Wat is er nieuw

Quarantainebak vragen over onderhoud en filtering

Stefan Akerboom

Well-known member
Lid geworden
8 mei 2020
Hele goedenavond,

Ik kon hier niet zo heel veel over vinden en of verschillende uitvoeringen gezien dus vandaar maar weer een topic aangemaakt.

Nou ik werk sinds de opstart van m'n nieuwe bak ook met een quarantainebak (QB). Ik heb hier Superfish50 met standaard filter en heater. Verder nog extra luchtpomp. Deze gebruikt om m'n oude vissen te laten wennen aan het nieuwe aquariumwater waar nogal verschillen in zaten. De verhuizing zou in tweeën gaan. Nu ging het de 1e x mis bij mij en kreeg ik een NH4 en NO2 piek met helaas slechte afloop voor de vis, gezien ik te laat m'n water had gemeten en niet had gedacht dat de gifstoffen zo snel zouden oplopen (baal er nog steeds van). Verversen verversen was het devies. Dus de 2e keer heb ik dat gevolgd en ben ik gewoon elke dag de NH4 en NO2 gaan meten, ook om gewoon is te bestuderen hoe deze waardes in zo'n kleine bak met beperkte filtering verlopen. Nou deze liepen weliswaar op maar door de dagelijkse metingen kon ik hier mijn verversingsbeleid op aanpassen. De NH4 waarde viel mee en werd eigenlijk nooit hoger dan 0,2ppm bij een pH van 7 a 7,5 wat in theorie tot het minder giftige ammonium (NH4) zou moeten resulteren. De NO2 liep wel gestaag op maar nooit hoger geworden dan 0.6ppm. Vissen hebben ook zich nooit raar gedragen en waren levendig en aten goed.

Mijn beleid had ik als volgt gevoerd:
- Dagelijks 10% waterwissel
- No2 >0,1ppm dan 1/3e waterwissel en beperkt voeren
- No2 =>0.5ppm dan 50% waterwissel en niet tot nauwelijks voeren

Gezien m'n vissen het goed doorstaan hebben en ik de waardes snel onder controle kreeg denk ik dat mijn beleid sowieso wel goed was maar wellicht zijn er nog tips of iets dergelijke om dit nog beter de baas te kunnen.

Mijn vragen hierover zijn het volgende:
  1. Hoe vaak worden er normaliter waterwissel uitgevoerd voor een QB bak en hoeveel in procenten is dat dan?
  2. Meten jullie altijd dagelijks, per week, anders of helemaal niet de NH4 en NO2?
  3. Lopen de NH4 en NO2 doorgaans altijd sneller op in een QB bak?
  4. Heeft betrekking op vraag 2. Wat voor filtering wordt er doorgaans toegepast door jullie? Zag op internet wel dat men sponsfilters gebruikt maar er zijn ook mensen die de hele bak indraaien met bacterie cultuur en al. Ikzelf heb het koolfilter wat er standaard bij zat uitgehaald en vervangen voor een normale spons, maar deze heeft natuurlijk minder biologisch oppervlak dan een poreus materiaal.
  5. Heeft weer betrekking op vraag 4. Filter zo laten of ander filtermateriaal kiezen? Even puur op basis van quarantaineperiodes en niet op het feit dat de bak ook voor ziekten gebruikt kan worden waarbij een ingedraaide cultuur van onderschikt belang is.
Benieuwd naar jullie reacties en ervaringen.

Gr
Stefan

Hey Stefan, hou je tussendoor de nitrificerende bacteriën ook bezig? Want ingedraaid is lief, leuk en aardig maar van niks naar vis betekend nog steeds dat de bacteriën aan de bak moeten. En zodra de vis eruit is en hij een tijd “leeg” staat, gaan er weer wat bacteriën verloren. Volgens mij was de vis waarbij het mis ging een pleco dacht ik? Dan gaan de waardes stijgen als er geen filter bij hangt die mee heeft gedraaid met een bak vol vis. Klinkt misschien wat eenvoudig maar zo heb ik het zelf ondervonden met een quarantaine bak, dat er in de tussentijd wel bewoners in moeten Om je filterbaccies hoog te houden of je wisselt veel water in het begin tot de filter het bij kan houden. Hopelijk heb je hier wat aan ?

@Norion Ja klopt ongeveer, was een L nummer. De bak draaide toen een week of 2 en had de nitrietpiek gehad dus toen de NO2 omgezet was heb ik m'n L-nummer overgeplaatst. De gedachte was dat de cultuur goed was omdat de NO2 net was omgezet. Toen inderdaad een week of 2 niks gedaan voor de nieuwe vissen erin gingen. Maar zou er wat voer in kunnen gooien dan om ze te laten werken. Het is ook maar een klein filtertje welke ik zeker zou vervangen als het een 'hoofdbak' om het maar zo te noemen zou zijn. Nu heb ik inderdaad dat laatste gedaan, veel wisselen zodat de waardes niet te gek werden en het filter het kon bijbenen.

Super opgelost hoor! Op zich kan een klein filtertje best wat verstouwen, zeker met een al wat oudere bodem. Voer erin werkt zeker, Feeding the baccies ? fijne dag vandaag!

1. Hoe vaak worden er normaliter waterwissel uitgevoerd voor een QB bak en hoeveel in procenten is dat dan?

Hangt van het visbestand af wat je "tijdelijk" opvangt. Heb nu 3 weken een opvangbakje draaien, nu nog voor wat Endler guppen en voor mijn A. agassizii (die zwemmen inmiddels rond in de bestemde bak). Ik zit dagelijks op 4% (2 ltr). Al zou ik bv een aantal Malawi's opvangen (bv mijn jongbroed over 3 mnd) dan zit ik op 10% (5 ltr) of meer.

2. Meten jullie altijd dagelijks, per week, anders of helemaal niet de NH4 en NO2?

Ik meet geen waardes in mijn opvangbakje. Omdat je dagelijks ververst op je op te vangen vissen is dat niet nodig in mijn ogen.

3. Lopen de NH4 en NO2 doorgaans altijd sneller op in een QB bak?

Deze lopen in mijn ogen net zo snel op als in een "normaal" aquarium. Echter omdat je doorgaans minder tot geen planten in een opvangbakje hebt, wordt er niks verbruikt dus is verversen essentieel.

4. Heeft betrekking op vraag 2. Wat voor filtering wordt er doorgaans toegepast door jullie? Zag op internet wel dat men sponsfilters gebruikt maar er zijn ook mensen die de hele bak indraaien met bacterie cultuur en al. Ikzelf heb het koolfilter wat er standaard bij zat uitgehaald en vervangen voor een normale spons, maar deze heeft natuurlijk minder biologisch oppervlak dan een poreus materiaal.

Heb 1 klein intern filtertje in dit bakje hangen met wat spons erin, puur om het water in beweging te houden. Hier zal natuurlijk wel wat bacterien in zitten maar dat is te verwaarlozen.

5. Heeft weer betrekking op vraag 4. Filter zo laten of ander filtermateriaal kiezen? Even puur op basis van quarantaineperiodes en niet op het feit dat de bak ook voor ziekten gebruikt kan worden waarbij een ingedraaide cultuur van onderschikt belang is.

Dit hangt ook weer van je visbestand af. In mijn geval zou ik kiezen voor een iets groter filter voor Malawi opvang (of 2 kleintjes) terwijl bv voor mijn Endlers etc 1 klein filtertje genoeg is.

Heb mijn antwoorden even beantwoord in je vragen die ik geciteerd heb.

Gr. Ed

Een qb kan zo veel doelen hebben maar mijns inzien is er maar 1 methode die in alle gevallen bruikbaar is.
Dat is deze zonder bacteriën. De bak en filter dienen dan na iedere gebruik volledig ontsmet te worden.
Een filter is dan ook enkel een middel voor stroming in het water te voorzien en hooguit wat voor mechanische filtering.
Enige biologische werking dient te vermeden worden (om bvb kruisbesmetting te voorkomen) en zal toch kapot gaan bij het toedienen van medicijnen of bij het lang visloos draaien.

Ja, zo kan het ook! Klinkt wel meer proffie als wat ik doe ? en zeker met ziektes “de manier”. Steriliseer je na gebruik ook de bodem en plantjes? Of is jouw qb sowieso kaal verder? Ben wel benieuwd nu!

Ja, zo kan het ook! Klinkt wel meer proffie als wat ik doe ? en zeker met ziektes “de manier”. Steriliseer je na gebruik ook de bodem en plantjes? Of is jouw qb sowieso kaal verder? Ben wel benieuwd nu!
Bodem en plantjes zijn enkel oorzaak van last in een qb. Er hoopt vuil in op, er kruipen beestjes in weg of er hangen eitjes van andere beestjes in.

Zo is het pas echt een qb.
Zoals jij het doet is het meer een bakje extra, als er eens een visje langskomt die niet direct ergens anders bij past enzo.
Dat heeft ook z'n nut maar je kan het moeilijk als quarantaine bezien.

Mijn QB is net zoals die bij Vis&versa, helemaal kaal. Na gebruik leeg halen en steriliseren er is dus inderdaad ook geen sprake van enige biologische filtrage. Bruissteen zit er in voor wat stroming. Gewoon schoon houden door veel water verversen en ik doe dit eigenlijk dagelijks. Dan hevel ik direct de bodem af zodat eventueel eitjes en losgeraakte parasieten direct het riool in verdwijnen.

Op deze manier zou zelfs een curverbak voldoen, erg interessant! Bedankt voor de uitleg jongens

Op deze manier zou zelfs een curverbak voldoen, erg interessant! Bedankt voor de uitleg jongens
Technisch wel, maar.. Je wilt graag de vissen goed kunnen bekijken en daarvoor is transparant glas natuurlijk veel beter. Een simpel volglas aquarium zou m.i. prima volstaan en kost ook niet de hoofdprijs.

Wij hebben naast onze bakken met vissen een bak staan met planten. Die draait dus permanent. Momenteel is dat een 30ltr cube, over een poosje zal dat onze 60ltr cube zijn.

Wanneer wij vissen halen bij onze vaste aquariumzaak dan doen we die vissen niet in quarantaine. We hebben van alle vissen en garnalen die we daar hebben gehaald nog maar 1 garnaal verloren door transport bij grote warmte, verder nooit ziektes of slechte dieren gehad.

Halen we een vis via marktplaats of bij een ons onbekende zaak, dan doen we ze eerst een klein tijdje in de plantenbak of een andere bak waarin (bijna) geen vis zit. We wisselen dan ongeveer 2x per week 50% water.

Wanneer een vis een behandeling nodig heeft doen we dat in een kale 20ltr bak met een luchtfilter of ander klein filter, geen bodem voor makkelijk schoonhouden, een kunstgrotje als schuilplaats. Meestal trekken we dan een paar stevige planten uit onze andere bakken voor tijdelijke inrichting (anubias, drijfplanten).
Die bak krijgt elke dag tot om de dag een 50 tot 90% waterwissel om bacteriedruk erg laag te krijgen/houden. Medicijnen worden daarbij altijd weer aangevuld.

Na gebruik spoelen we dat 20ltr aquarium weer om, we ontsmetten niets. We gaan er vanuit dat de meeste bacteriën de dan komende periode van droog staan niet zullen overleven.

Mochten we een extreem besmettelijke ziekte krijgen hier dan kunnen we dat heroverwegen, maar ik denk dat in dat geval de behandelbak bijna onze laatste prioriteit zal zijn.

Ben ik wel benieuwd waar jullie doorgaans mee ontsmetten dan. Halamid, chloor, H2o2?

Ik gebruik niet al te sterke middeltjes en vaak gewoon azijn. Azijn wordt al lang als ontsmetting middel gebruikt. Hierboven had ik het over steriliseren en dat is eigenlijk niet juist, ik bedoel ontsmetten. Echt helemaal alles dood maken vind ik wat te overdreven en neem dus genoegen met een natuurlijk middel zoals azijn. Weekje laten draaien met een liter azijn en daarna leeg maken en wachten op de nieuwe bewoners.

Visnetjes ontsmet ik ook altijd in een azijnoplossing.

Chloor alleen in uiterste gevallen bij enorme pech in de QB.. Slechts 1 keer gebruikt toen alles op onverklaarbare wijze dood was gegaan.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan