Wat is er nieuw

Puntalgen tegen glas en planten

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Kwieb
  • Startdatum Startdatum
K

Kwieb

Guest
Hoi,
Ik heb een 1,20m aquarium.
Ik heb hem nu een tijdje en het gaat goed.
Behalve dat groene puntalgen nu op mijn glas zitten.
Ik heb alles geprobeerd, zoals een pasje om het er af te schapen. Maar niets werkt.
Ook heb ik allerlei soorten algeneters in het aquarium gezet, maar dat werkt ook niet.
Uit de zon zetten werkt ook niet.
Met een magneet ook al niet enz.enz. Om moedeloos van te worden!
Kan iemand van jullie mij alsjeblieft helpen?
Hoor het graag!

Mvg.
 
Heb je wel eens een Septaria porcellana slak geprobeerd als algeneter?
Er wordt gezegd dat deze slakken alle gladde oppervlakken erg goed algenvrij maken. Ik heb sinds kort zo'n slak in mijn aquarium zitten, maar nog te kort om uit eigen ervaring met 100% zekerheid te kunnen zeggen of ze ook puntalgen eten. Wat ik wel gemerkt heb, is dat de ruiten erg goed schoon zijn. De buitenkant van mijn interne filter zat helemaal vol groene aanslag; dat is inmiddels ook bijna helemaal verdwenen.
 
Hoi,
Dankje!
Alleen is er geen goed werkend medicijn voor?

Mvg.
Siebrandt
 
Nee er is geen algemeen medicijn tegen. in de link die Mark noemde staat wel goede info hoor.
 
Hier ligt denk ik de oorzaak:

Bij GSA (de harde variant):

Een te laag fosfaatgehalte (PO4);
te weinig CO2;
onvoldoende watercirculatie.
 
Kwieb zei:
Hoi,
Dankje!
Alleen is er geen goed werkend medicijn voor?

Mvg.
Siebrandt

Er zullen vast middelen zijn die beloven je van je puntalg te verlossen met een kuurtje, maar dat is altijd voor tijdelijk en vaak gaan je planten daarvan ook (deels) naar de kl*te..
Edit: Kan na zoeken trouwens toch geen middel vinden wat beloofd puntalg te bestrijden.

Zoals John al aangaf.. je moet het medicijn zoeken in preventie.
 
Weet je de waarden van je water toevallig??
 
Hoi,
Nee ik heb laatst de waterwaardes gedaan maar dat is weer verloren gegaan.
Dus ik weet ze niet meer.

Mvg.
 
Hoi,
Maar goed, wat is het beste nu te doen?
De septaria porcellana er in doen?
En is het niet zo dat deze slak heel moeilijk te houden?
Of moet ik iets met de waterwaardes doen?

Mvg.
 
Als oorzaak wordt genoemd een te laag gehalte PO4 (fosfaat) en/of CO2.
Nu kun je natuurlijk gaan meten.. idealiter met druppeltesten en aan de hand daarvan gaan handelen.. bijbemesten, zowel co2 als fosfaat kun je bijbemesten of je kunt ervoor zorgen dat er bij je planten minder behoefte (lees: opname) is van betreffende 'voedingstoffen'.. veelal blijkt de oorzaak namelijk te liggen in een te intensieve verlichting boven de bak, en/of te lange verlichtingsduur.

Vaak kun je de opname van voedingsstoffen dus doen afnemen door de verlichting te dempen.. middels drijfplanten, andere soort lampen of bv. hoezen die je over de balken schuift of zoiets.. en dus ook de verlichtingsduur doen afnemen.
Zo zal er minder voedingsstoffen-opname plaatsvinden en kunnen tekorten worden voorkomen.

Wat heb je aan verlichting boven de bak hangen?
Hoe lang heb je die verlichting aan?

Edit: Watercirculatie wordt ook genoemd.. wat heb je er voor filterpomp op?
 
Een slak erin doen zal misschien helpen maar het lost ook de oorzaak niet op.
je moet dus eigenlijk de waarden even laten testen weer en als het kan hier doorgeven.
Ook zoals Mark al vroeg is enige info van je bak wel handig alsmede van het licht.
 
Hoi,
Dankje mijn filter is een eheim binnenfilter.
Mijn verlichting is juwel high lite.
En ik zal volgende week het water weer gaan testen en geef het jullie door.
Ik wil jullie foto's sturen enz. Maar hoe kan dan???

Mvg.
Siebrandt
 
Hoi,
Eheim pick up.
 
Hoi,
2008/60
 
Hoi,
Ben er weer!
De waterwaardes van de eerste is 7,3 pH
5kH
0 no2
0no3
2po4

Nu de andre ( het gaat om 2 aquariums)
7,5pH
6kH
0NO2
5NO3
0,5Po4

Ik ga er straks vloeibaar CO2 in doen
Het lichtdemepen.
Hopelijk krijg ik het zo weg...
Hebben jullie nog tips?

Mvg.
 
De carbo die je bedoeld is geen co2 en zal denk ik niet helpen.
Ik poets het er met een groen schuursponsje gewoon af wanneer ik het zou hebben.

In je eerste bak is de co2 niet echt hoog als ik het zo zie. Zo n 8mg. In de 2e bak is de co2 ook rond de 8mg.
In de 2e bak zit er weinig po4 in.
Beide kan een oorzaak zijn maar als het niet op de planten zit dan zou ik het wegpoetsen en verder niet teveel veranderen als de bak goed draait.
 
Hoi,
Weg poetsen helpt niks.
Het gaat er niet af.
Anders had ik het zelf wek al gedaan.

Mvg.
 
Als je zo n keukensponsje pakt met zo n groenschuurlaagje erop dan moet dat echt wel van het glas af willen hoor.
Even een beetje druk zetten is natuurlijk wel nodig hierbij.
 
jessicapilon zei:
Als je zo n keukensponsje pakt met zo n groenschuurlaagje erop dan moet dat echt wel van het glas af willen hoor.
Even een beetje druk zetten is natuurlijk wel nodig hierbij.
En opletten dat het schuursponsjes zijn waar niet al iets van een schoonmaakmiddel verwerkt is (en die bestaan serieus).

~ Ivo
 
Mascha&Ivo zei:
En opletten dat het schuursponsjes zijn waar niet al iets van een schoonmaakmiddel verwerkt is (en die bestaan serieus).

~ Ivo

Ik weet er alles van 🙁
 
Ik gebruik die goedkope van AH.
 
Hoi,
Echt ik heb alles geprobeerd.
Zelfs een speciaal aquarium sponsje.
Het werk hierbij niet.

Mvg,
 
Hoi,
Kan soms idd hardnekkig zijn maar is toch echt een kwestie van flink poetsen of schrapen.
Je kan het ook met een stuk breekmes doen maar is natuurlijk wel oppassen want is donders scherp.
Juiste hoek houden en haal je het zo weg.
 
Waar kan je zo'n breekmes halen?
 
Bij de bouwmarkt bv.
Hebben ze verschillende soorten en maten,zo'n kleintje waarmee je verf van glas kan afhalen is ook wel wat.
 
Ik vind messen op het glas altijd linke soep hoor. Even verkeerd en je ziet na de alg een mooie kras.
 
Je moet natuurlijk niet met zo'n mesje loodrecht op het glas zitten hannesen 😉
Denk dat een sponsje een grotere kans op krassen geeft door het risico dat je zand of grind inwrijft.
 
Ja met een spons moet je opletten dat je iets boven het grint blijft.
Maar met zo n mes lijkt mij helemaal niks hoor. Ik kan wel een appel schillen maar daar laat ik het graag bij dus 😀 😉.
 
Als je een appel kan schillen kan je dat ook hoor! 😉
Werkt ideaal,schraap je ook in 1 keer bv zo'n kalkrand van je glas af.
Als de hoek goed is haal je zo van boven tot onder in 1 rits alle aanslag van de ruiten.
 
Ik ga alles proberen dankje
 
AquaCafe
Help Users
      BlupGup: morge
      Terug
      Bovenaan