Wat is er nieuw

pvc leidingen

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Schaive78
  • Startdatum Startdatum
S

Schaive78

Guest
Ik heb tijdens het opbouwen van mijn rio180 geprobeerd om de leidingen tussen de filterpomp en de aquarium van pvc buis te maken. nu had ik hiervoor 25 mm buis en kreeg maar niet voor elkaar dat dit ging lopen. kan het zijn dat de diameter dan te groot is. Ik heb de originele slangen erop aangesloten en hij loopt direct.

Ik zou graag iets willen van pvc zodat ik er ook een aftakking in kan maken voor de waterwissel. Dit ook ivm met hygiene voor mijn gezondheid, dan hoef ik het niet aan te zuigen en misschien een keer een slok water binnen krijg.

iemand hiervoor tips?
 
Waarschijnlijk staat je aanzuigpijp vol met lucht en dat krijgt alleen een hele zware pomp er doorheen getrokken. Al is dat dan niet echt bevorderlijk voor je pompkop. Dus logisch dat je eheim het niet doet. 24mm pvc is wel iets groter dan de standaard slang.

Wat je het beste kan doen is toch eenmalig aanzuigen en dan de slang vanuit je pvc pas op de pomp aansluiten. Gaat het makkelijkst als er ook een kogelkraan tussen bak en pomp zit en zo voorkom je dat je bak leeg loopt als je de hele pomp er onderuit moet halen
 
Je kan ook gewoon van die dubbele kraantjes tussen de filterslangen gebruiken.
Dan kan je met de slang van de inlaat water afhevelen.
 
Waarschijnlijk staat je aanzuigpijp vol met lucht en dat krijgt alleen een hele zware pomp er doorheen getrokken. Al is dat dan niet echt bevorderlijk voor je pompkop. Dus logisch dat je eheim het niet doet. 24mm pvc is wel iets groter dan de standaard slang.

Wat je het beste kan doen is toch eenmalig aanzuigen en dan de slang vanuit je pvc pas op de pomp aansluiten. Gaat het makkelijkst als er ook een kogelkraan tussen bak en pomp zit en zo voorkom je dat je bak leeg loopt als je de hele pomp er onderuit moet halen

Heb een tetra 1200 filterpomp. maar zou het met 20 mm buis wel goed moeten komen.
 
Je kan ook gewoon van die dubbele kraantjes tussen de filterslangen gebruiken.
Dan kan je met de slang van de inlaat water afhevelen.

heb je daar een voorbeeld van?
 
maar op de tetra zitten toch al afsluitkranen. of is dit weer anders.
Maar mijn voorkeur gaat toch wel uit naar pvc en dan met een aftakking met een een kraan er tussen.
Is het wel mogelijk dat de pomp gewoon doorloopt en dat je via de aftakking ook water afhevelt
 
25mm pvc pakken. dan kan je tegelijkertijd je filter laten draaien + water aftappen.

net na de aftakking een kogelkraan en in de aftakking een kogelkraan.

emmer eronder en even zelf aanzuigen, wachten tot die loopt en dan de kogelkraan dichtdraaien.
filter voor in de plaats zetten, slangen op de tules aansluiten en kogelkraan weer open draaien.
heveleffect die je zelf zojuist hebt gemaakt gaat dan vanzelf weer door.
 
de filter begon al niet te lopen bij de 25 mm buis, en bij de slangen wel direct, hoe kan dat dan?
 
Jij hebt het filter proberen te starten met die knop zeker? Die knop om water aan te zuigen.

Zal zoals julliet al zei met teveel aan lucht in de leidingen te maken hebben, iets waar die knop niet op berekent is en met zelf aanzuigen zo gepiept is. En zodra je die hevel eenmaal hebt hoef je hem niet weer opnieuw te maken.
 
ok, ga ik dat binnenkort eens proberen, snap wat je nu bedoeld. maar kan ik met 20 mm ook wel werken, en dan aftakking erin?
 
ok, ga ik dat binnenkort eens proberen, snap wat je nu bedoeld. maar kan ik met 20 mm ook wel werken, en dan aftakking erin?

Je moet de aanzuigleiding (pvc) wel eerst vol hebben met water. Anders zuigt de pomp lucht.

De retour leiding moet het liefst leeg zijn met de uitstroom boven water.

Zo werkt het bij mij heel goed. In mijn fusion kun je een goed werkend pvc systeem vinden.
 
Ik denk dat je met 20mm niet genoeg water er doorheen krijgt om tegelijkertijd af te tappen en het filter te laten draaien.
 
Je moet de aanzuigleiding (pvc) wel eerst vol hebben met water. Anders zuigt de pomp lucht.

De retour leiding moet het liefst leeg zijn met de uitstroom boven water.

Zo werkt het bij mij heel goed. In mijn fusion kun je een goed werkend pvc systeem vinden.

ja zo had ik het ook ongeveer, had het van jou gezien
 
Nee 20mm is erg krap. Zeker als er ook nog kogelkranen bij komen. Die zijn qua binnenmaat nog iets nauwer.
 
moet de aanzuigbuis in de bak dan ook 25 zijn? ik kan die dikte niet door de opening krijgen van rio180. dan kan de deksel niet meer dicht
 
Haal je een stukje uit het deksel.
Zo gedaan met een figuur zaagje
 
Met elke leidingdiameter krijg je water rondgepompt zodra de lucht uit je aanzuigleiding en je pomp is.
Een te smalle leiding gaat gewoon meer weerstand geven waardoor het debiet lager zal liggen. Bochten en ... werken ook als weerstand.

Indicatief kan je kijken naar de snelheid van het water in je leiding. Een snelheid van 1,5m/sec is een mooie waarde. Snelheden van 2,5m/s is best enkel voor echt korte stukjes. Bij snelheden onder de 0,5m/s kan je bezinksel of meer afzetting in je leiding krijgen.
bvb buis diameter binnenzijde bvb.16mm : 1,2 m³/h = 1,66m/s (online calculation)
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan