Wat is er nieuw

Purigen regenereren

• Onderwerp starter Onderwerp starter Khoppie
  • Startdatum Startdatum
K

Khoppie

Guest
Beste allemaal.

Hoe regenereren jullie je purigen?
Ik lees vaak dat er dik bleek word gebruikt maar hoe moet je dit doen?
Gebruik je dit puur of verdund met water en dan bijvoorbeeld een deel bleek en 9 delen water of hoe moet ik het zien?

Hoor graag van jullie 🙂

Ik gebruik de goedkoopste bleek van Jumbo. Doe dat voor een vier uur 1 op 1 in een bakje. Daarna een nachtje 1:4 verhouding, waar bij 1 deel bleek is. Daarna minimaal 72 uur in een emmer water, die elke dag wordt ververst. Hierna lekker laten drogen en droog opbergen. Balletjes worden licht en donkerder van kleur. Niet zo wit meer als bij de aanschaf.

Dit is de gebruiksaanwijzing van de leverancier!

Regenereren:
Doorweken met een 1:1 verdunning van huishoudbleek en water voor 24 uur. Week het materiaal in een plastic container in een goed geventileerde ruimte buiten bereik van kinderen. Gebruik gepaste voorzichtigheid met bleek. Goed uitspoelen, en 8 uur weken in een oplossing die 2 eetlepels Seachem Safe� of Seachem Prime� bevat per kop water. Goed uitspoelen.
Voor zoetwater gebruik, 4 uur laten weken in een oplossing van 1 eetlepel Seachem Discus Buffer� of Seachem Acid Buffer� per kop water (buffering is niet nodig voor zoutwater gebruik). Originele kleur en activiteit moeten nu hersteld zijn en Seachem Purigen� is klaar voor gebruik.

LET OP ! Sommige slijmhuid producten kunnen Seachem Purigen� permanent vervuilen en kan regeneratie moeilijk maken. Niet opnieuw gebruiken wanneer u een chloor geur kunt waarnemen. In geval van twijfel, week de parels in een klein beetje water en test het water op eventuele chloor residu met een chloor testset.

Succes!

Ik gebruik geen dikke bleek maar dunne bleek. Als je zorgt dat je twee zakjes purigen hebt, hoef je geen "safe" te gebruiken. Als het ene zakje uitgewerkt is, ga je over op het 2e zakje en regenereer je dus het uitgewerkte zakje. Zonder safe of prima gaat dat als volgt. Je neemt dunne bleek en verdunt dit voor de helft met water (big smoke doet het volgens mij onverdund). Je laat het hier 24 uur in weken. Daarna goed uitspoelen. Daarna goed uitspoelen. Daarna goed uitspoelen. Dus.. goed uitspoelen. Daarna kan je het nog een paar weken in water laten liggen en vervolgens laat je het drogen. De eventuele chloor resten hebben zo tijd genoeg om te verdampen. Daarom heb je dus geen prime of safe nodig. Als dan het tweede zakje uitgewerkt is, stop je het geregenereerde zakje in je filter en begin ga je het tweede zakje regenereren.

Mocht je het niet vertrouwen kan je altijd even testen op chloor. En je mag natuurlijk geen chloor meer ruiken als het zakje weer je filter in gaat.

Bedankt voor de reacties 🙂
Ik heb de purigen 1 dag in half om half gemengde dikke bleek en water gelegd en vervolgens nog 2 dagen in een mengsel van 1 deel bleek en 4 delen water.
Nu ligt het in een emmer water om het bleek er weer uit te krijgen 🙂

Nu merk ik alleen dat de purigen nog erg bruin is??? Is dit misschien het nadelige gevolg van de combinatie purigen en turf?
Ik gebruik namelijk ook turf om het water zuurder te maken maar wou de bruine gloed niet dus vandaar purigen 🙂
Kan het zijn dat door de turf de purigen blijvend verontreinigd is?

Ook heb ik een 2de zakje purigen bij besteld want 1 zakje is inderdaad niet handig 😛

Hoor het wel 🙂

Ik gebruik de zakjes ook om de turfkleur uit het water te krijgen.
Bij mij zijn de zakjes ook best bruin gebleven na het regenereren maar het vermogen om het water te ontkleuren is gelijk gebleven.

Is er ook iemand die ervaring heeft met de werkzaamheid van de Purigen na het regenereren??
Ik bedoel eigenlijk hoeveel maal je dit kan doen zonder dat het veel aan werking verliest.
Of behoudt het langdurig zn werking??

Ook ik vond het wat geel/bruinig na het regenereren maar dat blijkt dus normaal te zijn. Echt wit wordt het niet door de chloor.

Ik zit nu op de 4e keer gebruik(3x regenereren).

Ik merk dat het nooit meer zo goed werkt nadat het geregenereerd is, maar nog altijd goed genoeg om het nog een paar keer te gebruiken.

Was hier ook na zo n 3 maanden wel nodig hoor.

Okee, bedankt voor jullie antwoord.
Kijk ik het ook even aan na drie maanden.

Dan weet ik in ieder geval dat het normaal is dat het bruinig blijft bedankt 🙂
Het ene zakje is geregenereerd en ligt nu in een bak met kraanwater te weken. Deze maak ik elke dag leeg en weer schoon water erin. Dit doe ik een week en daarna laat ik het maar drogen en dan kan het weer in het filter als ik over ongeveer 3 maanden het andere zakje ga regenereren 🙂
Het werkt in ieder geval super dus als met al erg tevreden 😀

Khoppie zei:
Nu merk ik alleen dat de purigen nog erg bruin is??? Is dit misschien het nadelige gevolg van de combinatie purigen en turf?
Ik gebruik namelijk ook turf om het water zuurder te maken maar wou de bruine gloed niet dus vandaar purigen 🙂

Ofwel de turf er uit ofwel Purigen er uit, beiden gaat niet.
Nu neemt Purigen alle organische stoffen van het turf op zodat je niets aan de turf hebt, terwijl je terzelfder tijd Purigen nu onnodig aan het belasten bent.

Klopt helemaal. Purigen verwijdert de organische stoffen en niet de anorganische zoals de nitraat en fosfaat die we soms toevoegen.
Samen werkt het dus niet en is de Purigen weggegooid geld denk ik.

Sorry lees het nu pas.
Dan ga ik er vanavond de turf nog uithalen want als dat geen enkele toegevoegde waarde heeft dan kan ik er net zo goed mee stoppen 🙂
Tevens zijn mn PH en KH goed en stabiel dus heb de turf eigenlijk ook niet meer nodig 🙂
Hopelijk gaat de purigen dan ook wat langer mee dan 1,5 maand want dan moet ik hem al regeneren zo bruin dat het ziet.....

Ondanks de purigen is mijn PH gewoon van 7,5 naar 6,5 gezakt met turf. Ik geloof dus niet dat dit waar is..

Misschien dat het de werking van turf wegneemt en als het verzadigd is dat de turf dan wel deels zn werk doet.
Ik zeg maar wat want zit niet zo in die chemische zaken.

Volgens mij... (als ik het goed interpreteer) gingen de laatste berichten (van Kevin en Backplay dus) vooral over de bruine kleur van het water die turf veroorzaakt en dus niet zozeer over eventuele waterwaarden (al dan niet i.c.m. Purigen)

~ Ivo

Mascha&Ivo zei:
Volgens mij... (als ik het goed interpreteer) gingen de laatste berichten (van Kevin en Backplay dus) vooral over de bruine kleur van het water die turf veroorzaakt en dus niet zozeer over eventuele waterwaarden (al dan niet i.c.m. Purigen)

~ Ivo

Mijn reactie was op de post van Saskia over het dalen van de ph 😉.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan