Wat is er nieuw

Purigen icm all in one plantenvoeding

xSanne

Member
Lid geworden
15 maart 2022
Leeftijd
26
Ik wil purigen gaan gebruiken omdat mijn aquarium enorm oranje/bruin is door nieuw kienhout. Dit is natuurlijk zonde. De purigen filtert bijvoorbeeld ook nitraat uit het water. Heeft de purigen een negatief effect op de all in one plantenvoeding van plantedbox in de zin van dat het de voeding eruit filtert? Verder klopt het dat de purigen verder geen negatief effect heeft op de waterwaarden toch? Just to be sure :DD

Laatst bewerkt:
Je kan Purigen zonder gevaar gebruiken.
Purigen verwijdert alleen organische stoffen uit het water.
Je hoeft dus niet bang te zijn dat de meststoffen van All in One uit je water verdwijnen.
Nitraat (KNO3) is niet organisch en wordt er dus niet uitgehaald.
De oranje/bruine kleur uit je kienhout wordt wel gezuiverd.
Prima spul en kost nagenoeg niets omdat je het zelf kan regenereren!

Je kan Purigen zonder gevaar gebruiken.
Purigen verwijdert alleen organische stoffen uit het water.
Je hoeft dus niet bang te zijn dat de meststoffen van All in One uit je water verdwijnen.
Nitraat (KNO3) is niet organisch en wordt er dus niet uitgehaald.
De oranje/bruine kleur uit je kienhout wordt wel gezuiverd.
Prima spul en kost nagenoeg niets omdat je het zelf kan regenereren!
Bedankt voor je reactie. Dan ga ik dit zeker even bestellen 😀

Je kunt Purigen gewoon gebruiken het werkt prima in het weghalen van kleurende stoffen, Deze hebben ook negatieve impact op plantengroei dus laten zitten is ook geen goede optie. Bovendien wordt Purigen in heel veel plantenaquaria met veel succes gebruikt.

overigens verwacht ik wel dat het de plantenvoeding beïnvloed, de meststoffen zelf zijn anorgansich, maar sporen elementen als ijzer, koper en zink zijn doorgaans gechelateerd. Wat betekend dat ze omsloten zijn door een chelaat, dat er voor zorgt dat ze niet of minder reageren met andere elementen (zoals fosfaat) en dus beter beschikbaar blijven voor planten. Chelaten zijn organische stoffen. Ik zou niet uitsluiten dat je sporenelementen direct of indirect wel geraakt kunnen worden. Als je regelmatig bemest zou je het desondanks zonder problemen moeten kunnen gebruiken.

Ik heb het ook gebruikt met de EI en dat gaat prima want zoals al gezegd haalt het enkel organische stoffen eruit.

Heeft het ook nog met de kwaliteit van de chelaten te maken misschien? Of is daar alleen de ph van invloed op en het licht?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan