Wat is er nieuw

Quarantaine en medicatie voor nieuwe dieren?

• Onderwerp starter Onderwerp starter F. Panther
  • Startdatum Startdatum
F

F. Panther

Guest
Ik heb al een beetje gezocht, maar de hoeveelheid ervaringen die ik tegenkwam viel me nog wat tegen.

Ik zie regelmatig dat een quarantaine periode wordt aangeraden wanneer je nieuwe vissen koopt. Echter hoe lang de periode moet zijn en wat er allemaal in die periode gedaan moet worden verschilt nogal per bron.

Natuurlijk allereerst observeren, daar is eigenlijk iedereen het wel over eens.

Vervolgens zie ik bij veel Amerikaanse bronnen dat er altijd preventief medicatie toegediend wordt. Ik geloof dat men daar hier niet zo erg voorstander van is, maar zou dat niet een hoop problemen met zieke dieren later kunnen voorkomen? Daarbij denk ik dan met name aan parasieten / wormen.
Of is zoiets alleen zinvol als je alle nieuwe planten (en dus eigenlijk alles in je aquarium) van dezelfde quarantaine met medicatie voorziet? En in hoeverre kunnen vissen immuun raken voor medicatie van 1 preventieve kuur?

Ik heb hier een en ander gelezen over nadat er in de eerste weken geen ziekten naar voren gekomen zijn, of je zeker weet dat ziekten die er waren behandeld zijn, je water heen en weer kan verplaatsen tussen het hoofdaquarium en de quarantainebak, om zo bacterieculturen met elkaar in aanraking te laten komen en vissen aan de nieuwe bacteriën te laten wennen. Wat zijn daar jullie ervaringen mee? En hoeveel water en over welke periode?

Hoe lang zouden jullie aanraden als quarantaine periode? Zijn er nog andere zaken in deze quarantaine periode belangrijk? Nog speciale eisen waar een quarantainebak aan zou moeten voldoen?

Een hoop vragen, maar ik hoop dat jullie me op weg kunnen helpen!

Ik heb nooit vissen in een quarantaine gehad, moest ik een speciaalbiotoop hebben met bv. allerlei wildvangsoorten zou ik deze vissen zeker in quarantaine houden.
De "gewone" vissen hebben dit echter niet nodig.

En wat de medicatie betreft ivm preventief gebruiken ben ik radicaal tegen, deze komt onvermijdelijk in de natuur terecht, op deze manier krijg je op langere termijn vissen die tegen niets meer tegen kunnen.

Ik heb nooit vissen in een quarantaine gehad, moest ik een speciaalbiotoop hebben met bv. allerlei wildvangsoorten zou ik deze vissen zeker in quarantaine houden.
De "gewone" vissen hebben dit echter niet nodig.

En wat de medicatie betreft ivm preventief gebruiken ben ik radicaal tegen, deze komt onvermijdelijk in de natuur terecht, op deze manier krijg je op langere termijn vissen die tegen niets meer tegen kunnen.

De gedachte over het afvalwater na gebruik van medicatie had ik nog niet zo over nagedacht. Dat is wel een heel goed punt om rekening mee te houden.

Ik heb al een beetje gezocht, maar de hoeveelheid ervaringen die ik tegenkwam viel me nog wat tegen.

Ik zie regelmatig dat een quarantaine periode wordt aangeraden wanneer je nieuwe vissen koopt. Echter hoe lang de periode moet zijn en wat er allemaal in die periode gedaan moet worden verschilt nogal per bron.

Natuurlijk allereerst observeren, daar is eigenlijk iedereen het wel over eens.

Vervolgens zie ik bij veel Amerikaanse bronnen dat er altijd preventief medicatie toegediend wordt. Ik geloof dat men daar hier niet zo erg voorstander van is, maar zou dat niet een hoop problemen met zieke dieren later kunnen voorkomen? Daarbij denk ik dan met name aan parasieten / wormen.
Of is zoiets alleen zinvol als je alle nieuwe planten (en dus eigenlijk alles in je aquarium) van dezelfde quarantaine met medicatie voorziet? En in hoeverre kunnen vissen immuun raken voor medicatie van 1 preventieve kuur?

Ik heb hier een en ander gelezen over nadat er in de eerste weken geen ziekten naar voren gekomen zijn, of je zeker weet dat ziekten die er waren behandeld zijn, je water heen en weer kan verplaatsen tussen het hoofdaquarium en de quarantainebak, om zo bacterieculturen met elkaar in aanraking te laten komen en vissen aan de nieuwe bacteriën te laten wennen. Wat zijn daar jullie ervaringen mee? En hoeveel water en over welke periode?

Hoe lang zouden jullie aanraden als quarantaine periode? Zijn er nog andere zaken in deze quarantaine periode belangrijk? Nog speciale eisen waar een quarantainebak aan zou moeten voldoen?

Een hoop vragen, maar ik hoop dat jullie me op weg kunnen helpen!
De vissen raken niet immuun, maar de ziekteverwekkers na verloop van tijd soms wel...
Zou zelf wel een maand quarantaine aanraden om risico's zo klein mogelijk te houden.
Mij lijkt preventief medicatie geen oplossing en sowieso zijn er tig soorten medicatie, moet je die dan allemaal toevoegen?
Preventief wat zout in een quarantaine bak lijkt me dan een beter alternatief

Wat dacht je van een 'preventieve' wormenkuur? Vooral bij wildvang een aanrader! Doe je bij bv katten en honden ook 😉 Voor parasieten is het probleem volgens mij dat er geen allinone-middel is of anders ken ik dat nog niet.Zout is iig geen slechte optie om op voorhand te gebruiken. Een zware antibiotica-kuur edoch is voor mij nog steeds een stap te ver. Quarantaine is mooi maar helaas niet voor iedereen beschikbaar.

Wat dacht je van een 'preventieve' wormenkuur? Vooral bij wildvang een aanrader! Doe je bij bv katten en honden ook 😉 Voor parasieten is het probleem volgens mij dat er geen allinone-middel is of anders ken ik dat nog niet.Zout is iig geen slechte optie om op voorhand te gebruiken. Een zware antibiotica-kuur edoch is voor mij nog steeds een stap te ver. Quarantaine is mooi maar helaas niet voor iedereen beschikbaar.

Daar heb je opzich wel een goed punt, maar toch vraag ik me af of er bij dergelijke middelen totaal geen tolerantie optreedt.. om terug te komen op het preventief behandelen van katten en honden, bij bijvoorbeeld anti vlooien middelen treedt er wel degelijk tolerantie op, waardoor de ingredienten nog weleens verschillen om het middel effectief te houden.. nu weet ik niet of dit ook met andere 'preventie middelen' gebeurd..
Daarnaast zijn wildvang vissen vaak ook extra gevoelig voor medicatie, dus ik weet niet of het 'voordeel' dan opweegt tegen het 'nadeel'..
Plus dat alle medicatie ook weer terug de natuur en het grondwater in gaat met verversen...

In Amerika behandelen ze zelfs alle pasgeboren baby's met druppels in de ogen voor eventuele soa's van de moeder, ook al heb je die niet. Het zit daar in de cultuur.

In Amerika behandelen ze zelfs alle pasgeboren baby's met druppels in de ogen voor eventuele soa's van de moeder, ook al heb je die niet. Het zit daar in de cultuur.
Nou zijn dat soort dingen dus een reden waarom antibiotica steeds minder effectief wordt...

Bij mij gaat alles in quarantaine, voor je het weet sleep je een ziekte de bak in en is de rest van je bestand ook gelijk besmet.
Goed observeren de eerste paar weken gaat het makkelijkste in een kale bak.

Dank voor alle reacties! Genoeg stof tot nadenken 🙂 In ieder geval ga ik sowieso een quarantaine bakje opzetten, hopelijk kan ik die volgende week ophalen en opstarten. Maar welke periode ik precies moet aanhouden ben ik nog niet helemaal uit. Het punt van medicatie die in het milieu terechtkomt en opbouw van tolerantie wil ik zeker serieus nemen. Wat ik me alleen nog afvraag is of bepaalde veel voorkomende zaken niet hierdoor

Ik moest je bericht even een paar keer lezen, zelfs nog even allinone gegoogled omdat die chemische stof me niet bekend voorkwam. 😳 Nadat Google me verwees naar All-In-One vielen de puzzelstukjes in elkaar 😀

Maar waar ik inderdaad 'bang' voor ben is een sluimerend probleem met bv parasieten/wormen wat mogelijk ook bij de quarantaine niet naar voren komt, en waar ik dan een tijd later toch ineens 'onverklaarbare' problemen mee krijg omdat de parasiet/worm ze verzwakt en ze dan vatbaarder zijn voor andere zaken. Of kan ik er vanuit gaan dat als ik vissen 3-4 weken goed observeer eigenlijk alle parasieten / wormen e.d. zich wel zouden moeten openbaren? En dan kan behandelen als dat echt nodig blijkt?

En zaken als bijvoorbeeld witte stip of buikwaterzucht, is dat iets wat ook al sluimerend aanwezig kan zijn als bijvoorbeeld een bacterie die de vissen meedragen? En kan je dus zeggen, ik dien preventief iets toe om ze van die bacterie af te helpen, waardoor ze een lang en gelukkig leven tegemoed gaan? Of zijn er zoveel variabelen later als ze eenmaal in het gezelschapsaquarium zitten dat het op deze manier gewoon niet uit te sluiten is en je ze dan, omdat ze er op voorhand geen last van hebben, dus blootstelt aan medicatie terwijl dat geen nut heeft.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan