Queensland (Australië) 100 centimeter van HayoAqua

H

HayoAqua

Guest
Ik kon het niet laten en heb onlangs een nieuwe bak opgestart. Tweedehands op de kop getikt. Eheim Classis 2213-filter, bio-CO2 en 1x T8 Philips 840.

Beoogde bezetting: Melanotaenia utcheensis en Melanotaenia eachamensis "Upper Barron River".

Foto's volgen later.
 
Ik ben benieuwd :)
 
Wat snelle foto's:

kBSWM5Ys3aTlmtRyoxdSZUOpLMd1Bxuu.jpeg


kBSWM5Ys3aTlmtRyoxdSZUOpLMd1Bxuu.jpeg


kBSWM5Ys3aTlmtRyoxdSZUOpLMd1Bxuu.jpeg
 
Hoi! Leuke bak tot nu toe. Zit dat hout aan de deksel vast of moet het nog gaan zinken?

Je vissen zien er nog wat flets uit. Ik neem aan dat de vissen er pas net in zitten, maar om ze zich thuis te laten voelen kun je het volgende doen:

- Je bodem zoveel mogelijk bedekken met planten, hout of stenen;
- Gebruik maken van drijfplanten tot (of icm) de Vallisneria aan de groei raken en het oppervlakte gaan bedekken;
- Genoeg vrije zwemruimte over laten, maar wel de zijkanten en achterkant flink vol planten.

Een zandbodem opzich is goed. De vissen bezeren zich er niet aan en er komt vrijwel geen vuil in je bodem. Zand (tenzij je donker zand hebt) reflecteert je licht echter wel. Je vissen worden nu van boven belicht en van onder door de reflectie van het zand. Dit zorgt voor stress, vandaar de fletse kleuren. Door je bodem te bedekken met planten, hout en stenen (vooral maaskeien zijn geschikt), kun je dit al grotendeels tegengaan.

Ook drijfplanten zullen hierin veel helpen. Het geeft de vissen een gevoel van veiligheid, want nu zwemmen ze voor hun gevoel in "open" water, waardoor ze van alle kanten kunnen worden aangevallen, ook stress als gevolg heeft.

Geef ze ook iets om zich in terug te trekken. Regenboogvissen zijn gezellig en drukke vissen, die veel zwemmen en dus ook open zwemruimte vragen, maar ook zij hebben soms even een pauze nodig. Geef ze die plek door de zijkanten en achterkant vol te planten, zodat ze even uit het zicht zijn en hun rust kunnen pakken.

Ik ben overigens geen expert op het gebied van regenboogvissen, maar ik zag hier en daar wat stressfactoren en ik wilde graag de aanpassingen aandragen die ik zou toepassen om de vissen zich meer thuis te laten voelen. Wat ik namelijk wel heel goed weet van regenboogvissen, is dat ze er ongelooflijk mooi uit kunnen zien als ze zich goed voelen.

Succes met je bak en je vissen!
 
Dank voor je berichtje. De vissen zaten er inderdaad net ruim een dag in toen ik de foto's nam.

Er komen nog wat meer planten in: zie ook mijn andere aquaria. Echter, ga ik in deze bak ook eerst kijken hoe de regenboogvissen zich uiteindelijk gedragen met wat minder planten dan in mijn andere bakken. In mijn andere rijk beplante bak maken ze namelijk eigenlijk nooit gebruik van de planten: ze hebben meer behoefte aan vrije zwemruimte.
 
Terug
Bovenaan