Pyrrhulina lugubris info


Bram_033

Well-known member
Lid geworden
31 maart 2022
Berichten
255
Leeftijd
23
Hallo, ik heb een aquarium van 100 40 50. Nu zoek ik nog een vis voor in de bovenste laag dus ben ik even gaan kijken en vragen bij mijn lfs utaka. Hier heb ik de Pyrrhulina lugubris gezien. Er is jammer genoeg niet echt info en goede plaatjes te vinden van deze vis. Heeft iemand ervaring met deze vis. Of heeft iemand nog andere suggesties. Het moet een vis zijn met weinig agressie (met uitzondering tijdens broedperiode), wat karakter en hij moet dus in de bovenlaag zwemmen.
Alvast heel erg bedankt.
 
Je kan deze vissen het beste vergelijken met de Pyrrhulina Brevis-Brevis. ( hiervan is ook een vorm met zwarte vlekken) Er zijn nogal wat ondersoorten die met elkaar kruisen.
Ook de P. lugubris is zo'n ondersoort.
Ze zijn op zich best wel vreedzaam, maar ik zou deze soort in zo'n kleine bak met hooguit 2 mannen en 4 vrouwen houden. geslachtsonderscheid bij mannen is de bovenste staaertvin lob langer dan de onderste. Bij de vroiuwen zijn deze gelijk. De mannen bijten elkaar in het broedseizoen flink!
Temp. 24-28* C , PH 5.6 tot 6.7 , Gh max 8. Drijfplanten minstens 1/3 van wateroppervlak, weinig stroming. Eten bijna alles. Goed gezelschap: Corydoras, Rhinoloricara, koppel dwergchicliden, Minstens de helft van de bak onbeplant laten, of met alleen lage planten, zodat de vissen kunnen zwemmen.
 
Heel erg bedankt heb er zeker wat aan gehad.
 

Terug
Bovenaan