Wat is er nieuw

Purigen bruin na regenereren

• Onderwerp starter Onderwerp starter FCG
  • Startdatum Startdatum
F

FCG

Guest
Purigen blijft behoorlijk bruin na het regenereren
Is dit normaal?

QLkhWXNaU0pRDv1AU0yWvyAMAeNwHVd3.jpeg

Dan is je chloor concentratie waarschijnlijk te laag geweest. Het wordt echt weer mooi licht van kleur

Zal ik het opnieuw gaan regenereren dan of is het zo wel weer bruikbaar in het filter

Ik heb het altijd zo weer gebruikt dus.Ik heb al veel vaker gelezen dat het niet mooi licht meer wordt en dat is mij ook nooit gelukt ondanks een bad van 24 uur in de chloor.

Ik heb tot nu toe 1 keer een zakje geregenereerd en was spierwit naderhand.
Ik heb afgelopen week ergens gelezen dat als het niet meer wit wordt het purigen verzadigd is, de poriën dicht zitten en de werking nagenoeg 0 is.

Hoe heb jij het precies geregenereerd alwin?

Hoe heb jij het precies geregenereerd alwin?

Heb het in dikke bleek (goedkoopste spul van de appie) met water gelegd, volgens mij verhouding 1:1. Hoe lang weet ik niet meer precies. Volgens mij een dag. Daarna goed uitgespoeld, een aantal dagen in water gelegd wat ik iedere dag wisselde. daarna was het wit. Tot slot geruime tijd laten drogen op de vensterbank in de zon.

Dikke bleek dus.

Ik heb het zelf met dunne bleek gedaan op aanraden van hier op het forum maar dat werkte maar amper...

Volgende keer toch maar is dikke bleek proberen

Ik heb het ook met dunne bleek gedaan en dan worden de zakjes na de eerste keer regeneren ook niet meer wit (een is zelfs nog echt heel bruin). Misschien inderdaad dan maar eens met dikke bleek proberen.

Ik heb helaas net vorige week dat zakje weer in gebruik genomen, anders had ik het jullie graag laten zien. Weet niet of dikke bleek het ei van columbus is maar mijn resultaat met deze werkwijze was in ieder geval een spierwit zakje.

Dik of dun maakt voor de sterkte niets uit! NIETS UIT!!

De dikte komt door bindmiddel! Wat dus slecht KAN zijn voor purigen.

In Amerika hebben ze chloorbleek die 2x (twee keer) sterker is dan hier.

Dus met dit nederlandsche spul, PUUR gebruiken!!

En doe het gerust na 1 uur verversen. Dus nieuwe bleek erin.

Dan wordt de purigen weer licht ( niet als nieuw, maar wel bijna) van kleur.

Beetje dudeluk zo?

Ik heb ook gemerkt toen ik deze week het nogmaals regenereerde dat het witter werd.

Beetje dudeluk zo?

Absoluut! 😀

Ik heb alleen maar aangegeven hoe ik het gedaan heb en wat mijn resultaat was. Ik had ook niet de indruk dat dikke bleek sterker zou zijn dan dunne, maar had me (met mijn boerenverstand) voor kunnen stellen dat de bestandsdelen ervan misschien minder vluchtig waren :juggle:

Hier ga ik zeker nog even goed naar kijken :deal::thumbs:

Beetje dudeluk zo?

Volledig mee eens en de indentieke ervaring, dunne bleek 100% en een paar keer schone bleek nemen tijdens het regenereren.

Resultaat prachtig "witte" purigen die weer lekker de bak in kan

ik heb toen wel 100% dunne bleek gebruikt, maar wel gewoon 1,5 dag in dezelfde bleek laten liggen.

kan wel is een poging wagen door vaker verse bleek te gebruiken.

Beetje dudeluk zo?

Zoals altijd weer erg leerzaam:thumbs:

Ik krijg de purigen niet wit. Het bleek welke ik heb bevat 8% chloor. Is dit de goede?

Hier ook Purigen gebruikt en geregenereerd met dunne bleek. Die is bij mijn weten 4%.
Ik kreeg hem weer zo goed als wit, maar liet hem er wel een nacht in staan.
Werd niet zo wit als uit de verpakking maar bleef hooguit heel licht gelig.

Was hier ook niet gelukt om die te regenereren. Bolletjes waren behoorlijk bruin nog. Bleek bevat 8% chloor. Na 24 uur weinig verschil.

Ik gebruik af en toe easylife filtermedium in mijn aqua als waterverbeteraar. Kan dat zijn dat die de purigen omzeep gekregen heeft?

Heb het in dikke bleek (goedkoopste spul van de appie) met water gelegd, volgens mij verhouding 1:1. Hoe lang weet ik niet meer precies. Volgens mij een dag. Daarna goed uitgespoeld, een aantal dagen in water gelegd wat ik iedere dag wisselde. daarna was het wit. Tot slot geruime tijd laten drogen op de vensterbank in de zon.
Mij hebben ze wijsgemaakt dat purigen en andere harsen niet droog mogen worden of dat ze dan kapot zijn.

Die van mij blijven ondertussen echt bruin na regenereren, maar de zakjes zijn ook al ruim 3 jaar oud. Wat is eigenlijk de levensduur van die korrels?

Zover ik weet mag je het ook niet droog bewaren na het regenereren.
Ik bewaarde ze in een zip lock zakje in de koelkast. Nooit problemen met schimmel gehad maar ik spoelde ze wel eens per week door onder de kraan.

Die van mij blijven ondertussen echt bruin na regenereren, maar de zakjes zijn ook al ruim 3 jaar oud. Wat is eigenlijk de levensduur van die korrels?
Volgensmij was het Bigsmoke welke met 2 zakjes regenereerde en elk zakje is toen ruim 5 jaar mee gegaan, dus 5 jaar gebruik, niet de tijd die daar tussen zat.

Ik denk ook dat het afhangt van de vervuiling die het eruit haalt en dat het daardoor sneller kan zijn uitgewerkt maar dat is maar een aanname van mij.

Ik bewaarde ze in een zip lock zakje in de koelkast. Nooit problemen met schimmel gehad maar ik spoelde ze wel eens per week door onder de kraan.

Zoiets vergeet ik dus ik heb ze in een ijsbakje met water staan. Btw, momenteel gebruik ik het niet meer omdat het organische belasting uit het water haalt wat bacterien ook weer gebruiken.

Was hier ook niet gelukt om die te regenereren. Bolletjes waren behoorlijk bruin nog. Bleek bevat 8% chloor. Na 24 uur weinig verschil.

Ik gebruik af en toe easylife filtermedium in mijn aqua als waterverbeteraar. Kan dat zijn dat die de purigen omzeep gekregen heeft?
Ja, het is bekend dat het gebruik van VFM over Purigen niet goed is. Google er maar eens op.

Als ik dit allemaal lees en blijkt dat purigen bijna alles uit easy carbo, profito en VFM haalt, of heb ik het verkeerd begrepen, heeft het dan nog zin deze producten toe te voegen.
Vermoed dat mijn purigen donker word in het aquarium waar ik o.a. profito toevoeg. Heb een kleiner aquarium waar geen profito in gaat en waar deze niet zo vlug kleurt.
Zal wel moeten afwachten of ik geen invasie van algen krijg. Heb wel wat planten staan en gebruik CO2.

Als ik dit allemaal lees en blijkt dat purigen bijna alles uit easy carbo, profito en VFM haalt, of heb ik het verkeerd begrepen, heeft het dan nog zin deze producten toe te voegen.
Vermoed dat mijn purigen donker word in het aquarium waar ik o.a. profito toevoeg. Heb een kleiner aquarium waar geen profito in gaat en waar deze niet zo vlug kleurt.
Zal wel moeten afwachten of ik geen invasie van algen krijg. Heb wel wat planten staan en gebruik CO2.
VFM maakt Purigen onbruikbaar, van Carbo en/of Profito weet ik het niet. Maar het lijkt me dat die laatste twee gewoon te gebruiken zijn.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan