Wat is er nieuw

Quarantaine bak filter

GwenSwinkels

Well-known member
Lid geworden
11 januari 2021
Leeftijd
20
Hoi allemaal,

Ik had een vraag over het opzetten van een quarantaine bak. Af en toe moet er weleens een vis apart gezet worden om behandeld te worden of iets dergelijks, maar hoe pakken jullie dit aan met het filter? Ik heb een extra filter in de kast liggen die ooit goed is ingedraaid maar die ligt nu al lange tijd stil. Kun je zo'n filter gebruiken? Als het acuut is heb je geen tijd meer om een filter in te draaien, maar omdat er stilstaande bacteriën inzitten kan dit misschien ook problemen geven? Ik ben benieuwd hoe jullie dit oplossen. Bedankt alvast!

Groetjes, Gwen

Je kan een vis in een bak zonder filter doen maar dan moet je wel verversen ivm de waterwaarden denk ik. Ik vermoed dat de meeste leden geen bak met ingedraaid filter klaar hebben staan hoor.

Je kan een vis in een bak zonder filter doen maar dan moet je wel verversen ivm de waterwaarden denk ik. Ik vermoed dat de meeste leden geen bak met ingedraaid filter klaar hebben staan hoor.
Ah oke! En dit zal dan minder schade doen dan een ooit ingedraaid filter die nog in de kast ligt?

Ik snap die laatste vraag niet helemaal.
Als je medicatie gebruikt dan kun je moeilijk verversen vaak maar is het gewoon ivm voorkomen van ziekte dan zou ik wel flink verversen om te voorkomen dat er no2 of nh3/4 in de bak komt.
Vaak is een kuur maar voor enkele dagen en ik zou die dagen niet of erg weinig voeren om vervuiling te voorkomen.

Wat je ook kunt doen is dat oude filtertje erop zetten, (dat doet niets, aangezien er geen levende bacteriën meer in zitten), en dan spoel je een filterspons van je gewone bak een beetje uit (zorg dat er genoeg prut in blijft zitten, anders verplaats je je probleem). Dan heeft dat filtertje een bacterieboost.

Wat je ook kunt doen is dat oude filtertje erop zetten, (dat doet niets, aangezien er geen levende bacteriën meer in zitten), en dan spoel je een filterspons van je gewone bak een beetje uit (zorg dat er genoeg prut in blijft zitten, anders verplaats je je probleem). Dan heeft dat filtertje een bacterieboost.
Je geeft aan dat dat oude filtertje niks doet aangezien er geen levende bacteriën inzitten. Het brengt dus ook geen schade aan omdat er dode bacteriën in zitten van toen de filter nog wel in gebruik was?

Goede tip van het kleine beetje uitspoelen van de filterspons. Dank.

Nee een filter zonder bacterien doet op dat moment niks inderdaad. Als je die voor gebruik even goed uitspoelt dan zit er geen vuil meer in en kan het ook geen kwaad lijkt me.
Wat Lysia zegt kan ook heel goed en dan heb je wat aan bacterien erin.

Zo doe ik het ook altijd, werkt prima.

Ik vermoed dat een oud (opgedroogd) filter gebruiken wel kan, maar de meeste bacteriën zullen na een droge periode morsdood zijn. Sowieso al je nitrificerende bacteriën, dus je hebt in eerste instantie geen cyclus meer draaien zeg maar. En er is het risico dat de afgestorven beesten je waterkwaliteit omlaag halen. Iets wat voor een quarantaine- of ziektebak niet heel handig is.

Voor de korte termijn heb je daarom veel meer aan waterverversingen denk ik, zoals @jessicapilon al zei.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan