Wat is er nieuw

Pvc paneel als achtergrond gebruiken

Tinoush

Well-known member
Lid geworden
24 september 2012
Berichten
411
Locatie
Amstelveen
Beste mensen,
Eind deze maand is mijn aquarium klaar.
Ik zit te kijken wat de mogelijkheden betreft de achtergronden zijn. De afmetingen van achterkant zal 220x70 zijn. Mij originele plan was om het weer zwart te schilderen omdat een 3d achtergrond honderden euros zal kosten. Totdat ik vorige maand pvc platen thuis op mijn muren heb laten plaatsen. Ik dacht waarom kan dit niet als aquarium achtergrond gebruikt worden? Pvc wordt al jaren gebruikt voor sumps toch? Het drijft niet en zal heel dun op de achtergrond zitten en niet veel ruimte in beslag nemen. Je kan ook heel makkelijk mee werken en in de hoeken mee je apparatuur verbergen. Je hoeft maar ook minimum kitten omdat het niet kan drijven.
Wat denken jullie? Gaar dit helemaal mis of is het geniaal idee? Heeft iemand dit ooit gedaan?

Bijvoorbeeld dit:
https://www.akupanel-outlet.nl/pvc-wandpaneel-ardesia-noir-zwart-mat.html

1000054445.jpg


 
Als pvc geen giftige stoffen afgeeft, zou ik niet weten waarom het niet kan. Geniaal idee dus.
 
Dat is mooi spul dat je daar hebt!
Ik zou wel langs de rand rondom kitten, zodat er eigenlijk geen water achter kan komen te staan.
 
Als pvc geen giftige stoffen afgeeft, zou ik niet weten waarom het niet kan. Geniaal idee dus.
Ik heb wat stukken over. Ik kan het een week in water laten en daarna het water testen. Dat moet je in het test terug kunnen zien denk ik.
 
Giftige stoffen afkomstig van plastic zie je niet in je watertesten (tenzij je de testset hebt van een compleet toxicologisch lab....). Wat je als voorzorg wel kunt doen is eerst een tijd (enkele weken?) filteren over actieve kool bij de uiteindelijke watertemperatuur of zelfs nog wat hoger. De hogere temperatuur zorgt voor een beter vrijkomen van de eventuele gifstoffen en de kool vangt gifstoffen eruit. Giftige stoffen komen vooral in het begin vrij (als überhaupt) en dan heb je daar dus het allergrootste deel van weggevangen.
Dan een paar waterwissels en dan kan ik me niet voorstellen dat er nog een concentratie aanwezig is die kwaad kan.
 
Ik heb wat stukken over. Ik kan het een week in water laten
Misschien (als je de mogelijkheid hebt) ook een stukje inspuiten met carbo en/of waterstofperoxide(3%) en hoe de reactie (toplaag) daarop is bij een eventuele toekomstige baardalg behandeling.
 
Ik zou het risico niet nemen. Maar dat is puur op gevoel omdat ik niet weet waar zo’n plaat uit bestaat. (Weekmakers of anderen stoffen?)

Wat betreft je opmerkingen over sumps dat zijn pvc leidingen en of dat het zelfde materiaal is durf ik niet te zeggen.

Zou zelf kiezen om de achterkant te verven.
De standaard juwel achterwand platen zijn ook wel redelijk voordelig dus dat kan ook een optie zijn.
Er zijn ook vele topics om zelf een achterwand te maken van piepschuim.
 
Als plastic hard is (dat is zo'n plaat ook, vermoed ik) zitten er geen weekmakers in. Weekmakers maken namelijk het plastic zacht en buigzaam. Hoe meer weekmakers erin zitten, hoe soepeler.
 
Ik ken het proces niet hoe zo’n plaat gemaakt word. Dus welke stoffen er dan wel of niet in verwerkt zijn en of het iets wel of niet kan afgeven . Ik ken wel de plexiglasplaten die je in alle kleuren kan krijgen wat wel geschikt is maar of dat hetzelfde is ? ………
Als ik beetje Google zie ik dat je voor 100 euro ook de platen van juwel kan krijgen en dan heb je iets wat zeker voor een aquarium is.

Maar ben ook wel benieuwd hoe het zou gaan met zo’n plaat die jij hebt.
Dus je kan het proberen en dan blijven we het volgen hoe het verloopt.
 
Mooi goed antwoord gekregen.

Beste Tinoush,

Dank voor uw vraag over het PVC paneel Ardesia Noir.

Zolang er geen sprake is van druk op de panelen, zullen ze niet afgeven, zelfs niet als ze continu onder water blijven. Daarnaast zijn er geen giftige middelen in de panelen verwerkt. De panelen zijn gemaakt van PVC, dat in de meeste gevallen niet dodelijk is voor dieren.

PVC wandpanelen zijn over het algemeen niet giftig voor dieren, vooral als ze zijn gemaakt volgens de relevante veiligheidsnormen. Het PVC-materiaal dat in onze wandpanelen wordt gebruikt, bevat geen giftige chemicaliën die schadelijk zijn voor huisdieren of andere dieren.

Echter, het is altijd goed om voorzichtig te zijn, vooral als dieren de neiging hebben om op of aan de panelen te knabbelen. In dat geval is het aan te raden om producten te kiezen die specifiek zijn getest en gecertificeerd als veilig voor gebruik in huizen met huisdieren.

Mocht u nog verdere vragen hebben of meer informatie wensen, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen.

Hopende u voldoende geïnformeer
d te hebben.
 
Mooi goed antwoord gekregen.

Beste Tinoush,

Dank voor uw vraag over het PVC paneel Ardesia Noir.

Zolang er geen sprake is van druk op de panelen, zullen ze niet afgeven, zelfs niet als ze continu onder water blijven. Daarnaast zijn er geen giftige middelen in de panelen verwerkt. De panelen zijn gemaakt van PVC, dat in de meeste gevallen niet dodelijk is voor dieren.

PVC wandpanelen zijn over het algemeen niet giftig voor dieren, vooral als ze zijn gemaakt volgens de relevante veiligheidsnormen. Het PVC-materiaal dat in onze wandpanelen wordt gebruikt, bevat geen giftige chemicaliën die schadelijk zijn voor huisdieren of andere dieren.

Echter, het is altijd goed om voorzichtig te zijn, vooral als dieren de neiging hebben om op of aan de panelen te knabbelen. In dat geval is het aan te raden om producten te kiezen die specifiek zijn getest en gecertificeerd als veilig voor gebruik in huizen met huisdieren.

Mocht u nog verdere vragen hebben of meer informatie wensen, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen.

Hopende u voldoende geïnformeer
d te hebben.
Voor mij reden om het dus niet te gebruiken naar aanleiding van dit stukje tekst.
 
Ik ken het proces niet hoe zo’n plaat gemaakt word. Dus welke stoffen er dan wel of niet in verwerkt zijn en of het iets wel of niet kan afgeven . Ik ken wel de plexiglasplaten die je in alle kleuren kan krijgen wat wel geschikt is maar of dat hetzelfde is ? ………
Als ik beetje Google zie ik dat je voor 100 euro ook de platen van juwel kan krijgen en dan heb je iets wat zeker voor een aquarium is.

Maar ben ook wel benieuwd hoe het zou gaan met zo’n plaat die jij hebt.
Dus je kan het proberen en dan blijven we het volgen hoe het verloopt.
Red ik nooit helaas. Moet 4 stuks kopen voor €50 ps. Das €200 en dan zijn ze 60 hoog. Ik moet 70 hoog hebben.
 
Voor mij reden om het dus niet te gebruiken naar aanleiding van dit stukje tekst.
Ik lees: niet giftig, geeft niet af, geen giftige chemicaliën gebruikt, alleen oppassen bij huisdieren die eraan kunnen knabbelen (honden,paarden, geiten, schapen etc).
Wat lees jij dat ik niet lees??
 
Red ik nooit helaas. Moet 4 stuks kopen voor €50 ps. Das €200 en dan zijn ze 60 hoog. Ik moet 70 hoog hebben.
en je hebt een mooi stuk pvc liggen dat je dan weg moet gooien...
 
dat in de meeste gevallen niet dodelijk is voor dieren.
Echter, het is altijd goed om voorzichtig te zijn, vooral als dieren de neiging hebben om op of aan de panelen te knabbelen. In dat geval is het aan te raden om producten te kiezen die specifiek zijn getest en gecertificeerd als veilig voor gebruik in huizen met huisdieren.
Door deze stukjes tekst geeft mij het gevoel dat het eigen risico is. Geen antwoord dat het 100% goed gaat.

Daarbij weeg ik altijd de risico’s af tegen elkaar. Mijn vissen kosten gemiddeld 100,- per stuk.
Voor 100,- zou je ook iets hebben wat zeker geschikt is voor aquariums.

100 euro besparen zou voor mij dus geen optie zijn.

Better safe than sorry volgens de uitdrukking. 🤷‍♂️
 
Laatst bewerkt:
100% bestaat niet.
Tja maar je kan jezelf wel voor de kop slaan als het wel fout gaat 🤷‍♂️. En dan ? In elk geval wat bespaard en dan als nog een andere achterwand kopen of alsnog schilderen?

Maar iedereen staat vrij om te doen wat die wilt. Ik geef enkel mijn mening waarom ik het niet zou doen. 🤷‍♂️
 
Nee hoor, er kan altijd een fabricagefoutje gebeuren, verkeerde samenstelling van de coating of vervuiling. 😛
 
Nee hoor, er kan altijd een fabricagefoutje gebeuren, verkeerde samenstelling van de coating of vervuiling. 😛
Zit aan de buitenkant niet aan de binnenkant mocht je daar aan twijfelen. Dat je met mij in discussie gaat heeft weinig zin want ik zal het risico nooit nemen zoals ik al gezegd had.

Beter ga je met topicstarter in discussie waarom die het juist wel moet doen. Denk dat die daar meer aan heeft.
 
Dat kan Ts natuurlijk ook nog doen: als hij twijfelt het ipv aan de binnenkant van de bak bevestigen, aan de buitenkant.
 
Ik heb geen vissen momenteel. Dus de bak moet nog indraaien. Na 4 weken begin ik met een kleine vis om te kijken of het goed gaat. Maar daarvoor test ik het water. Als ie een week overleeft, kan ik het veilig verklaren. Ik zou inderdaad niet met mijn draaiende discus bak doen nee. Te veel risico. Ik update hier goed dit gaat later als ik de bak heb.
 
Red ik nooit helaas. Moet 4 stuks kopen voor €50 ps. Das €200 en dan zijn ze 60 hoog. Ik moet 70 hoog hebben.
Ik kwam ze al tegen voor 22 euro per stuk mocht dat wat uit maken.
Idd wel 60 hoog maar met een extra plaat had je nog wel wat stroken kunnen snijden.
 
Als ie een week overleeft, kan ik het veilig verklaren.
Ik zou het wat langer aankijken dan een week om het veilig te verklaren.
maar ben benieuwd en we blijven het volgen 👌🏼
 
Laatst bewerkt:
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan