Ik heb een 80cm bak (over) die ik daarvoor gebruik. Ik vul 'm met schoon kraanwater. Daar gaan de nieuwe vissen in.
Observeren.
A) Na 3 dagen verversen met schoon kraanwater (25-50%)
Observeren.
Na 3 dagen zijn de nieuwelingen ófwel gezond ófwel ziek/aangetast/verdacht.
B) Als ze gezond zijn:
25% verversen met water uitbestemmingsbak, en het water uit q bak in bestemmingsbak doen.
Observeren
C) Als ze ziek/aangetast/verdacht zijn:
verschonen met kraanwater, foto's maken, contact met winkel.
blijven verversen met kraanwater eventueel medicatie/terugbrengen. Als je ze houdt, na afloop behandeling, nog een week A, en daarna overschakelen op B
Observeren
iedereen gezond: herhaal B
zo niet: zie C.
Observeren.
Iedereen gezond: nieuwe vissen in bestemmingsbak.
Ik hoop dat dit duidelijk genoeg is, anders roep je maar. (N.B. doordat je vaak en veel water verschoond ,en het meestal maar een klein groepje vissen tov de hoeveelheid water, is een nitriet/ammoniakpiek niet echt belangrijk. Mocht je toch vissen naar de oppervlakte zien gaan en naar lucht happen, doe je een extra waterversing die in het schema past (maar zonderwater uit q bak in bestemmingsbak).
De reden dat -iig ik- het op deze manier doe: nieuwe vissen, hebben een hoop stress achter de rug. Als ze iets onder de leden, komt dat er vrij snel uit. Daar zijn de eerste 6 dagen voor. Daarna doe je water van de ene bak in de andere bak: geringe blootstelling en dan kunnen beide groepen vissen weerstand opbouwen. Als er dan nog iets aanwezig is, kun je makkelijker behandelen en is de schade beperkter.