Puur osmosewater, of toch mengen met kraanwater


Niels_

Well-known member
Lid geworden
17 januari 2023
Berichten
45
Leeftijd
37
Locatie
De Meern
Hallo,

In mijn aquarium gebruik ik sinds een aantal maanden puur osmosewater. Dit haal ik 100 liter ton waar ik dit osmosewater meng met dennerle mineral+ tot een kh van 4 a 5.
In mijn aquarium heb ik ook c02 en ik gebruik plantenvoeding van planted box.
Maar nu merk ik dat de resultaten van mijn aquariumplanten langzaam achteruit gaan. De planten groeien zeer langzaam en ik zie helemaal geen zuurstofbelletjes meer van de planten komen.
Nu heb ik deze week weer eens wat kraanwater toegevoegd gezamenlijk met het osmosewater (gemengd 40%/60% tot een kh van 4 a 5), en de planten lijken opeens weer te gaan groeien. Ik zie weer zuurstofbelletjes opstijgen.

Weet iemand hoe dit kan? Is puur osmosewater met minerale+ toch niet zo goed? Of moeten er naast Mineral+ nog meer middelen toegevoegd worden aan puur osmosewater?
Bedankt.
 
Zover ik weet en ook doe gebruik je met osmose inderdaad dan de gh mineral+. Daarbij is het ook belangrijk dat je sporen gebruikt en voor voldoende nitraat, fosfaat en co2 zorgt.
 
Osmosewater gebruiken wij om de ramen te wassen omdat het water streeploos opdroogt en dat komt omdat al de mineralen eruit gefilterd zijn. Ik heb mijn bedenkingen om alleen osmose te gebruiken.
Gebruik zelf osmose om het water zachter te maken, bij een waterverversing doe ik 15 liter osmose.
Ik heb een 400 liter bak en eens in week doe ik een waterverversing van ongeveer 1/5 van de inhoudt.
 
In osmosewater zit niets, dat weet je?
 
Tot nu toe test ik de tds eigenlijk niet in het aquarium zelf, maar dit doe ik alleen in het osmosevat van 100 liter. In dit vat verhoog ik de tds met remineral+ naar ongeveer 450 microsiemens.
Maar toevallig had ik afgelopen week toch eens de tds meter in het aquarium gestoken, en toen zat ik op een tds van rond de 130 microsiemens (als ik mij goed kan herinneren). Deze waarde was een paar dagen voordat ik water had ververst met deels kraanwater. Ik was toen al erg verbaasd over deze lage waarde van 130 microsiemens in het aquarium, en ik begreep dit eigenlijk niet goed, want ik ververs de afgelopen maanden telkens met water uit het osmosevat wat ik op 450 microsiemens heb zitten....
 
Ik ben een leek, wat is tds en microsiemens?
 
Pure osmose of gedestilleerd water kan bijna niets in leven.

Heel eerlijk snap ik mensen niet die osmose water gebruiken om het daarna aan te vullen met mineralen. Kun je net zo goed aanlengen met kraanwater. Sowieso is kraanwater in Nederland van dermate goede kwaliteit dat je nergens bang voor hoeft te zijn, enige reden voor verdunnen met osmose is het minder hard maken.
 
Pure osmose of gedestilleerd water kan bijna niets in leven.

Heel eerlijk snap ik mensen niet die osmose water gebruiken om het daarna aan te vullen met mineralen. Kun je net zo goed aanlengen met kraanwater. Sowieso is kraanwater in Nederland van dermate goede kwaliteit dat je nergens bang voor hoeft te zijn, enige reden voor verdunnen met osmose is het minder hard maken.
Nou als je een ph verlagende bodem hebt dan wil je vaak de kh op 0-1 houden voor je gevoelige garnalen en als je het mengt dan stijgt de kh al snel weer. Dan kun je beter puur osmose nemen met gh+ mineral waardoor de kh 0-1 blijft.
 
Wat is je NO3 en je PO4?
 
Vreemd dat je maar 130 ms meet in je bak terwijl je 450 ms toevoegt.

Zou wat meer info willen over je bak: bodem opbouw, CO2 regime, waterwissels, hoeveel plantbemesting en een overzichtsfoto zou helpen.
 
Vreemd dat je maar 130 ms meet in je bak terwijl je 450 ms toevoegt.
Klopt. Dat vond ik ook erg vreemd. Maar misschien had ik niet goed gemeten, en was het geen 130ms.
De bodem is fijn grind van Dennerle, met daarin wat crypto voedingskorreltjes en ook wat kleibolletjes. Ik heb geen voedingsbodem.
Het aquarium is een Juwel Rio 125 met een Eheim filterpomp professional 4 250L.
Ik heb geen vissen, maar ik heb sinds wel enkele amano garnalen.

De waterwaarde:
KH = 4,5
PH = 6,8 - 7
GH = 8
Po4 = 2 mg/l
No3 = 4 mg/l
No2 = 0,1 mg/l
TDS = 500
Temperatuur: 18 graden.
Ik wissel een keer in de 2 a 3 weken ongeveer 50% water.
Co2 voeg ik toe i.c.m. een Dennerle Ph controller, alleen het ijken van de elektrode gaat bij mij niet zo goed...
Ik heb ook een drop checker, en die hou ik ook in de gaten.
Per week voeg ik ongeveer 20ml all in one planten voedingsstof van planted box toe.

Die PO4, NO3, en NO2 waardes zijn dus niet helemaal goed. Ik ben eigenlijk ook niet zo ervaren in de hobby, maar ik vind het wel leuk.
Ik zal binnenkort opnieuw water verversen, en dan zal ik die waardes wat vaker gaan meten. De filterpomp heb ik al schoon gemaakt.

Nu zie ik aan de planten wel duidelijk veel verbetering sinds dat ik water ververs met gemixed kraanwater en osmosewater (30% osmose en 70% kraanwater). Kraanwater heeft bij mijn thuis een kh van 6 a 6,5. Ik gebruikte puur osmosewater om van de silicaat af te zijn en zo, maar ik denk dat dit toch geen goed idee was. Er zit blijkbaar iets in kraanwater wat toch wel van belang is...
 
Pure osmose of gedestilleerd water kan bijna niets in leven.

Heel eerlijk snap ik mensen niet die osmose water gebruiken om het daarna aan te vullen met mineralen. Kun je net zo goed aanlengen met kraanwater. Sowieso is kraanwater in Nederland van dermate goede kwaliteit dat je nergens bang voor hoeft te zijn, enige reden voor verdunnen met osmose is het minder hard maken.
Klopt. Maar ik gebruikte ook osmosewater om van de silicaat af te komen. Ik heb ook een DI filter op mijn osmoseapparaat.
En ik krijg de indruk dat mensen voor zeewater aquariums ook veel osmosewater gebruiken.
 
NO3 is wat aan de lage kant, dat zou je wat kunnen verhogen.
De ReMineral+ bevat ook micro elementen, die je ook toevoegt met de AIO. Wellicht verklaart dat de hoge TDS? En een verhoogde NO2 kan ook duiden op een ongezond bacteriebestand, tevel vissen teveel organische afval in het water e.d.
Denk ook dat je NH4 te hoog is.
Dus de biologische proccessen in je bak zijn verstoord en/of niet goed ontwikkeld

Welke planten heb je erin staan (foto is makkelijker dan de hele lijst op te sommen)
 
Welke planten heb je erin staan (foto is makkelijker dan de hele lijst op te sommen)
Bedankt voor het mee denken.

Ik heb de volgende planten:
Bacopa monnieri, Cardamine lyrata, Hydrocotyle leucocephala, Linaeopsis novaezelandiae, Juncus Repens, Myriophyllum brasiliensis, Cryptocoryne purpurea, Elodea densa, Lysimachia nummularia, en wat mosbollen. Deze doen het allemaal redelijk goed.
En sinds kort heb ik ook nog: Cryptocoryne Wendti, Cryptocoryne pontederiifolia, Crinum calamistratum, en wat mos met een elastiekje op een steen.

Op de foto is te zien dat ik enkele weken terug de planten flink heb gesnoeid. Ik had toen wat last van draadalg. Ik had daarom ook de verlichting een paar weken lang behoorlijk gedimd staan. De draadalg is daardoor veel minder geworden, maar er ontstond wel bruin alg in de plaats. Nu zijn beide algen al een stuk minder. Op de oppervlakte afzuiger rechts zit nog wel wat bruin alg.
 

Bijlagen

  • 20231210_133807.jpg
    20231210_133807.jpg
    2.2 MB · Weergaven: 39
NO3 is wat aan de lage kant, dat zou je wat kunnen verhogen.
De ReMineral+ bevat ook micro elementen, die je ook toevoegt met de AIO. Wellicht verklaart dat de hoge TDS? En een verhoogde NO2 kan ook duiden op een ongezond bacteriebestand, tevel vissen teveel organische afval in het water e.d.
Denk ook dat je NH4 te hoog is.
Dus de biologische proccessen in je bak zijn verstoord en/of niet goed ontwikkeld

Welke planten heb je erin staan (foto is makkelijker dan de hele lijst op te sommen)
Ik gebruik de gh+mineral en elke gh staat aan 35uS als ik het goed heb.
 
Staat er prima bij toch?

Die zuurstofbelletjes zijn geen vereiste voor een mooi en gezond plantenbestand. Dat zie je hoofdzakelijk bij veel licht icm snelgroeiende planten. Zuurstofbelletjes bij langzaam groeiende planten is vaak een indicatie dat je op de grens/ teveel licht gebruikt.
Zou NO3 aanvullen tot 15-20ppm, wekelijks blijven verversen en opletten dat je op tijd voedingscapsules in de bodem blijft stoppen.
Zou persoonlijk stoppen met osmose, dat is met zo'n plantenbestand nergens voor nodig. Een KH van 6 a 6,5 is prima.
 
Ik gebruik de gh+mineral en elke gh staat aan 35uS als ik het goed heb.
Zou prima kunnen, heb niet zoveel verstand over het remineraliseren van water.
Toch eens in verdiepen als ik ook een keer gebruik ga maken van 100% RO water in een high-light setup :book:
 
Zou prima kunnen, heb niet zoveel verstand over het remineraliseren van water.
Toch eens in verdiepen als ik ook een keer gebruik ga maken van 100% RO water in een high-light setup :book:
Ik gebruik die van BeeShrimp en haal deze info uit de toelichting:

Dosering​


Geschikt voor osmose water, regenwater, gedemineraliseerd water, enz. Voeg 3 gram Bee Shrimp Mineral GH+ toe aan 20 liter water. De waterwaarden zijn dan: 6 ° dH en / of een geleidbaarheid van ongeveer 200 (microsiemens). Een volle maatlepel is ongeveer 3 gram.
 
Klopt. Maar ik gebruikte ook osmosewater om van de silicaat af te komen. Ik heb ook een DI filter op mijn osmoseapparaat.
En ik krijg de indruk dat mensen voor zeewater aquariums ook veel osmosewater gebruiken.
Ik gebruik het ook om van het silicaat af te komen en het is nog gelukt ook. Mijn KH en GH verhoog ik KH en GH plus van Velda (tuincentrum)
 

Terug
Bovenaan