Wat is er nieuw

Raad de naam van de vis: part 11

Gino88

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
3 september 2018
Leeftijd
33
Jeetje mineetje. Wat moet ik hier nou meetje.

Zitten "we" ( :p ) wel enigszins warm? Want als ik naar dit geslacht kijk, zie ik zo gauw maar een stuk of 5 soorten waarvan er 3 (met afwijkende schubaantallen) al afvallen.

Grrrmblll

Giebeltje

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
30 juni 2019
Sesame Street GIF

:DD :DD:DD

Giebeltje

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
30 juni 2019
(De temperatuur loopt overigens aardig op...;)) )

jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 februari 2011
Leeftijd
55
Misschien moet er een goede tip worden gegeven voor deze lastig te raden vis ;)

Giebeltje

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
30 juni 2019
Oh, dan mag ik weer. Hmmm, daar zal ik weer eens goed over nadenken. Tot morgen dan maar...;))

jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 februari 2011
Leeftijd
55
Het is dan wel geen antwoord maar hoe kennen jullie al die vrij lastige vissen eigenlijk:S. Of zoeken jullie heel het internet hiervoor af?

Giebeltje

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
30 juni 2019
Het is dan wel geen antwoord maar hoe kennen jullie al die vrij lastige vissen eigenlijk:S. Of zoeken jullie heel het internet hiervoor af?
Determineren heb ik altijd al erg leuk gevonden. Op de middelbare school deden we dat met plantjes, maar toen ik 3 was kende ik al alle namen van de vissen uit mijn vader's aquarium. Maar al die onbekende vissen ken ik zelf natuurlijk ook niet. Eigenlijk zoek ik ze op via een omgekeerd proces: ik ga naar een bepaalde orde vissen, dan zoek ik daar naar een familie, binnen die familie naar een geslacht en binnen het geslacht naar een soort, en daarbinnen soms naar een ondersoort. En dan zoek ik een afbeelding die niet zo gemakkelijk te vinden is. Wil ik een vis determineren dan kijk ik aan de hand van de kenmerken tot welke orde ze behoren, welke familie etc. Dan tik ik de familienaam in en kijk welke afbeeldingen er zijn, en op basis daarvan kijk ik welke vis het beste beantwoordt aan de kenmerken van de gegeven vis. Daarom vind ik de rubriek Identificatie van bewoners ook zo leuk.

jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 februari 2011
Leeftijd
55
Determineren heb ik altijd al erg leuk gevonden. Op de middelbare school deden we dat met plantjes, maar toen ik 3 was kende ik al alle namen van de vissen uit mijn vader's aquarium. Maar al die onbekende vissen ken ik zelf natuurlijk ook niet. Eigenlijk zoek ik ze op via een omgekeerd proces: ik ga naar een bepaalde orde vissen, dan zoek ik daar naar een familie, binnen die familie naar een geslacht en binnen het geslacht naar een soort, en daarbinnen soms naar een ondersoort. En dan zoek ik een afbeelding die niet zo gemakkelijk te vinden is. Wil ik een vis determineren dan kijk ik aan de hand van de kenmerken tot welke orde ze behoren, welke familie etc. Dan tik ik de familienaam in en kijk welke afbeeldingen er zijn, en op basis daarvan kijk ik welke vis het beste beantwoordt aan de kenmerken van de gegeven vis. Daarom vind ik de rubriek Identificatie van bewoners ook zo leuk.
Duidelijk en nu snap ik waarom ik het nooit raad want daar heb ik geen geduld voor:sorry:

S@mmy

Well-known member
Lid geworden
12 januari 2012
Leeftijd
22
Etheostoma fusiforme?

S@mmy

Well-known member
Lid geworden
12 januari 2012
Leeftijd
22
Geen makkelijke deze inderdaad...

Etheostoma nigrum?
of toch etheostoma microperca?

Giebeltje

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
30 juni 2019
Geen makkelijke deze inderdaad...

Etheostoma nigrum?
of toch etheostoma microperca?
Pfffft... het wordt alweer iets warmer... maar nee, nog niet het goede antwoord. Nog maar een hintje dan?

Gino88

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
3 september 2018
Leeftijd
33
Ik vermoed dat deze vis (of een verwante soort) niet al te lang geleden voorbij is gekomen in het identificatiegedeelte. :DD

Ik geef S@mmy nog even de tijd om te spartelen. Muhahaha. Succes maat

Giebeltje

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
30 juni 2019
Ik vermoed dat deze vis (of een verwante soort) niet al te lang geleden voorbij is gekomen in het identificatiegedeelte. :DD

Ik geef S@mmy nog even de tijd om te spartelen. Muhahaha. Succes maat
Struggle Struggling GIF by WoofWaggers
.... en ja, je hebt gelijk @Gino88 :DD
Burning Tom Hanks GIF by 20th Century Fox Home Entertainment

Gino88

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
3 september 2018
Leeftijd
33
Haha. Eerste poging vanuit die invalshoek: Characidium fasciatum

Het zal me niet verbazen als ik er weer faliekant naast zit, gezien jouw skills in het zoeken naar obscure ondersoorten. xD

Giebeltje

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
30 juni 2019
Haha. Eerste poging vanuit die invalshoek: Characidium fasciatum

Het zal me niet verbazen als ik er weer faliekant naast zit, gezien jouw skills in het zoeken naar obscure ondersoorten. xD
Trek je ovenwanten maar aan want het wordt nu wel heel erg warm :DD O ja, en KIJK nog even heel goed naar ALLE hints...

S@mmy

Well-known member
Lid geworden
12 januari 2012
Leeftijd
22
Microcharacidium eleotrioides.

Laatst bewerkt door een moderator:

S@mmy

Well-known member
Lid geworden
12 januari 2012
Leeftijd
22
Hahaha wauw, ik heb echt overal in de soort-namen gezocht naar micro en steeds maar niks kunnen vinden. Bleek het al die tijd gewoon in de geslachtsnaam te zitten....

S@mmy

Well-known member
Lid geworden
12 januari 2012
Leeftijd
22
Aangezien het wel duidelijk is welk geslacht dit is zal ik streng zijn ;)

Capture.PNG

Giebeltje

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
30 juni 2019
Ik heb 'm gevonden... Apistogramma psammophila, een man :))

S@mmy

Well-known member
Lid geworden
12 januari 2012
Leeftijd
22
Okee volgende keer weer een moeilijke proberen dan maar hahaha

Hij is voor jou!

Giebeltje

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
30 juni 2019
Tja, ik zat gisteravond in een verloren momentje te puzzelen en toen vond in 'm...:)) Nu moet ik zelf weer een opdracht gaan uitdenken, maar jullie moeten even geduld hebben. Ik heb al wel een ideetje ;))

Bovenaan