Wat is er nieuw

purigen regenereren

RichD1011

Well-known member
Lid geworden
3 december 2015
Berichten
9,539
Leeftijd
30
Locatie
Driebergen
mijn zakje purigen is inmiddels donker bruin geworden dus wil ik het graag gaan regenereren, nu heb ik alleen een paar vraagjes/ wil graag voor de zekerheid wat bevestigingen (want bleek en dat vinden vissen niet lekker 😀)

voor 4uur in 1deel dikke bleek en 1 deel water.

maakt het nog uit of dit dan 500ml in totaal is? of moet dit bijvoorbeeld beter 1.5 liter wezen?

dan nog een 24uur in 1/4 bleek en 3/4 water.

daarna uitspoelen en paar dagen in een emmer water die je paar keer ververst.

doe ik dit dan zo goed of doen jullie het op een andere manier?

PS: betreft 100ml purigen.
 
Ik gebruik nooit DIKKE bleek, is te agressief ( vind ik) Ik gebruik dunne bleek ( van de plus) 3%.

Gaat Purigen voor 24 uur in ONVERDUND.

Dan uitspoelen onder lopende kraan voor 5 minuten.

Dan 24 uur in bak schoon water, dat ik tussendoor 2-3 x ververs.

Dan laten drogen aan de lucht, of op de verwarming.

Na 48 uur is de chloor vervlogen en kan de Purigen weer gebruikt worden.

Heb daarom ook 2 zakjes, 1 klaar voor gebruik en een IN gebruik tot regeneratie nodig is.

Doe dit al jaren zo.
 
Hier ook zelfde procedure, maar dan met dunne bleek van Dirk vd Broek.... de goedkope versie en zeker geen Glorix o.i.d. dan kan je het zakje beter direct weggooien.

Ik gooi een liter bleek in een emmer, zakje erbij en dan na 24 uur schoonspoelen. Helemaal wit wordt het niet, maar komt aardig in de buurt van oorspronkelijke kleur.

Gebruik zelf ook 2 zakjes, 1 in het filter en 1 paraat.
 
Dikke bleek moet je niet gebruiken. Niet omdat het sterker is, maar omdat hier bindmiddelen in zitten. Deze maken de bleek dik. Voor een wc handig. Voor purigen niet.

Dunne bleek gebruiken. Ongeparfumeerd. Niet verdunnen. De bleek die in de VS wordt verkocht is sterker, dus die wordt verdund. Hier in NL is de bleek al op de juiste sterkte.
 
dan ga ik voor dunne bleek, had zojuist al bij de AH gekeken maar die hadden het niet staan, aldi ook niet.

morgen maar even bij de jumbo koekeloeren.
 
Hier heeft de AH dunne bleek van het eigen merk.
 
nou dan was het op of... of ik moet beter kijken 😀

we hebben 2 AH in het dorp hier dus kan ook bij de ander nog even kijken.
 
gevonden bij de jumbo, Liter voor 39cent ofso.

staat nu al 3uur te weken en moet zeggen de de witte kleur al aardig terug komt. helaas heb ik geen 2 zakjes maar de volgende keer dat ik iets besteld waar ze het hebben zal ik zeker nog een zakje bestellen.
 
Het is altijd makkelijk als je kan afwisselen. Zo heb je zelf rustig de tijd om het te regenereren.
 
Moet je dat dan eerst laten drogen eer je het er terug insteekt of mag dat nat ook terug in de filter? Na z��r goed spoelen natuurlijk.
 
nouja ik neem nu ook maar rustig de tijd om het te regenereren. heb geen zin in dode vissen door een bleek middel.

denk dat laten drogen toch wel een must is haast.
 
Ik laat het zelf vaak 24 uur weken in schoon water na het regenereren en dat weken herhaal ik enkele malen voor alle zekerheid. Ik wil geen risico lopen dat er restjes achterblijven. Daarna bewaar ik het in een bakje met water omdat men zegt dat je het beter nat kan bewaren. Dus als ik het weer gebruik dan gaat het nat in de filter.
 
aan de lucht drogen was toch ook een manier om de laatste eventuele chloorresten te laten 'vervliegen' (eenvoudig uitgerdrukt) ?
 
Mascha&Ivo zei:
aan de lucht drogen was toch ook een manier om de laatste eventuele chloorresten te laten 'vervliegen' (eenvoudig uitgerdrukt) ?

Dat zou best kunnen hoor. Ik week het altijd enkele dagen en dan berg ik het op tot het moment dat ik het zakje weer moet gebruiken.
Als je het laat vervliegen dan moet je wanneer je het gaat opbergen daarna dat wel nat doen dus.
 
Mascha&Ivo zei:
aan de lucht drogen was toch ook een manier om de laatste eventuele chloorresten te laten 'vervliegen' (eenvoudig uitgerdrukt) ?

Naar mijn weten niet. Voor Chloor wel, maar Purigen mag niet uitdrogen heb ik gelezen, dan gaat de structuur kapot en werkt het niet meer. Als je het koopt is het ook enigszins vochtig, althans in de potten. Hoe het met de zakjes is weet ik niet.

Wat ik zelf doe is de purigen na het chloorbad spoelen met schoon water. Dit meerdere keren, wel goed roeren en daarna laten bezinken, zodat je het niet wegspoelt. Eventueel kun je ook spoelen door het in de zak te doen en daar doorheen spoelen.

Vervolgens zet ik het in water wat ik elke dag minimaal 1x ververs. Ik laat het dan ook echt een week staan met elke dag een verversing.

De laatste 2 dagen doe ik ook wat aquasafe in het water om de chloor nog verder te neutraliseren.

Ik neem geen risico als het op chloor aankomt, maar ik heb dan ook een hele liter Purigen in mijn filter.
 
Wacht even, voor de duidelijkheid: dat is niet wat wij aanraden, maar wat wij meenden dat de achtergrond was van onderstaande:

Bigsmoke zei:
Dan laten drogen aan de lucht, of op de verwarming.
 
nouja ik denk dat je purigen niet maanden lang droog moet laten staan, maar die paar daagjes maken denk ik niet heel veel uit.

seachem zegt daar verder ook niks over omdat die willen dat je dat product van hun gebruikt om het te ontchlooren (Seachem Safe ofzoiets)

ik ga denk ik maar gewoon methode van BigSmoke aanhouden alleen dan het naspoelen met water wat langer volhouden.
 
Mijn ervaring is vanaf het begin, gewoon laten dragen na regenereren. aan de lucht of op de verwarming en dan gewoon DROOG bewaren ( soms meer dan een � jaar)

Nooit gemerkt dat Purigen dan minder werkzaam zou zijn of worden.
 
BigSmoke zei:
Ik gebruik nooit DIKKE bleek, is te agressief ( vind ik) Ik gebruik dunne bleek ( van de plus) 3%.

Ik gebruik ook dunne bleek van de Plus, wel onverdund.

Dikke bleek is niet te agressief, het probleem met dikke bleek is dat er verdikkingsmiddel in zit. Die verstopt de 'pori�n' van de Purigen en dat is vrijwel onomkeerbaar.

Daar is wel e.e.a. over te vinden, net zoals medicijnen en purigen niet samengaan.


Edit: Sorry ik zie dat biljoenblik hier al op heeft gereageerd.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan