Purigen werkt niet?


AssenaV

Member
Lid geworden
11 januari 2015
Berichten
18
Locatie
Groningen
Hallo,

Ik heb sinds n week de Aquatlantis advance led 60 draaien. Ik heb er een stuk mopani hout in en omdat ik bruin water erg lelijk vind, heb ik n zakje purigen in het interne filter gedaan. Helaas na 3 dagen merk ik totaal geen verschil met de purigen.

Ik heb een mini biobox 2 als interne filter. Ik heb de actieve kool eruit gehaald en purigen bovenin gedaan. Na 24 uur heb ik de purigen onderin gedaan. Ook geen verschil.

Bij n externe filter wordt de purigen 'door geblazen' zeg maar. Bij deze zit er geen beweging in. Zou dat het probleem zijn?

Waar kan ik het zakje t beste plaatsen? Of werkt purigen gewoon niet met n interne filter?
IMG_20170417_124948.jpg
 
Raar... Ik gebruikte purigen in een intern filtertje in mijn zoute bak en ik had kristalhelder water, dus ik denk niet dat het daardoor komt...
Kan het water in jouw filter om de purigen heen stromen of moet het door de purigen stromen? Het laatste zou het beste zijn.
 
denk dat je het probleem al gevonden hebt (Bij deze zit er geen beweging in. Zou dat het probleem zijn?)
 
Heb n goede foto van mn filter kunnen vinden
De purigen zit nu bovenin. Maar helpt niks, onderin ook niet. Ben idd bang dat er niet genoeg beweging in zit om te werken :-(
Iemand nog n idee wat wel zou kunnen werken?
biobox_2_in_action_16.png
 
Het beste is om een spons op dezelfde maat te knippen als het doosje kool.
In deze spons maak je een "compartiment" waarin het zakje purigen precies past.
Dan deze spons op de plaats van het koolpatroon steken.
Dat zou moeten werken.

Je moet open ruimtes voorkomen.

Dat doosje met die blauwe spons erin, kun je op termijn ook vervangen door een op maat gemaakte blauwe spons.
Doosjes zijn lastig schoon te knijpen:D

Succes.
 
Het beste is om een spons op dezelfde maat te knippen als het doosje kool.
In deze spons maak je een "compartiment" waarin het zakje purigen precies past.
Dan deze spons op de plaats van het koolpatroon steken.
Dat zou moeten werken.

Je moet open ruimtes voorkomen.

Dat doosje met die blauwe spons erin, kun je op termijn ook vervangen door een op maat gemaakte blauwe spons.
Doosjes zijn lastig schoon te knijpen:D

Succes.


De doosjes zijn aardig klein (2.5cm bij 4.5?) dus dat betekent dat ik de purigen moet dubbel vouwen (voor zover dat goed wil). Maar dan nog blijft t groter dan t doosje kool. Als t dan ook nog in n spons moet, past t niet in mn filter haha Hij heet niet voor niks de mini biobox :D

Zou ik de buis vanaf t motortje kunnen verwijderen en m daar 2cm boven kunnen hangen? Door die buis en bocht heb je verlies van stroming.
 
Misschien een "hoge" spons op maat knippen en uithollen en daar het zakje rechtop inzetten. Dan hoef je het niet dubbel te vouwen zoals je al aangeeft. Of eventueel een klein binnenfilter er tijdelijk naast laten draaien met daarin het zakje Purigen.
 
Hallo,

Ik heb sinds n week de Aquatlantis advance led 60 draaien. Ik heb er een stuk mopani hout in en omdat ik bruin water erg lelijk vind, heb ik n zakje purigen in het interne filter gedaan. Helaas na 3 dagen merk ik totaal geen verschil met de purigen.

Ik heb een mini biobox 2 als interne filter. Ik heb de actieve kool eruit gehaald en purigen bovenin gedaan. Na 24 uur heb ik de purigen onderin gedaan. Ook geen verschil.

Bij n externe filter wordt de purigen 'door geblazen' zeg maar. Bij deze zit er geen beweging in. Zou dat het probleem zijn?

Waar kan ik het zakje t beste plaatsen? Of werkt purigen gewoon niet met n interne filter?Bekijk bijlage 12225
Als je bruin water hebt tengevolge van het gebruik van Mopani hout heb je dit hout niet of niet genoeg schoongemaakt. Mopani geeft bij een juist gebruikt nauwelijks bruin water af. Ik gebruik het al jaren. Dus misschien is het goed om het hout flink te spoelen in heet water. Niet in kokend water!
 
Persoonlijk vindt ik het op je foto ook best meevallen hoor qua verkleuring.
 
@John ik heb n dingetje met kleurtjes. Water vind ik al snel bruin, licht al snel geel haha Maar volgens mij is t verbeterd. De foto is van net en volgens mij is t zo goed als helder. Ververs per dag 1 emmer en dat water is nog maar heel lichtjes gekleurd.
Misschien is t ook de gloed vd planten en t hout? Alhoewel je bij led eigenlijk niet echt n gloed hebt.


IMG_20170418_125151.jpg


Als je bruin water hebt tengevolge van het gebruik van Mopani hout heb je dit hout niet of niet genoeg schoongemaakt. Mopani geeft bij een juist gebruikt nauwelijks bruin water af. Ik gebruik het al jaren. Dus misschien is het goed om het hout flink te spoelen in heet water. Niet in kokend water!

Ik heb het onder stromend water geborsteld en heb t een week in n emmer met t heetste water uit de kraan gehad. Paar x per dag ververst. Misschien idd toch te kort.
 
Weet niet precies hoe purigen werkt, maar als het net als actieve kool ook verzadigd kan raken zit hier misschien deels het probleem.

Je hout geeft nog af, dus na 3 dagen purigen is je water misschien helderder, maar je hout geeft nog steeds af. Daarna zal het dus weer zichtbaar gaan afgeven. Haal het stuk eruit en boen het nog eens met lauwwarm water. Soms blijven stukken hout nog maanden afgeven, zit dan niks anders op dan accepteren. Met regelmatig water wisselen houd het op een gegeven moment op.
 
Purigen kan inderdaad verzadigd raken en dat moet je dan regenereren.
 
Wegens nieuwe baan even afwezig geweest ;-)
Maar het hout geeft idd nog licht af. Niet heel storend.

Heb er inmiddels een appelslakje inzitten. Had er 6 bij de sluiers in. Lichtelijke afwijking van nitraat gehad en 5 stuks dood! :-( Hopelijk haalt deze t wel. Omdat de bak nog maar 2.5wk draait, moet ik m goed in de gaten blijven houden. Zoals t nu lijkt zijn de waardes goed.

Mn purigen is trouwens nieuw.
 
Is de uitval niet door nitriet veroorzaakt want je krijgt na 2-3 weken in de regel een nirtietpiek.
 
De slakken zaten in de sluierbak.
Daar zijn ze dood gegaan. No3 was 20mg/l. Geen drama maja
Verder zou ik niet weten hoe ze dood zijn gegaan. Vissen vertoonden geen ander gedrag.

Het slakje wat nog leeft zit in de nieuwe. Die moet ik idd dagelijks testen ivp piek.
Zag net dat de kh 3 is dus daar ook ff wat aan doen.
Maar zag ff geen andere optie dan daarin doen.

Zucht...

Ben jaren geleden begonnen met 1 goudvis in n kom (I know!) Daarna bakje, Zonder filter enz. Elke week steentjes en bak wassen.... Met dreft! Bakje was 40/30/30 voerde m om de 2dg ofzo vlokken.... De taaie is 19!!! geworden.
Doe nu alles met testen, volgens de regels enz en ze vallen met bosjes om. De slakken dan.
Kan beter gaan breien :stom:
 
20mg nitraat is niet erg veel hoor en dat mag geen probleem geven zou ik denken. Ik doseer hier dezelfde hoeveelheid wekelijks.
 
20mg no3 (nitraat) brengt idd geen slakken om het leven hoor :)

zijn ze niet gewoon aangevallen door de sluiers?
 
20mg nitraat is niet erg veel hoor en dat mag geen probleem geven zou ik denken. Ik doseer hier dezelfde hoeveelheid wekelijks.

Is idd maar n lichte afwijking. Zondag ververst, zelfde routine als altijd. Toch 5 slakken dood.
Heb je mij btw n verzoek verstuurd?

20mg no3 (nitraat) brengt idd geen slakken om het leven hoor :)

zijn ze niet gewoon aangevallen door de sluiers?

1 sluier zat soms te happen naar de slakken. Echt lastig vallen. Die doken dan snel in hun huisje. Dan gaf de sluier t later op.
Kan n sluier n appelslak echt dood maken?
De gene die nog leeft zat aan t raam geplakt.

Hoorde via n fb groep dat appelslakken absoluut niet tegen nitraat kunnen en dat 20 al te veel is.
Zei al dat ik dat nog nooit heb gelezen.
 
Haha, ja dat was ik hoor:D:D.

Nou dat Appels daar niet tegen kunnen lijkt mij sterk maar ja...............
 
appels worden vaak ook in plantenbakken gehouden met 30mg nitraat +.. bij mij zitten ze ook rond de 15-20mg.

ik ben toch bang dat je sluier(s) de boosdoener zijn geweest.
 
Ik heb ze in het verleden ook gehad icm de EI en geen last van uitval daardoor gehad.
 
Hallo,

Ik heb sinds n week de Aquatlantis advance led 60 draaien. Ik heb er een stuk mopani hout in en omdat ik bruin water erg lelijk vind, heb ik n zakje purigen in het interne filter gedaan. Helaas na 3 dagen merk ik totaal geen verschil met de purigen.

Ik heb een mini biobox 2 als interne filter. Ik heb de actieve kool eruit gehaald en purigen bovenin gedaan. Na 24 uur heb ik de purigen onderin gedaan. Ook geen verschil.

Bij n externe filter wordt de purigen 'door geblazen' zeg maar. Bij deze zit er geen beweging in. Zou dat het probleem zijn?

Waar kan ik het zakje t beste plaatsen? Of werkt purigen gewoon niet met n interne filter?Bekijk bijlage 12225


17 april. nu 27 april. zijn 10 dagen. Kan jij er toch nog geen vissen en slakken in hebben. Is nog geen eens ingedraaid.

Denk dat je nitriet eens moet meten.


En een goudvis in 40 cm. en dan 19 jaar geworden????? Geloof ik niet.
 
Ik had hem toen ik 6 was in een nog kleiner bakje en die is bijna 14 geworden. Maar ja dat is geen 19. de mijne werd op den duur geheel kleurloos door ouderdom.
 

Terug
Bovenaan