Wat is er nieuw

Quarantaine bak steriliseren

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Samzee
  • Startdatum Startdatum
S

Samzee

Guest
Heb vissen met stip behandeld in mijn quarantaine bakje.
Wat is nu de beste methode om de bak weer "steriel" te krijgen zonder opnieuw opstarten?
 
Steriel is een vorm die inhoud dat alle levende wezens tot de kleinste bacteriën gedood worden, dus hoe zie jij dit voor je zonder opnieuw op te starten?
 
Ik bedoel meer vrij van eventuele achtergebleven ziektes die er in kunnen blijven sluimeren.
Vandaar ook tussen haakjes.
 
Ik ga wel met chloor aan de slag en start hem opnieuw op.
Doe de bodem wel wat dunner dit maal.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Chloor kan inderdaad, of een dosis waterstofperoxide, deze dood ook de baccies en maakt het mogelijk om "steriel" te beginnen. Je bodemsubstraat zou ik in kokend water zetten, maar hier geen middel in doen, te veel risico dat er wat achter blijft en dat wil je juist niet.

Zelf heb ik een quarantaine bak leeg staan en vul ik alleen als er vissen in gaan, dus je kan ook de bak niet gestart hebben, maar dat is natuurlijk hoe je er zelf mee om wilt gaan.
 
Heb schone substraat liggen wat er in gaat, dat is alleen uitgekookt en gedroogd dus kan er zo in.
In zo'n klein bakje hoeft ook niet zo veel substraat, daarom gewoon weggegooid.

Heb alles in de bak gegooid met een beetje chloor en schoonmaak azijn.
Over een uurtje even alles goed schoonmaken en na een paar dagen uitdampen start ik hem wel weer op.

Heb hem liever opgestart staan zodat je niet panisch je waterwaarden in de gaten hoeft te houden en veel waterwisselen om pieken te vermijden.
 
Als het gewoon over de witte stip gaat kan je uw bak overhitten naar 35-40°C. Dat overleeft witte stip niet.

Anders een overkill uv lamp, Waterstofperoxide of reinigen met bleek.
 
Volgens mij kun je het beste Halamid-d gebruiken. Heb ik ook gedaan na mijn recente ramp. Wel goed naspoelen en zorgen dat je een aquarium starter gebruikt die chloorverbindingen afbreekt.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan