg
 
656626denise1403_0_82_img_3066.jpg



Dit is een duidelijkere foto geloof ik, de streepjes zouden stofjes moeten zijn want die zie ik nergens anders.

Bedankt alvast !
 
2 weken? Is hij dan al goed ingedraaid?

heb je de nitrietpiek dan al gehad?
Meestal in de derde week.

Heb je er zuurstofplanten in?
 
Ik ben dan inderdaad bang dat de bak nog niet goed ingedraaid was..
Ik durf niet te zeggen hoe het zit met de nitriet piek, kunt u mij vertellen wat dit gaat betekenen voor mijn bak?
Ik heb een foto gemaakt van de bak omdat ik niet precies weet welke plantjes erin zitten.
De enige die ik wel weet is de valisneria, en deze is niet meer zo mooi..

277112denise1403_0_82_img_3069.jpg
 
Ik zie ook niks hoor, maar ja ik heb ook al een bril.
Kun je de waterwaarden eens meten?? Misschien is het handig er wat snelgroeiers in te doen als de bak niet goed is ingedraaid.
 
Ik heb nog even goed naar de bak gekeken, ook op de plantjes zitten hier een daar wat algjes.
De waterwaardes kan ik op dit moment niet testen, morgen heb ik misschien een gaatje om even wat testen te halen in de winkel.

Ik vraag mij af wat ik nu het beste kan doen..
Als ik een zuurstofplant aanschaf, moet ik dan denken aan waterpest of iets in die richting?
Ik ben van plan een vloeibare zuurstof toevoeging en een planten voeding aan te schaffen.
Verder las is ook ergens dat het slim is om deze algen gewoon 3 weken te laten zitten zodat ze hun levenscyclus kunnen voldoen.

Wat is verstandig?

Bedankt voor alle reacties !
 
Zou er wat drijfgroen ingooien.. hoornblad/waterpest/kikkerbeet.. dempt het licht weer wat oa.
Beter teveel plantjes dan te weinig.

Zou persoonlijk niet beginnen met plantenvoeding, maar veel anderen doen dat weer wel.
 
Misschien een lagere dosis omdat je nog niet zoveel planten hebt.
 
Ik ga morgen even een drijf plantje extra halen, de watertest en misschien de plantenvoeding.
Best gek aangezien er toch een dikke laag aarde in de bak ligt haha !

Misschien een gekke vraag..
Ik heb een CO2 pomp die eigenlijk in een 200L bak zat. Nu zit hij in mijn 60L bak dus in eerste instantie dacht ik dat er meer dan genoeg zuurstof in de bak zou zitten. Maar zou het ook kunnen dat bolletje t� veel stroming veroorzaakt waardoor het zuurstof juist het water uit gaat?
 
Voeg je CO2 (koolzuurgas) toe aan je water?
Of heb je een luchtpompje in je bak hangen? Waarmee je dus lucht (en enige zuurstof) je water in blaast.
Zijn 2 verschillende dingen..
 
Oeps.. Sorry ! Het is inderdaad een luchtpomp..
 
Het risico met een luchtpomp is dat door het geborrel (breken) van het wateroppervlak er wat co2 verloren gaat waardoor planten er een tekort aan kunnen krijgen.
Of dat gebeuren zal hangt af van zoveel factoren dat je dat op voorhand niet kunt voorspellen.. en dus de tijd zal leren of een luchtpomp zinnig is in jouw bak.
Het beetje zuurstof wat je met een luchtpomp toevoegt kan natuurlijk nooit kwaad maar in een gezond aquarium normaal gesproken niet nodig.

Blijft over vooral persoonlijke voorkeur.. er zijn aquariumhouders die geen bak hebben zonder luchtpomp en er zijn aquariumhouders die ze nooit zullen gebruiken ;)
 
Dan lijkt het mij slim om deze (even?) uit te zetten en kijken of het alg verminderd en mijn plantjes beter kunnen groeien.

Bedankt alweer !
 
Waterplanten maken niet zoveel gebruik van je voedingbodem , wel moerasplanten.
Waterplanten halen het grootste gedeelte voeding uit het water , daarom heb je vloeibare plantenvoeding nodig

groet John
 
Terug
Bovenaan