Wat is er nieuw

Quarantaine nieuwe vissen

marjongm@

Well-known member
Lid geworden
31 mei 2025
Hoe pak je dit het beste aan ? Als ik straks mijn visbestand wil aanvullen? Voorheen deed ik se nieuwe vissen gewoon zonser quarantaine bij mijn vissen in, maar nu na de stip durf ik dat ff niet meer.

Als ik een bak neerzet alles nieuw hoe dan omgaan met nitriet piek? En als ik filtermateriaal haal uit aquarium is er dan geen kans op kruisbesmetting?

M.a.w hoe pak je dit aan?

Ik heb een 80cm bak (over) die ik daarvoor gebruik. Ik vul 'm met schoon kraanwater. Daar gaan de nieuwe vissen in.
Observeren.
A) Na 3 dagen verversen met schoon kraanwater (25-50%)
Observeren.
Na 3 dagen zijn de nieuwelingen ófwel gezond ófwel ziek/aangetast/verdacht.
B) Als ze gezond zijn:
25% verversen met water uitbestemmingsbak, en het water uit q bak in bestemmingsbak doen.
Observeren
C) Als ze ziek/aangetast/verdacht zijn:
verschonen met kraanwater, foto's maken, contact met winkel.
blijven verversen met kraanwater eventueel medicatie/terugbrengen. Als je ze houdt, na afloop behandeling, nog een week A, en daarna overschakelen op B

Observeren
iedereen gezond: herhaal B
zo niet: zie C.
Observeren.
Iedereen gezond: nieuwe vissen in bestemmingsbak.

Ik hoop dat dit duidelijk genoeg is, anders roep je maar. (N.B. doordat je vaak en veel water verschoond ,en het meestal maar een klein groepje vissen tov de hoeveelheid water, is een nitriet/ammoniakpiek niet echt belangrijk. Mocht je toch vissen naar de oppervlakte zien gaan en naar lucht happen, doe je een extra waterversing die in het schema past (maar zonderwater uit q bak in bestemmingsbak).
De reden dat -iig ik- het op deze manier doe: nieuwe vissen, hebben een hoop stress achter de rug. Als ze iets onder de leden, komt dat er vrij snel uit. Daar zijn de eerste 6 dagen voor. Daarna doe je water van de ene bak in de andere bak: geringe blootstelling en dan kunnen beide groepen vissen weerstand opbouwen. Als er dan nog iets aanwezig is, kun je makkelijker behandelen en is de schade beperkter.

Laatst bewerkt:
Ik heb een 80cm bak (over) die ik daarvoor gebruik. Ik vul 'm met schoon kraanwater. Daar gaan de nieuwe vissen in.
Observeren.
A) Na 3 dagen verversen met schoon kraanwater (25-50%)
Observeren.
Na 3 dagen zijn de nieuwelingen ófwel gezond ófwel ziek/aangetast/verdacht.
B) Als ze gezond zijn:
25% verversen met water uitbestemmingsbak, en het water uit q bak in bestemmingsbak doen.
Observeren
C) Als ze ziek/aangetast/verdacht zijn:
verschonen met kraanwater, foto's maken, contact met winkel.
blijven verversen met kraanwater eventueel medicatie/terugbrengen. Als je ze houdt, na afloop behandeling, nog een week A, en daarna overschakelen op B

Observeren
iedereen gezond: herhaal B
zo niet: zie C.
Observeren.
Iedereen gezond: nieuwe vissen in bestemmingsbak.

Ik hoop dat dit duidelijk genoeg is, anders roep je maar. (N.B. doordat je vaak en veel water verschoond ,en het meestal maar een klein groepje vissen tov de hoeveelheid water, is een nitriet/ammoniakpiek niet echt belangrijk. Mocht je toch vissen naar de oppervlakte zien gaan en naar lucht happen, doe je een extra waterversing die in het schema past (maar zonderwater uit q bak in bestemmingsbak).
De reden dat -iig ik- het op deze manier doe: nieuwe vissen, hebben een hoop stress achter de rug. Als ze iets onder de leden, komt dat er vrij snel uit. Daar zijn de eerste 6 dagen voor. Daarna doe je water van de ene bak in de andere bak: geringe blootstelling en dan kunnen beide groepen vissen weerstand opbouwen. Als er dan nog iets aanwezig is, kun je makkelijker behandelen en is de schade beperkter.
Superb dabk je nog 1 vraag jeb je er welmeen filter in? Neem aan van wel toch

filtertje voor luchtbeweging of bruissteentje. Omdat je zo vaak waterwisselt, en een filter een indraaitijd nodig heeft, is een filter voor filtering een beetje mosterd na de maaltijd.

filtertje voor luchtbeweging of bruissteentje. Omdat je zo vaak waterwisselt, en een filter een indraaitijd nodig heeft, is een filter voor filtering een beetje mosterd na de maaltijd.
Ja dat dacht ik oke top

Water uit de quarantainebak in de bestemmingsbak doen? Wil je de bestaande vissen ook ziek hebben? Ik zou dat water weg doen voor het geval de nieuwe vissen toch iets onder de leden hebben. Ik snap wel dat je aquariumwater gaat toevoegen aan de quarantainebak

Pas als de nieuwe vissen gezond blijken te zijn, zoals ik aangegeven had. Je kunt beter zorgen dat ze immuniteit hebben opgebouwd, voor je eventuele overload aan vreemde bacteriën /virussen erbij zet.

Is dit wat ? Om tijdelijk nieuwe vissen in te doen ?

Bijlagen

• Screenshot_20250610_055602_IKEA.jpg
    Screenshot_20250610_055602_IKEA.jpg
    85.3 KB · Weergaven: 6
ja hoor. Alles kan, al is een gekleurde bak mogelijk wat lastiger om de vissen te kunnen bekijken. Maar deze lijkt me prima geschikt.

ja hoor. Alles kan, al is een gekleurde bak mogelijk wat lastiger om de vissen te kunnen bekijken. Maar deze lijkt me prima geschikt.
Top kan ik die doen en gebruik ik hem niet voor vissen kan er wat anders in

In een normaal aquarium is het al aanwezig en grijpt pas zijn kans als de omgeving voor deze parasiet optimaal is. B.v. door slechte waterwaarden/temperatuur en of zwakke vissen / stress etc.
Het kan wel zijn dat je een zwakkere vis koopt en dat die stip krijgt in je aquarium, maar dan heb je al een verzwakt dier gekocht (beter opletten wat je aanschaft).

Maar als je zo'n nieuwe vis eerst in q zet, komt het in de q bak tot uiting lijkt me?

Nee, het komt pas tot uiting als de vis verzwakt is. Niet elke ziekte/parasiet verzwakt de gastheer zodanig dat deze geen enkele weerstand meer heeft (is niet in hun voordeel). Als de q.bak een fijne omgeving is en de vis voelt zich er prettig dan zal er weinig aan de hand zijn. Daarnaast moet stip of al op de vis zitten of in de bak. Op de vis had je het waarschijnlijk al gezien (en de vis niet gekocht) in de q.bak, dan heb je al vrijzwemmers als je aquarium water gebruikt hebt) en heb je waarschijnlijk al een uitbraak in je aquarium.

Dus eigenlijk nooit meer nieuwe vis kopen . 😪 ff kort door de bocht. Ik heb al 20 +jaar aqua nog nooit stip gehad nu dua wel en wil wel graag weer aanvullen straks.

Goed opletten waar en wat je koopt (geen dode dieren in de bak (check ook andere aquaria en bij teveel dode dieren een andere winkel opzoeken), ogen de dieren gezond (vol buikje, heldere ogen, geen doorzichtige of rode slierten uit de kont) en geen zichtbare beschadigingen/parasieten, dan ben je voor 90% al goed bezig.

In jouw geval zou ik eerst achterhalen wat nu precies de oorzaak is geweest van de stip uitbraak, dit om een volgende te voorkomen. Nu al nieuwe vissen kopen vergroot de kans op een volgende uitbraak, dit omdat de andere vissen nog aan het herstellen zijn en je met nieuwe dieren nieuwe bacterieeen en wieweet parasieten introduceert waarvoor de weerstand nu minimaal zijn, maar dit is ieder zijn eigen keuze.

~ 32 jaar geleden dit ook meegemaakt door een verkeerd visbestand... wist ik toen veel, 95% van de vissen in het aquarium is toen gestorven de overige hebben het nog heel wat jaartjes uitgehouden. Na deze uitbraak gelukkig dit niet meer meegemaakt. Voorkomen dat je een situatie creeert waarbij het kan uitbreken is denk ik het allerbelangrijkst waarbij overbezetting en samenstelling van het visbestand misschien wel de key factoren zijn om iedereen happy te houden.

Goed opletten waar en wat je koopt (geen dode dieren in de bak (check ook andere aquaria en bij teveel dode dieren een andere winkel opzoeken), ogen de dieren gezond (vol buikje, heldere ogen, geen doorzichtige of rode slierten uit de kont) en geen zichtbare beschadigingen/parasieten, dan ben je voor 90% al goed bezig.

In jouw geval zou ik eerst achterhalen wat nu precies de oorzaak is geweest van de stip uitbraak, dit om een volgende te voorkomen. Nu al nieuwe vissen kopen vergroot de kans op een volgende uitbraak, dit omdat de andere vissen nog aan het herstellen zijn en je met nieuwe dieren nieuwe bacterieeen en wieweet parasieten introduceert waarvoor de weerstand nu minimaal zijn, maar dit is ieder zijn eigen keuze.

~ 32 jaar geleden dit ook meegemaakt door een verkeerd visbestand... wist ik toen veel, 95% van de vissen in het aquarium is toen gestorven de overige hebben het nog heel wat jaartjes uitgehouden. Na deze uitbraak gelukkig dit niet meer meegemaakt. Voorkomen dat je een situatie creeert waarbij het kan uitbreken is denk ik het allerbelangrijkst waarbij overbezetting en samenstelling van het visbestand misschien wel de key factoren zijn om iedereen happy te houden.
Nou ik let altijd op de vissen denkn hier combi nw vissen en bak wat overhoop gehad. Hoelang wachten dan met nw vis was niet vannplan volgende de weekalnte halen hoor maar wil wel wat aanvullen zodra het kan. Op zich had ik geen vreemde combos vrij vriendelijke vissen.
Maar schrik zit er goed in hoop dat de rest het overleefd na de behandeling wil ik toch weer voogle gaan geven ivm de weerstand

q helpt dan misschien niet voor stip, maar ter voorkoming van veel andere aandoeningen/ tijdig spotten van andere ziekten wél. Bovendien zijn vissen die je net gekocht bijna altijd (enigszins) gestresst en dat maakt de kans dat ze laten zien wat ze bij zich hebben, groter.

q helpt dan misschien niet voor stip, maar ter voorkoming van veel andere aandoeningen/ tijdig spotten van andere ziekten wél. Bovendien zijn vissen die je net gekocht bijna altijd (enigszins) gestresst en dat maakt de kans dat ze laten zien wat ze bij zich hebben, groter.
Nou wilde sowieso in quarantaine doen maar schrik zit er best in nu hoor. En hoe loopt dit af. Maar wil alvast wel goed voorbereid zijn.
Stip mag van mij nu wel weg zijn. 😮‍💨

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan