Nieuwe vis in quarantaine preventief behandelen is een keuze die je zelf moet maken. Geheel afhankelijk van de situatie.
Bij de een geen moeilijkheden bij de ander veel schade. Ik heb onlangs een drama gehad met nieuwe vissen toevoegen wat op zich al ellende genoeg is maar ook binnen een week 450 euro aan nieuw vis weg en nog 2 vissen die ik al jaren had. Door inzet van medicatie lag me aquarium plat zodat ik een maand bezig was om dit weer op peil te houden en te brengen
Omdat ik al vis in me aquarium heb en die kostbaar zijn doe ik ze in quarantaine. Nieuwe vis is gestrest en moet wennen aan het water van het aquarium. In je aquarium leeft altijd wat aan ziekte ellende en op zwak nieuw visje kan dit gedonder geven. Zo kun je ze een tijdje observeren en behandel ik alleen als er iets loos is. Dit merk je na een weekje ofzo wel. De quarantaine word ververst met water uit aquarium (moet natuurlijk wel goed zijn qua waardens) en ik gebruik voogle om vis te laten aansterken/weerstand omhoog te krijgen. Zo wennen de vissen aan de bacteriecultuur van aquarium. Ik voer dus goed zodat vissen sterk worden. Dit vereist wel regelmatig verversen in quarantaine bak. Hoge waardens moet je cht zien te voorkomen want dan word vis nog zwakker.
Ik weet niet of je met geheel leeg aquarium ga beginnen.
Als je geheel visloos start kan je eerste groepje in het aquarium met voogle zodat nodige bacterieen al went aan vervuiling. Tweede groepje in quarantaine met de voogle. Die observeren, vinnen, staarten,ogen,bek. Gedrag bekijken. Na een klein weekje goed heb je al diverse malen ververst met aquarium water en kunnen ze over. Etc.
Een bacterie vrije en parasieten vrije vis bestaat niet.
De quarantaine doe ik 2 curvers om het makkelijk te houden. Geen bodem, 1/2 dagen vers water uit kraan, luchtpomp erop. Als je tropische vissen heb verwarmingstaaf en losse stukken waterpest. Volgende dag ga ik hoeveelheden verversen met water uit aquarium. 75% vers water en 25 aquarium water en dat bouw ik elke dag op. Ik maak nieuwe bak klaar op temperatuur en doe dan alles weer over kan ik de andere bak weer schoon spuiten in douche. Nu heb ik zeer vervuilende vissen zodat ik elke dag moet verversen. Meten NO2 en NH3 is het enige wat je nodig heb en als je verhoging zie in deze 2 waardens ga je schone bak water geven.
Preventief met medicatie aan de gang gaan kan,maar bedenk wel dat elke vis en elk aquarium ziekte verwekkers heeft. De vis moet zelf sterk genoeg zijn om dit af te weren. Preventief behandelen is ook een beetje afhankelijk wat voor vis je heb en wat de zwakke plek is van het soort want je heb niet 1 kuurtje medicijnen wat eventuele ziekte verwekkers dood. Je heb apart dan kieuw/huidworm, bacterieel, interne wormen, flagelaten, parasieten en nog veel meer. Dan zal vis weken lang kuur na kuur moeten krijgen waardoor hij ook het loodje legt.
Als je uvc heb doe je in het aquarium. Niet in quarantaine. Dit dood de ontwikkeling van eencellige. Het geneest geen vissen. In quarantaine zal blijken of vis gezond is of niet. Dan kun je gericht behandelen in quarantaine als nodig is. Quarantaine is bedoeld om vis zijn eigen weerstand te verhogen om zelf af te rekenen met gespuis. Moet je toch behandelen blijft aquarium gevrijwaard van medicatie.
Goed kijken als je visjes koop. Geen oogjes die meer uit de kop staan en geen rafelige staarten/vinnen waar stukjes ontbreken. Rare witte vlekken of bekken ook niet nemen.
Succes met je avontuur