Wat is er nieuw

PVC installatie aanleggen

• Onderwerp starter Onderwerp starter jeroentjuh
  • Startdatum Startdatum
J

jeroentjuh

Guest
Een dillemna,

Ik ben van plan om in plaats van slangen pvc buizen te gaan gebruiken voor mijn aquarium.
Heb er al aardig wat over gelezen, met name de vele discussies over wat nou beter is.
Ik sta er verder neutraal in, maar gezien ik altijd slangen heb gebruikt wil ik de pvc een kans geven.
Gister een systeem uitgetekend maar weet niet of het gaat werken, ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.
Ik heb op dit moment alleen een eheim pro 2 2026 op de 300L draaien, en nog een JBL E701 staan die ik erbij aan wil knopen.
De set up van de pvc heb ik even (kinderlijk) voor jullie uitgetekend, hoop dat jullie het snappen.

Lijkt me nogal vanzelf sprekend.
De indeling van de filters wil ik als volgt gaan hebben.

De Eheim:

In de eerste bak wil ik een witte spons, gevolgd door een koolstoffilter met daaronder een bio medium. In de 2e bak wil ik niks anders hebben dan bio medium.

De JBL Crystalprofi:

De eerste bak wil ik vullen met alleen sponzen. Eerst wit, dan een koolstoffilter en vervolgens een groene/blauwe. De 2e bak wil ik gaan vullen met turf om de waterwaardes wat te helpen. De 3e bak zal dan gevuld worden met bio medium.

Het liefst wil ik de afzuiging van beiden filters via een buis laten gaan (als dit kan en niks verstoord).
De uitlaat worden dan wel gescheiden, Een zal een spuitmond hebben richting midden van de bak en de andere een buis met gaten erin die zowel het water oppervlakte, middelste gedeelte en bodem van de bak raken.
Verder zal er nog een JBL CO2 toevoeg in de uitlaat komen en wellicht nog een UV Sterillizer.
Mijn vraag aan jullie is, zou dit kunnen werken? en waar zitten de verbeter punten?

Kool zou ik eruit laten, voegt niks toe en neemt alleen maar ruimte in.
Verder gaat je plan wss wel werken mits je aanzuigbuis groot genoeg is

Ik start volgende week ook met een nieuwe bak en wil daarmee ook alles in pvc uitvoeren.
Straks mn voorraad alvast halen bij de Wildkamp. Ik heb mn inspiratie ook opgedaan hier op het forum en liep er al langer mee. Nu is het moment. Nieuwe grote bak van 1.50mtr. 2 pompen erop en 2 aan en afvoeren, 1 links en 1 rechts.

Verder gaat je plan wss wel werken mits je aanzuigbuis groot genoeg is

aan welke afmetingen moet ik dan denken voor de aanzuigbuis? en wat voor een diameter pvc wordt er meestal gebruikt?

Ik start volgende week ook met een nieuwe bak en wil daarmee ook alles in pvc uitvoeren.
Straks mn voorraad alvast halen bij de Wildkamp. Ik heb mn inspiratie ook opgedaan hier op het forum en liep er al langer mee. Nu is het moment. Nieuwe grote bak van 1.50mtr. 2 pompen erop en 2 aan en afvoeren, 1 links en 1 rechts.

Mooi formaat bak zeg 🙂 succes ermee, neem aan dat we wel fotos zullen zien van de gehele installatie!

32mm is wel een mooie maat denk ik zo
Vuilkorfjes zijn er ook voor pvc te krijgen

32mm is wel een mooie maat denk ik zo
Vuilkorfjes zijn er ook voor pvc te krijgen

en de uitlaat buizen van dezelfde diameter? of kan je deze wat kleiner aanhouden?

Voor mn nieuwe bak heb ik 25mm pvc gehaald 25mm korfjes van Eheim ik ga gebruik maken van 2x aanzuig en retour voor mn filters
IMG_1072.JPG

Enorm bedankt voor de informatie! ik zal binnenkort is even gaan spieken.
Moment dat de ombouw egt van start gaat zal ik uiteraard een topic openen!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan