Wat is er nieuw

PVC - wie kijkt er even met mij mee

RichD1011

Well-known member
Lid geworden
3 december 2015
Leeftijd
30
nu de bak aanwezig is en we zijn begonnen met de opbouw ben ik vast aan het uitzoeken wat ik allemaal nodig heb voor t pvc verhaal.

betreft 2x eheim pro 4+ 350 (waarvan 1 thermo)
uitvoeren in 25mm PVC.

moet dus pvc lijm, drukpvc buizen en een heleboel druk pvc koppelingen/knietjes/bochtjes/kogels hebben.

wat ik allemaal nodig heb aan buizen en bochtjes enzo ga ik nog even narekenen.

enige waar ik niet geheel uitkom en hoop dat iemand mij dit even kan vertellen:

- wat heb ik precies nodig om van 25mm pvc buis naar een 16/22mm slang te geraken?

- ik zie dat mensen hun uitvoer vaak in 25mm uitvoeren wegens de bochtjes enzo, maar op het eind weer teruggaan naar 20 of 16mm om het water met wat kracht de bak in te laten komen. waarom kan je dan niet alles in 20mm uitvoeren? mijn brein ziet de logica even niet namelijk 😀
(ik zoek zoveel mogelijk stroming overigens)

graag jullie input.

PS: hoor veel de naam wildkamp voorbij komen, maar hebben deze winkels echt alles zo op voorraad liggen?

Voor de filteraansluitingen

https://www.wildkamp.nl/VDL-pvc-kog...wartel-25-mm-PN-16-epdm_pr_720814_cat_2011240

Verloop voor de slangtule
https://www.wildkamp.nl/VDL-pvc-ver...itwendig-x-inwendig-lijm-25-x-20-mm_pr_715965

slangtule, hierop past de Eheim slang vd filter (even warm maken met heetwater) draadklem erop om vast te zetten.
https://www.wildkamp.nl/VDL-pvc-slangtule-1x-uitwendig-lijm-PN-10-20-x-22-x-20-mm_pr_713107

@biljoenblik, kom maar met je input...
:c

Neem altijd een paar bochtjes teveel mee als je gaat bestellen, je weet maar nooit...

- ik zie dat mensen hun uitvoer vaak in 25mm uitvoeren wegens de bochtjes enzo, maar op het eind weer teruggaan naar 20 of 16mm om het water met wat kracht de bak in te laten komen. waarom kan je dan niet alles in 20mm uitvoeren? mijn brein ziet de logica even niet namelijk 😀
(ik zoek zoveel mogelijk stroming overigens)

Dit heeft met je weerstandsverliezen te maken.

Zie ook: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Darcy-Weisbach_vergelijking

Even simpel gezegd, als je de vergelijking in functie van druk bekijkt, en je vergroot de diameter van de leiding "D", heb je minder druk verlies (over die lengte "L" leiding).

Bochtjes etc geven nog eens extra weerstandsverliezen.

Dit had ik destijds nodig om onderstaande te maken.
Dat is om 1 pomp aan te sluiten en 1 aftapkraan.
Het geeft je een idee

Benodigdheden.

2 kogelkranen Effast 25mm (pomp aansluiting)
1 kogelkraan Effast 20mm (aftap kraan)
3 slangtule 20mm
10 knie 90 graden 25mm
5 knie 90 graden 20mm
2 Y stuk 25mm
2 45 graden bocht 20mm
1 T stuk 25mm
1 T stuk 20mm
7 verloopringen 25 naar 20mm
2 meter pvc drukleiding 20mm
2 meter pvc drukleiding 25mm

IMG_0079.JPG

IMG_0081.JPG

das dus precies wat ik bedoelde, duidelijk met linkjes 😀

danku.

Neem altijd een paar bochtjes teveel mee als je gaat bestellen, je weet maar nooit...

verstandig idd

Dit heeft met je weerstandsverliezen te maken.

Zie ook: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Darcy-Weisbach_vergelijking

Even simpel gezegd, als je de vergelijking in functie van druk bekijkt, en je vergroot de diameter van de leiding "D", heb je minder druk verlies (over die lengte "L" leiding).

Bochtjes etc geven nog eens extra weerstandsverliezen.

het blijft voor mij hocus pocus, maar als mensen tegen mij zeggen, pak 25mm dan pak ik 25mm 😀

Dit had ik destijds nodig om onderstaande te maken.
Dat is om 1 pomp aan te sluiten en 1 aftapkraan.
Het geeft je een idee

Benodigdheden.

2 kogelkranen Effast 25mm (pomp aansluiting)
1 kogelkraan Effast 20mm (aftap kraan)
3 slangtule 20mm
10 knie 90 graden 25mm
5 knie 90 graden 20mm
2 Y stuk 25mm
2 45 graden bocht 20mm
1 T stuk 25mm
1 T stuk 20mm
7 verloopringen 25 naar 20mm
2 meter pvc drukleiding 20mm
2 meter pvc drukleiding 25mm

Bekijk bijlage 50002

Bekijk bijlage 50003

duidelijk, ja dat aftap punt wil ik ook maken op 1 van de 2 intake´s, dit dan wel met een gardena koppeling (die zie ik bij jou niet?)

alleen zit ik nog te dubben over hoe ik het verse water weer terug de bak in krijg, zal ik nog een toevoer punt op de outtake leiding moeten maken denk ik?

duidelijk, ja dat aftap punt wil ik ook maken op 1 van de 2 intake´s, dit dan wel met een gardena koppeling (die zie ik bij jou niet?)

alleen zit ik nog te dubben over hoe ik het verse water weer terug de bak in krijg, zal ik nog een toevoer punt op de outtake leiding moeten maken denk ik?

Ik heb aan de aftapkraan een korte slang. Ik werk met gieters. Maar je kunt er ook een gardena op zetten.

Het afvoeren van water via de aanzuig.

Toevoer van water aan de instroom. Anders gaat het leidingwater direct je pomp in. En als deze waardes iets afwijkend zijn, schrikken je bacterien.

Als je de pompen in 2 kastjes hebt, dan kun je in ieder kastje 1 kraan maken. Alles in 1 kastje is misschien wat vol.

blijft voor mij hocus pocus, maar als mensen tegen mij zeggen, pak 25mm dan pak ik 25mm 😀

Je kent vast wel van die hele dunne rietjes (voor je drankje) en van die "normale" rietjes (mc donalds ofzo), de dunne rietjes moet je hard aanzuigen om je mond vol met drinken te krijgen, de dikkere niet. Dat is het eigenlijk.

Ik deed ook gewoon bijvullen via m'n aftap op de aanzuigleiding. Lange tuinslang verplaatsen van de douchebak naar de kraan. Gemakkelijker kon niet.

Moet er wel bij zeggen dat ik mijn visjes gewoon op kraanwater hou en er behalve de po4 en no3 dan geen noemenswaardige verschillen zijn.

Ik deed ook gewoon bijvullen via m'n aftap op de aanzuigleiding. Lange tuinslang verplaatsen van de douchebak naar de kraan. Gemakkelijker kon niet.

Moet er wel bij zeggen dat ik mijn visjes gewoon op kraanwater hou en er behalve de po4 en no3 dan geen noemenswaardige verschillen zijn.

Dat is dus ook nog een optie. Maar Bij mij zullen de PH KH en GH hoger zijn door de breuksteen in de bak dan dat uit de kraan komt

Je hebt niet t gevoel dat er hierdoor teveel druk op de pomp zelf kwam te staan?

Nee hoor die liet ik gewoon door pompen tijdens de gehele verversing.

Kan er bij de webshop niet uitkomen en het is te laat om te bellen maar:

stel ik bestel 8meter buis van 25mm (gaat per 4m). hoe groot zijn de stukken dan die geleverd worden?

4 mtr. Maar als je ze haalt zagen ze het gratis voor je doormidden. Heb dat ook zo gedaan nl.

Denk dat ik het maar afhaal voor de zekerheid, kunnen ze er 4x 2meter van maken.

Hoeveel pvc lijm heb ik eigenlijk nodig voor zo´n project? (2x in- 2x uitstroom

1 grote pot kom je een heel eind.
Ik moet hem nog op maken

Heb 250ml griffon t-88 besteld (geschikt voor leidingwater systemen dus leek me t meest geschikt, kiwa keur ofzo)

Zie wel of ik toekom, anders nog maar een klein busje hij halen.

Laatst bewerkt:
Maakt het verschil?

Anders haal ik een ander hoor

nou dat ga ik hier niet beweren ware het niet dat ik voorheen de dunne wel gebruikt heb en altijd problemen net niet dicht zitten
kan onhandig zijn van mijn kant
met uni-100 xt geen problemen meer met lekken
de eerder genoemde lijm uni-100 xt is een Tixotroop en trekt geen draden en blijft op de plaats zitten waar je het aanbrengt

Je pvc uiteinden en de binnenkant van de hulpstukken even opruwen met schuurpapier.
Daarna even snel ontvetten met aceton oid.

Tip. Voor het lijmen markeringen zetten met stift. Zo weet je bij het lijmen dat het goed zit. Dus niet gedraaid ofzo.

Ik snap nu trouwens wel wat er bedoeld word met spleetvullend

de uni 100 xt is voor nauwe en ruime spleetvulling.

de T88 alleen voor nauwe..

morgen als ik het spul ophaal toch maar even die ander meepakken :juggle:

Je pvc uiteinden en de binnenkant van de hulpstukken even opruwen met schuurpapier.
Daarna even snel ontvetten met aceton oid.

Tip. Voor het lijmen markeringen zetten met stift. Zo weet je bij het lijmen dat het goed zit. Dus niet gedraaid ofzo.

Danku.

Ik snap nu trouwens wel wat er bedoeld word met spleetvullend

de uni 100 xt is voor nauwe en ruime spleetvulling.

de T88 alleen voor nauwe..

morgen als ik het spul ophaal toch maar even die ander meepakken :juggle:

Danku.

Als jij gewoon passend pvc gebruikt. Dus de juiste hulpstukken op de juiste buis. Heb je geen vulling nodig.

Dat vullend is voor als je buizen in elkaar lijmt zonder verloopstuk. Of niet passende hulpstukken gebruikt.

Ik heb hier alles met niet vullende lijm gedaan.

Schuren en ontvetten is belangrijk.

De werking van pvc lijm is ook deels de pvc oplossen zodat de 2 delen aan elkaar 'smelten' Dat gaat beter als het iets geruwd is.

Vergeet het afbramen niet om eventueel fluiten te voorkomen

PVC is inmiddels binnen.

Als jij gewoon passend pvc gebruikt. Dus de juiste hulpstukken op de juiste buis. Heb je geen vulling nodig.

Dat vullend is voor als je buizen in elkaar lijmt zonder verloopstuk. Of niet passende hulpstukken gebruikt.

Ik heb hier alles met niet vullende lijm gedaan.

Schuren en ontvetten is belangrijk.

De werking van pvc lijm is ook deels de pvc oplossen zodat de 2 delen aan elkaar 'smelten' Dat gaat beter als het iets geruwd is.

ik had wat extra´s besteld dus kan van te voren even wat klooien, maar ga je uitleg zeker volgen 🙂

die aceton, gewoon op een keukenrol en even op de buizen/stukken heenhalen? daarna nog afspoelen oid of is aceton verder niet schadelijk?

En goed beide delen insmeren met lijm!

dat zag ik al staan op de verpakking, laat ik die maar gaan aanhouden dan :juggle:

Vergeet het afbramen niet om eventueel fluiten te voorkomen

even kijken hoe ik dat doe, maar komt goed 🙂

Ik zit trouwens nog even te kijken naar de korf van de aanzuigen.

ik had gehoopt dat ik op de 1 of andere manier mijn eheim korf over de 25mm buis geschoven kreeg, nee dus.

nu kwam ik op een idee:

058032.jpg

stel dit is het stuk buis wat onderin de bak komt te zitten, ik doe een dopje op het eind van de buis en in het stukje daarboven boor ik allemaal gaatjes.

denken jullie dat zoiets werkt?

Aceton direct voor het lijmen grbruiken. De aceton maakt het pvc zacht. Dus de lijm werkt nog beter.

Je zou pvc ook met aceton kunnen lijmen. Maar dat terzijde.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan