Wat is er nieuw

Purigen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Bonky
  • Startdatum Startdatum
B

Bonky

Guest
Hallo aquarianen,
Zoals de meesten onder ons zo langzamerhand al wel weten heb ik een "Juwel Vision 180"aquarium, waar in zich een z.g.n. Bio Filter bevind met een aantal van die gekleurde sponsjes.
Nu heb ik het plan op gevat om van filtermedia te wisselen en i.p.v. die verschillende sponsjes een zakje purigen te gebruiken aangezien de kosten van het steeds weer vervangen van die sponsjes toch wel een kostbare zaak blijkt en zoals ik op het internet zie is het gebruik van Purigen aanzienlijk goedkoper en met de zelfde resultaten.
Nu mijn vraag; Hoeveel purigen heb ik nodig voor mijn aquarium?
Kan iemand mij e.e.a. uitleggen?
Bvd

Waarom sponsjes vervangen, even uitknijpen in water en weer plaatsen, kunnen makkelijk 15 jaar mee.
Een "nitriet spons" heb je al helemaal niet nodig.

Edit,
Purigen is prima om zeer helder water te krijgen, het haalt alle verontreiniging uit het water, jij hebt dan genoeg aan de 100 ml versie, voor 400 liter water, kijk of daar een fijnmazige zak voor nodig is anders even bijbestellen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Zoals Ton al zegt niet steeds de sponsjes verwisselen en die kunnen jaren mee tot ze uiteen vallen.

En purigen ook niet.

Witte watten kun je ook in een groot pak kopen.

En je kunt eenmalig investeren in een doosje cirax. Dat vervangt een spons.

Bedankt voor jullie info, k,zal er m,n voordeel mee doen.:thumbs:

Purigen is ook geen vervanger van je filtermateriaal, je hebt gewoon filterwatten nodig.

een vervanger voor purigen is kool. Maar dit is idd alleen maar voor helder water te krijgen en medicijnen te filteren. En in dit geval is purigen dan te hergebruiken en kool niet
maar wel ook een stuk duurder

Zoals al is aangegeven dacht ik haalt kool ook voedingsstoffen uit je water en dat doet Purigen weer niet.

Purigen is ook geen vervanger van je filtermateriaal, je hebt gewoon filterwatten nodig.
Uiteraard blijf ik die ook gewoon gebruiken.😀

Alle filtermateriaal blijf je nodig hebben, Purigen is een aanvulling.

Alle filtermateriaal blijf je nodig hebben, Purigen is een aanvulling.
Als je de dealer mag geloven is de rest van het filtermedium niet meer nodig.😎

Als je de dealer mag geloven is de rest van het filtermedium niet meer nodig.😎
Of hij lult uit zijn nek of je hebt hem verkeerd begrepen. Purigen is een aanvulling op je bestaande filtermedium.

Inderdaad Purigen is geen totale vervanger.

Bij wie heb je dat gekocht Willem? Toch niet bij Frits?

Even een oude koe uit de sloot halen....

Iemand een idee of je purigen ook kan overdoseren?

Heb net 1kg gekocht en zag dat 250gr wordt aangeraden voor 1000 liter. Ik was zinnens er 500gr in te gooien voor 1200 liter. Ik ga er vanuit dat het op die manier gewoon langer gaat duren totdat ik de boel moet regenereren. Zo heb ik de resterende 500gr gewoon liggen om tijdens regenereren, onmiddelijk terug te starten met verse purigen. Ik weet dat het mss een beetje over the top is, maar aan die prijs kon ik de grote verpakking,
niet laten liggen.

Hallo aquarianen,
Zoals de meesten onder ons zo langzamerhand al wel weten heb ik een "Juwel Vision 180"aquarium, waar in zich een z.g.n. Bio Filter bevind met een aantal van die gekleurde sponsjes.
Nu heb ik het plan op gevat om van filtermedia te wisselen en i.p.v. die verschillende sponsjes een zakje purigen te gebruiken aangezien de kosten van het steeds weer vervangen van die sponsjes toch wel een kostbare zaak blijkt en zoals ik op het internet zie is het gebruik van Purigen aanzienlijk goedkoper en met de zelfde resultaten.
Nu mijn vraag; Hoeveel purigen heb ik nodig voor mijn aquarium?
Kan iemand mij e.e.a. uitleggen?
Bvd
Die sponsjes zijn niet kostbaar. Misschien wordt je door producent en mogelijk ook je Lfs. wijs gemaakt dat je deze dingen telkens moet vervangen. Hetgeen dus onjuist is. Je kan die dingen gewoon uitspoelen en hergebruiken totdat ze, en dat duurt heel lang, compleet versleten zijn. Purigen is geen filtermateriaal hoewel het wel in een filter gebruikt kan worden maar wel met een ander doel! Een oude post, ik weet het. Maar toch zijn er nog velen die menen dat men de Lfs. ook op deze wijze moeten ondersteunen...

Ehm...ik dacht, ik vraag, in een bestaand topic over purigen, of je eigenlijk kan overdoseren met dat spul-ik denk van niet, maar goed, ik stel gewoon de vraag even.

Ik weet bij god niet wat sponsjes hiermee te maken hebben?? Ik heb een filter draaien met een berg siporax, een heuvel biohome ultimate én een emperor-size bewegend bed...ik ga er vanuit dat daar echt geen sponsjes meer in horen. Waarschijnlijk mis ik iets?
:S

Overdoseren is nieuw voor mij maar ik heb ook nooit meer dan aanbevolen gebruikt.

Ehm...ik dacht, ik vraag, in een bestaand topic over purigen, of je eigenlijk kan overdoseren met dat spul-ik denk van niet, maar goed, ik stel gewoon de vraag even.

Ik weet bij god niet wat sponsjes hiermee te maken hebben?? Ik heb een filter draaien met een berg siporax, een heuvel biohome ultimate én een emperor-size bewegend bed...ik ga er vanuit dat daar echt geen sponsjes meer in horen. Waarschijnlijk mis ik iets?
:S
Overdoseren is nieuw voor mij maar ik heb ook nooit meer dan aanbevolen gebruikt.
Purigen is een absortie product wat je niet kán overdoseren. Wanneer je er meer indoet is er meer Purigen aanwezig dat iets kan opzuigen. Maar is is natuurlijk slimmer je voorraadje Purigen voor elke bak in tweeën te delen. Zodat je, wanneer er regeneratie nodig is, de vuile met de schone variant kan wisselen in het laatste uitgaande mandje van je filter.

Nu is het denk ik wel dat de Purigen bij overdoseren meer organische stoffen aan het water onttrekt dan met een minder grote hoeveelheid. Het gevolg is denk ik dat er dan minder nh3/4 enno2 in het water komt wat er normaliter voor zorgt dat je bacteriecultuur zich goed kan ontwikkelen.
Dus ik denk dat met meer Purigen je bacteriecultuur minder zal zijn dan wanneer je minder purigen gebruikt.

Purigen is een absortie product wat je niet kán overdoseren. Wanneer je er meer indoet is er meer Purigen aanwezig dat iets kan opzuigen. Maar is is natuurlijk slimmer je voorraadje Purigen voor elke bak in tweeën te delen. Zodat je, wanneer er regeneratie nodig is, de vuile met de schone variant kan wisselen in het laatste uitgaande mandje van je filter.

Ok, dat dacht ik dus ook, maar wou het toch nog even checken. Dan ga ik zoals je aangeeft, slim spelen(lang geleden dat iemand me nog zo noemde;)) en een halve kilo gebruiken en de andere halve kilo als reserve houden.

Nu is het denk ik wel dat de Purigen bij overdoseren meer organische stoffen aan het water onttrekt dan met een minder grote hoeveelheid. Het gevolg is denk ik dat er dan minder nh3/4 enno2 in het water komt wat er normaliter voor zorgt dat je bacteriecultuur zich goed kan ontwikkelen.
Dus ik denk dat met meer Purigen je bacteriecultuur minder zal zijn dan wanneer je minder purigen gebruikt.
Nu ja, ik overdoseer niet zoo heel erg, 't is maar factor 1.6. En vermits ik qua filtering toch wel ok zit, ga ik het wel zo doen. Zou me verbazen dat m'n bacteriecultuur daar echt last van zou hebben. Kan me voorstellen als je met een extern filter of zoiets werkt dat misschien een issue kan zijn.

Purigen absorbeert organische stoffen. NO3 en PO4 zijn anorganisch.
"Overdoseren" is niet erg. Kost je alleen wat meer bij de aanschaf.

Ik denk niet dat het zo’n vaart zal lopen dat je purigen alle stikstof weg kaapt voor de bacteriën….
Dat is waar en als dat zo zou zijn dan zou je ook geen bacteriecultuur in stand kunnen houden maar vaak duurt de opstart wat langer.

Helemaal mee eens.

Zou geen PO4 absorberen.
Ook niet op kunnen merken tijdens het gebruik ervan

Klopt Wouter en dat zegt Gino ook want fosfaat is anorganisch en dat wordt niet opgenomen door purigen.

Zo, ben benieuwd of het iets gaat 'doen'.
Heb er maar ineens de volledige 1 liter pot in gegooid, dan hoef ik minder snel te regenereren. Heb wel alles over 4 zakjes verdeeld, zodat de doorstroming nog wat beter is. Zal binnen een paar maand nog een extra pot bestellen zodat ik deze klaar heb staan wanneer ik hem nodig heb. Die filterzakjes zijn echt wel een dingetje, gisteren een tiental binnen gekregen die 'fine' moesten zijn volgens de beschrijving, nu ja, toch niet fijn genoeg want zelfs met een dubbele zak 'lekten' ze, snel andere besteld en die voldoen wel, opletten wat je besteld dus. De originele 'the bag' van Seachem zelf wilde ik gewoon uit principe niet bestellen, 14 euro voor één filterzak vind ik echt erover.

20220318_164229.jpg

Ja een goed zakje vinden is lastig en die originele zijn belachelijk duur en nog slecht te sluiten ook vind ik met zo n sluiting.

Toptip: 145 micron filterzakjes ...gisterenavond besteld, deze namiddag geleverd.
Ze zijn een pak kleiner, dat wel, maar ja, het is nu ook geen product dat in kilos gedoseerd wordt.
Denk dat JBL heeft er ook grote heeft die ook dienst kunnen doen voor purigen(of een andere fijne media), tegen een redelijke prijs. Hier klikken!

Laatst bewerkt:
Niet superstevig dan waarschijnlijk. De andere die ik vernoemde zijn dat echter wel, das dus een goeie keuze.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan