Wat is er nieuw

Quarantaine bak voor nieuwe vissen preventief behandelen of niet

• Onderwerp starter Onderwerp starter Guppy101
  • Startdatum Startdatum
G

Guppy101

Guest
Hallo

Ik weet niet juist waar ik deze post moet plaatsen maar als ik mis ben verplaats die maar.

Mijn vraag is dus of jullie een quarantaine bak die voor nieuwe vissen bestemd is prenventief behandelen of niet?

Zo ja, wat gebruiken jullie hiervoor en hoelang houden jullie de nieuwe vissen in quarantaine?

Zijn er mensen die een UV-C filter gebruiken op een quarantaine bak?

Voor het eerst sinds mijn hobby (3 jaar) ga ik een quarantaine bak gebruiken. Er komt aardig wat volk in mijn 400l. Het liefst wil ik deze parasiet/bacterie vrij.

Groetjes cecile

Preventief behandelen heb ik nooit begrepen.
Hoe kan je nou medicatie geven voor een ziekte die de vis niet heeft?
Wij blijven toch ook niet dagelijks antibiotica eten voor het geval je misschien tegen een bacterie aan loopt?
Of aspirine voor het geval je die dag misschien hoofdpijn zou krijgen?

Quarantaine is een overweging.
Bij dure vissen en / of gevoelige vissen zou ik het wel doen.
Ik heb het nooit gedaan en eigenlijk nooit problemen gehad.

Preventief behandelen heb ik nooit begrepen.
Hoe kan je nou medicatie geven voor een ziekte die de vis niet heeft?
Wij blijven toch ook niet dagelijks antibiotica eten voor het geval je misschien tegen een bacterie aan loopt?
Of aspirine voor het geval je die dag misschien hoofdpijn zou krijgen?

Ik veronderstel dat mensen die wel preventief behandelen het doen omdat vissen soms iets onder de leden kunnen hebben die (nog) niet zichtbaar is. Zoals bv wormen.

Maar goed je weet niet wat een vis eventueel onder de leden heeft dus waartegen wil je dan behandelen? Ik heb het in 10 jaar nog nooit gedaan.

Nieuwe vis in quarantaine preventief behandelen is een keuze die je zelf moet maken. Geheel afhankelijk van de situatie.

Bij de een geen moeilijkheden bij de ander veel schade. Ik heb onlangs een drama gehad met nieuwe vissen toevoegen wat op zich al ellende genoeg is maar ook binnen een week 450 euro aan nieuw vis weg en nog 2 vissen die ik al jaren had. Door inzet van medicatie lag me aquarium plat zodat ik een maand bezig was om dit weer op peil te houden en te brengen

Omdat ik al vis in me aquarium heb en die kostbaar zijn doe ik ze in quarantaine. Nieuwe vis is gestrest en moet wennen aan het water van het aquarium. In je aquarium leeft altijd wat aan ziekte ellende en op zwak nieuw visje kan dit gedonder geven. Zo kun je ze een tijdje observeren en behandel ik alleen als er iets loos is. Dit merk je na een weekje ofzo wel. De quarantaine word ververst met water uit aquarium (moet natuurlijk wel goed zijn qua waardens) en ik gebruik voogle om vis te laten aansterken/weerstand omhoog te krijgen. Zo wennen de vissen aan de bacteriecultuur van aquarium. Ik voer dus goed zodat vissen sterk worden. Dit vereist wel regelmatig verversen in quarantaine bak. Hoge waardens moet je cht zien te voorkomen want dan word vis nog zwakker.

Ik weet niet of je met geheel leeg aquarium ga beginnen.

Als je geheel visloos start kan je eerste groepje in het aquarium met voogle zodat nodige bacterieen al went aan vervuiling. Tweede groepje in quarantaine met de voogle. Die observeren, vinnen, staarten,ogen,bek. Gedrag bekijken. Na een klein weekje goed heb je al diverse malen ververst met aquarium water en kunnen ze over. Etc.

Een bacterie vrije en parasieten vrije vis bestaat niet.

De quarantaine doe ik 2 curvers om het makkelijk te houden. Geen bodem, 1/2 dagen vers water uit kraan, luchtpomp erop. Als je tropische vissen heb verwarmingstaaf en losse stukken waterpest. Volgende dag ga ik hoeveelheden verversen met water uit aquarium. 75% vers water en 25 aquarium water en dat bouw ik elke dag op. Ik maak nieuwe bak klaar op temperatuur en doe dan alles weer over kan ik de andere bak weer schoon spuiten in douche. Nu heb ik zeer vervuilende vissen zodat ik elke dag moet verversen. Meten NO2 en NH3 is het enige wat je nodig heb en als je verhoging zie in deze 2 waardens ga je schone bak water geven.

Preventief met medicatie aan de gang gaan kan,maar bedenk wel dat elke vis en elk aquarium ziekte verwekkers heeft. De vis moet zelf sterk genoeg zijn om dit af te weren. Preventief behandelen is ook een beetje afhankelijk wat voor vis je heb en wat de zwakke plek is van het soort want je heb niet 1 kuurtje medicijnen wat eventuele ziekte verwekkers dood. Je heb apart dan kieuw/huidworm, bacterieel, interne wormen, flagelaten, parasieten en nog veel meer. Dan zal vis weken lang kuur na kuur moeten krijgen waardoor hij ook het loodje legt.

Als je uvc heb doe je in het aquarium. Niet in quarantaine. Dit dood de ontwikkeling van eencellige. Het geneest geen vissen. In quarantaine zal blijken of vis gezond is of niet. Dan kun je gericht behandelen in quarantaine als nodig is. Quarantaine is bedoeld om vis zijn eigen weerstand te verhogen om zelf af te rekenen met gespuis. Moet je toch behandelen blijft aquarium gevrijwaard van medicatie.

Goed kijken als je visjes koop. Geen oogjes die meer uit de kop staan en geen rafelige staarten/vinnen waar stukjes ontbreken. Rare witte vlekken of bekken ook niet nemen.

Succes met je avontuur :thumbs:

Preventief behandelen vind ik onzin. Wij gaan tenslotte ook niet aan de anti-biotica "voor het geval dat". Breedbandmiddeltjes zoals Esha 2000 zijn sowieso maar beperkt bruikbaar, helemaal als je niet weet of, en wat, er mis is. Dan is het gokwerk en heeft het dus geen zin.

Quarantaine voor een paar weken ofzo kan wel zinnig zijn. Je hebt dan de kans om te kijken of er iets aan de hand is met je nieuwe vissen, en zo ja, is het makkelijker te behandelen dan wanneer ze al in een draaiende bak zitten met andere vissen. Maar in eerste instantie dus zonder medicatie, alleen ter observatie dus. Overigens geeft dit ook geen garanties. Veel ziektes openbaren zich pas na wat langere tijd, of na blootstelling aan bepaalde omstandigheden. In een quarantainebak zal een stressgevoelige vis zich misschien wel prima voelen, omdat ze alleen zitten. Zet je ze echter daarna in een druk bevolkte bak, kan het zomaar zijn dat ze een paar dagen later dood zijn, omdat ze slecht tegen gezelschap kunnen.

Een UV lamp op de Q-bak kan ook, maar ook daarbij heb ik mijn bedenkingen. Het leven in een steriele omgeving komt de weerstand van vissen niet ten goede. Maar er zijn ook mensen die het daar niet mee eens zijn 🙂

In feite behandelen we al heel vaak preventief, als 1 of 2 vissen ziekte verschijnselen vertonen worden alle vissen ( het hele aquarium) behandelt. Dat is preventief behandelen.

Op goed geluk medicijnen toedienen heeft niet zoveel met handelen te maken. Het werkt ook niet, ook als je de hele zomer preventief met een paraplu rondloopt regen je in de herfst nog steeds net zo nat.

Bovendien zijn medicijnen niet gezond voor je vis, en doden ze ook nuttige en onschadelijke micro-organismen waardoor er juiste ruimte onstaat voor ziekteverwekkers. Je kunt dus uiteindelijk het tegengestelde effect bereiken.

Een paar weken in quarantaine, zonder bodemmateriaal zodat je uitgescheiden parasieten goed kunt zien, is de beste preventie voor ziekte in je bak. En als je dan een zieke vis in de quarantaine hebt zitten, stel dan eerst een diagnose en behandel dan preventief de hele school.

Ik veronderstel dat mensen die wel preventief behandelen het doen omdat vissen soms iets onder de leden kunnen hebben die (nog) niet zichtbaar is. Zoals bv wormen.
Zeker, daar doen ze het ook voor.
Maar wat moet je dan in het water gooien?
-Tegen parasieten?
-Tegen infecties?
-Tegen witte stip?
-Tegen schimmels?
-Tegen oedeem?
Je vis is al dood voordat het ziek is.😱

Op goed geluk medicijnen toedienen heeft niet zoveel met handelen te maken. Het werkt ook niet, ook als je de hele zomer preventief met een paraplu rondloopt regen je in de herfst nog steeds net zo nat.
Een uitstekende vergelijking!:petjeaf:

Goed in elk geval dat je een quarantainebak gaat gebruiken. Dat lijkt me alleen maar aan te raden.

Medicatie toedienen zonder dat er een redelijk vermoeden van ziekte is, tsja... "Thuis" zou ik dat niet doen. In een commerciële setting is het misschien een ander verhaal; je wilt je bedrijfsrisico's zoveel mogelijk beperken.

Ik weet van Aquarium Co-op bijvoorbeeld dat ze standaard de nieuw gekochte vissen tijdens hun quarantaine behandelen met deze medicijncocktail: https://www.aquariumcoop.com/products/quarantine-meds-trio

Ken de precieze aard van de middelen niet en weet dus niet in hoeverre je op deze manier resistentie in de hand werkt. Ik dénk dat ik in zijn situatie hetzelfde had gedaan...

Heeft ook nadelen. Een dierenwinkel waar ik vaak kom (ik noem geen namen) doet echter het tegenovergestelde --gewoon vissen erbij pleuren-- en dat lijkt me ook niet goed.

Ik heb onlangs een drama gehad met nieuwe vissen toevoegen wat op zich al ellende genoeg is maar ook binnen een week 450 euro aan nieuw vis weg en nog 2 vissen die ik al jaren had. Door inzet van medicatie lag me aquarium plat zodat ik een maand bezig was om dit weer op peil te houden en te brengen
Jeetje! Dat is echt balen. Heb je daarover op dit forum meer verteld?

Breedbandmiddeltjes zoals Esha 2000 zijn sowieso maar beperkt bruikbaar, helemaal als je niet weet of, en wat, er mis is. Dan is het gokwerk en heeft het dus geen zin.
Esha voert die onzekerheid over de diagnose juist weer aan als uitstekende reden om vooral wel esha 2000 te gebruiken. 😀

[QUOTE="Gino88, post: 2082616, member: 25915

Jeetje! Dat is echt balen. Heb je daarover op dit forum meer verteld?

[/QUOTE]

Ja in me foto album. :'(

Geen bodem om eventuele ziektens verwekkers te zien is geen verband. 90 % van ziekte verwekkers kun je met blote oog niet zien. Alleen met microscoop of op kweek. Zijn er wel wat die je kunt zien maar die liggen niet op de bodem die zijn bezig om visje te molestreren. Maar dat zijn geen beestjes die erg voor de hand liggen.

Bedankt voor de reacties allemaal.

Jullie hebben mij dus allemaal overtuigd om dus niet op voorhand te gaan klooien met medicatie. De visjes gaan dus een paar weken in quarantaine ter observatie. Voogle heb ik hier liggen en kan ik eventueel gebruiken. Ook de biofish food forte van dr basleer. Mijn quarantaine bak beschikt over verwarming en ingedraaide filter.

@ michelle
in de 400l zwemmen al 25 kardinalen. Ben er wel 5 kwijtgeraakt gedurende de eerste 2 weken. Dit heeft mij dus aangezet om te denken over een quarantaine bak. Weet nu nog altijd niet wat er met die 5 scheelde maar nu is de bak al een paar weken stabiel. Dit week end ga ik achter 10 cory s julii.

Enkele vragen beantwoord en er schieten al meteen nieuwe binnen.

Michelle je zegt dat je de quarantainr bak ververst met het water van hrt aquarium zodat de visjes stilletjes kunnen wennen aan de nieuwe bacterien maar moet het dan ook niet andersom? Zodat ook de oude vissen kunnen wennen aan de bacterien die de nieuwe vissen met zich dragen? Op die manier beperk je kruisbesmetting op een minimum voor zowel oude als nieuwe vissen lijkt mij?

Wellicht beetje raar geformuleerd. Ik bedoel niet dat ze aan ziekte bacterieen gaan wennen maar de algemene bacteriehuishouding die in je aquarium leeft, die jouw aquarium stabiel houd. Jouw watertje in aquarium zal anders wezen dan mijn aquarium en die waar visjes in zaten. .De ziekmakende bacterieen leven gewoon al in je aquarium. Het is meestal zaak dat nieuw visje verzwakt zijn door stress en transport etc. Je weet niet hoe en wat ze hebben gezeten. Door zwakte kunnen ze niet afweren en loopt het aantal te hoog op in de vis. Sterke visjes draaien hun vin niet om voor een paar bacterieen en/of parasieten. Verversen van water is niet alleen voor waterwaardens te corrigeren. Het verversen doe je dan ook bij bodem zodat je ook wat stadiums van ellende het riool in hevel.

Ik zou zeker niet water uit quarantaine in aquarium doen. Je doe ze juist in quarantaine om zoveel mogelijk ellende uit je aquarium te houden. Eenmaal gezond en sterk verklaard gaan ze het aquarium in en dan maar duimen. Je kunt eenvoudig weg niet alles zien en niets garandeert dat ze niet ziek gaan worden.

Stel je heb een nieuwe vis met kieuwworm en die behandel je in quarantaine dan is kieuwworm op vis dood. Doe je hem in aquarium daar leeft ook een aantal. Het nieuwe visje was al zwak van de kieuwworm, nog wat zwakker door medicatie, in aquarium vliegen de kieuwwormen weer meteen op hem en legt het visje toch ook weer het loodje.

Gewoon zorgen dat visjes sterk worden. In quarantaine zie je vanzelf wat zwakke visjes zijn. Die help je met elke dag of om de dag vers watertje te geven zodat baby gespuis aantallen gereduceerd worden en vis sterk word en zelf kan afweren.

Preventief behandelen heb ik ook wel gedaan voordat ik microscoop had. Dan eerst zorgen dat vis top fit is en dan zeer korte kuur( max 24 uur) en meteen overzetten of weer een week afweer bevorderen en 100% verversingen en weer korte kuur. Dan helpt mee als aquarium ook tip top in orde is en weinig ellende op bodem leeft. Dan meeste ellende dood op vis en in aquarium weinig tot geen baby gespuis maar ik heb bare bottom dus kan mijn bodem heel goed schoon houden en ik ververs veel meer en groter. Als je stress kipjes als vissen heb geeft al dat verversen ook weer stress dus dan schiet dit ook weer niet op.

Al met al heb je keuze genoeg en doe waar jij je goed bij voel.

De 10 cory s die je gaat halen zijn dat die visjes die gif afgeven bij stress? Misschien dat iemand anders hierop in kan gaan want als je veel ververs en die visjes laten telkens gif los zal ook niet erg gezond wezen? Ik weet niet hoor maar misschien wat kool erbij in als dit het gif opneemt?

Klopt, heb ik net hier geleerd. Ik heb zelf net 3 cory's naar een kennis gedaan omdat een cory die door een goudvis wordt ingeslikt zijn gifstekels uitzet. Nou had ik hier niet zo veel stress met ze bij het verplaatsen, alleen had ik er 1 in de quarantainebak die zich echt niet happy voelde, en er zat een raar luchtje aan. Die heb ik snel weer bij de anderen die nog in het aquarium zwommen gezet, waar hij wel meteen begon te eten. Op de dag dat ze opgehaald werden hebben we ze samen uitgevangen. Uiteindelijk hebben ze niet erg geleden onder de stress, want ze waren in hun nieuwe huisje ook snel geacclimatiseerd en doen het goed. Ik merkte dat cory's zich vooral gestresst voelen als ze alleen of met te weinig zijn.

Idd van de corys wist ik het ook. Vandaar dat ik er 10 haal en appart.

Ik had ook ergens gelezen dat de beestjes al in een behoorlijke stress situatie moesten zijn eer ze hun gif loslaten. Als een andere vis ze wilt opeten of als ze ergens vast zitten.

Bij een waterwissel hou ik het zoizo zo rustig mogelijk. Ook de andere vissen hebben er geen baat bij dat je bruuske bewegingen doet.

De bak is ook vol beplant dus schuilmogelijkheden hebben ze ook genoeg.

Alleszins bedankt voor de info allemaal. Bij deze hobby valt er geen dag waar je wel iets nieuw bijleert. En zoals je zegt Michelle moet je het zelf wat uitzoeken en ervaren wat het best is.

Voor mijn andere bak (54l) die intussen 3 jaar is heb ik nooit geen quarantaine toegepast. De visjes komen wel allemaal van bij dezelfde handelaar. Dat scheelt ook wel denk ik. De visjes stellen het na 2,5 jaar allemaal goed. Weinig sterfte. Enkel de eerste 6 maanden zijn wel een beetje een hel geworden mede door onwetendheid maar ook denk ik dat een aquarium na 4 weken toch nog niet volledig zijn evenwicht heeft gevonden waardoor dat nog eens extra stress meebrengt voor kieuwe visjes.

Bij de 400L wil ik het toch iets voorzichtiger aanpakken. Het quarantaine gebeuren is dus ook voor mij volledig nieuw.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan