Wat is er nieuw

pvc afzuiging en toevoer

kimielco

Well-known member
Lid geworden
5 augustus 2014
Aquarium 160x60x60
Eheim 2080 2 afzuiging 1x toevoer
Druk pvc 25mm
overloop 110x300
Discus aquarium
achterwand https://www.aquaforum.nl/threads/aanpassen-achterwand.153846/#post-1791007
We zijn bezig met een aquaium te voorzien van pvc drukleiding

Er bevind zich ook een overloop waarin we 1x afzuiging willen plaatsen welke op slang1 eheim 2080 willen aansluiten.
In het aquarium zelf zouden we 2x afzuiging willen maken, welke aangesloten wordt op de 2de slang van de eheim 2080. We hebben dus in totoaal 3x afzuiging.

De beide afzuigingen in het aquarium worden met elkaar verbonden.

Nu heb ik enkele vragen:
Is de afstand tussen de afzuigingen in het aquarium voldoende of moet deze aangespast worden, dichter/verder.
Is de afzuiging in de overloop niet te groot of moet ik deze vervangen door een pvc pijp met het roosterkapje wat er nu op zit!
Kan ik op de afzuiging problemen verwachten.

IMG_1949.jpg
pvc2.jpg
IMG_1947.jpg

De toevoer komt uit de overloop en willen we op de volgende manier maken foto1. In de T stukken hebben we bochten van 45gr gebruikt geplaatst waarin een verloop is in gestopt met een gat van 10mm foto 2 en 3,
De richting van de uitblaas is naar links.
foto 1
IMG_1952.jpg
foto 2
IMG_1953.jpg
foto 3
IMG_1954.jpg

Vraag
Ontstaat er voldoende stroming of moet ik deze nog ergens aanpassen.

Doorgaans werkt een potfilter op een hevel princiepe. Dus het water hevelt richting potfilter. En de rotor perst het water er weer uit. De filter zuigt dus niet echt.

De overloop, zal dus vol komen te staan met water. Doordat de aanzuigen in de Eheim met elkaar verbonden zijn.
Dus de overloop en het aquarium werken als communicerende vaten via de Eheim.
De stroom richting overloop zal dus minimaal zijn.

Of het gaat werken weet ik echt niet. Dat zul je echt uit moeten proberen.

De eheim heeft 2 afzuiging en 1 toevoer.

Ter verduidelijking zo wil we het aansluiten.

Eén (1) afzuiging in de overloop en één (1) afzuiging in het aquarium welke met elkaar verbonden zijn:
aansluiting.jpg

Overloop staat vol met water en we denken eraan om deze te voorzien van een blauwe filterwatten

Zuigt de afzuiging in de overloop wel voldoende af?

Laatst bewerkt:
Is het misschien niet verstandig om de overloop te verwijderen!, Deze zat er namelijk al in toen we hem kregen.

De eheim heeft 2 afzuiging en 1 toevoer.

Ter verduidelijking zo wil we het aansluiten.

Eén (1) afzuiging in de overloop en één (1) afzuiging in het aquarium welke met elkaar verbonden zijn:
Bekijk bijlage 51690

Overloop staat vol met water en we denken eraan om deze te voorzien van een blauwe filterwatten

Zuigt de afzuiging in de overloop wel voldoende af?

Ik snapte dat wel. Echter jij ziet dat de Eheim 2 aanzuigen heeft. Ik denk dat de Eheim binnenin gewoon doorgelinkt is. Dus ze communiceren met elkaar. En zorgen er dus voor dat de waterlijn in het aquarium net zo hoog staat als in de overloop. Dus je hebt dan geen echte overloop.

Is het misschien niet verstandig om de overloop te verwijderen!, Deze zat er namelijk al in toen we hem kregen.

Als je deze er makkelijk uit kunt halen, kun je de aanzuig wel mooi via deze aansluiting over de bodem laten lopen. Valt dan niet op.

Is er ook een manier om de eheim 2080 samen met een bioloog te gebruiken en op welke manier

Ja, door hem alleen aan te sluiten op je bodem afzuiging

Zoiets dacht ik al maar hoe zit het dan met de toevoer, komt deze niet in "knoei" met de toevoer van de bioloog of.....
Hoe zou ik deze kunnen samen werken in de bovenstaande situatie

Normaliter heb je een droogkamer voor de pijpen vanaf het filter terug je bak in.
Maar zou niet 2 filters op 1 25mm leiding zetten, ongeacht capaciteit.
Ben persoonlijk bang dat ze mekaar gaan tegen werken, geen onderbouwing voor maar dat gevoel heb ik er altijd bij

De aanzuiging zal werken. De hoeveelheid water die van elke aanzuigleiding komt kan je wijzigen door wat openingen af te dichten en/of door kraantjes wat te sluiten (zie het als stroom door parallelle en serieweerstanden)

Ik verwacht wel een probleem met de werking van de overloop. Door verdamping verlies je water en, hoewel er altijd water over de overloop zal gaan, zal het niveau in de overloop zakken. Zodra het niveau zakt tot de aanzuig, krijg je lucht in het pompcircuit, gaat dit lawaai maken en slecht functioneren.

Mij lijkt dat je hier twee technieken combineert en dat beter niet kan doen.
a) overloop, bioloog en opvoerpomp
b) externe filterpomp

Het lawaai van de overloop zou je toch kunnen opvangen met een durso!

Maar ik vraag me af wanneer ik en de bioloog en de eheim 2080 gebruik hoe moet ik dit gaan doen op de uitvoer, gaan deze niet elkaar tegenwerken.
Of zou ik middels een y stuk hierop beide toevoeren aan kunnen sluiten!

Euhum ... uitvoer toevoer ... het is niet hetzelfde hé 🙂

Je hebt maar één uitvoer, dus daar kan niets mekaar tegenwerken.

Aan toevoer zijde maakt het niet uit of deze nu in de pomp of voor de pomp samenkomen.
Een Y stuk geeft inderdaad een betere doorstroming (minder weerstand) dan een T-stuk, zeker wanneer twee stromen samen komen (bij het verdelen van één stroom in twee valt het wel mee). Heb je weinig plaats, gebruik dan gerust een T-stuk.

Als je meerdere plaatsen hebt van waar het water vandaan komt, dan zal het meeste water van het stuk komen dat het minste weerstand biedt. Hoe groter het verschil in weerstand, hoe groter het verschil in debiet.

De blauwe filtermatten zullen wat extra weerstand geven (meer naarmate ze vuiler worden).
Als je het grootste deel water van de overloop wil laten komen, dan zal je de weerstand van de andere punten moeten verhogen (minder gaatjes, kleinere gaatjes, kraantje dat je kan sluiten). Hoever je daarmee moet gaan, valt niet vooraf in te schatten.

Maar :

Ik verwacht wel een probleem met de werking van de overloop. Door verdamping verlies je water en, hoewel er altijd water over de overloop zal gaan, zal het niveau in de overloop zakken. Zodra het niveau zakt tot de aanzuig, krijg je lucht in het pompcircuit, gaat dit lawaai maken en slecht functioneren.

Even voor mijn beeldvorming:

Eheim 2x afzuig op de bodem en 1 toevoer in het aquarium

Bioloog m.b.h.v. afzuig en via opvoerpomp toevoer in het aquarium

Als ik deze combinatie doe is de vraag hoe ga ik om met deze 2 toevoeren. Beide middels een Y verbindign door een buis het aquarium in laten stromen

Hieronder de klassieke opstelling met een Eheim 2080. Wil je de verdeling tussen beide aanzuigpunten kunnen instellen, dan moet je kraantjes toevoegen.
Gebruik je slechts één toevoer naar de pomp, dan sluit je de andere af met een stop. Je kan dan nog steeds 2 aanzuigpunten gebruiken en die samenvoegen met een Y-stuk of T-stuk en voor het instellen kraantjes gebruiken.

Optimaal is één kraan volledig open laten en de andere instellen.

upload_2017-9-9_16-45-41.png
upload_2017-9-9_16-52-49.png

Eigenlijk is jou bak gemaakt voor een opstelling met een bioloog. (Op de schets ontbreekt de overloop)

upload_2017-9-9_16-56-40.png

Wil je met een externe pomp werken dan zou je de overloop kunnen verwijderen of niet gebruiken.

upload_2017-9-9_16-57-30.png

Jou beste optie lijkt me om de overloop om te bouwen.
Zodoende heb je zowel een afzuigpunt aan het oppervlak (vuil blijft in de blauwe mat hangen) als op de bodem.

upload_2017-9-9_17-4-17.png

Wat ik niet zou aanraden.

upload_2017-9-9_15-5-19.png

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan