Wat is er nieuw

Raad de naam van de vis: part 11

Giebeltje

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
30 juni 2019
Even gecheckt, dit mag ik goed rekenen...;)) Deze is ook bekend als Macrognathus circumcinctus, valt onder de Mastocembelidae, de Stekelalen...

Mijn complimenten! En nou mag jij weer...

Laatst bewerkt:

Gino88

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
3 september 2018
Leeftijd
33
Oh dan had ik blijkbaar de oude naam te pakken. Bof ik even met zo'n ruimdenkende jury. :p

Mag ik voor dit keer de beurt geven aan @Paddy.K.1966, @Kikkervis of @matelarssie? De eerste van deze drie die reageert met een nieuwe vis!

Ik kan zelf namelijk pas weer met Paint (my one and only tool) aan de slag over een paar dagen. Zo hebben jullie nog wat aan je weekend. ;)

Anddddd fighttttt

Paddy.K.1966

Well-known member
Lid geworden
6 oktober 2007
Leeftijd
55
Het is alweer even geleden, dus ik pak mijn kans!

Dit is de volgende raadvis:
raadvis 3.jpg

Giebeltje

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
30 juni 2019
Ik heb inmiddels gevonden hoe het zoeken met Fish Base werkt, inderdaad net als een Flora van vroeger. Determineren op kenmerken... Nou, zal ik er dan maar meteen een nieuwe neerzetten? Ik heb inmiddels een voorraadje zoekplaatjes...

Raadvis8.jpg

Gino88

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
3 september 2018
Leeftijd
33
Oei oei oei. Altijd lastig te onderscheiden, grijze garra's.

Zonder al te veel research poog ik het maar met: Garra ceylonensis

John.

Well-known member
Lid geworden
4 oktober 2012
Sidderaal?
Wist niet dat het magnetische veld zichtbaar is.

Groetjes John.

Gino88

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
3 september 2018
Leeftijd
33
De verschillen tussen een aantal garrasoorten zijn dusdanig klein, dat het haast onmogelijk is om op basis van een enkele foto eruit te komen... Denk dat we al gauw zullen smachten naar hints. :D

Garra annandalei..............?

Giebeltje

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
30 juni 2019
Nee, dit is hem ook niet. Het beestje blijkt overigens zelfs twee geslachtsnamen te hebben...Zoek je onder de naam waaronder ik ‘m vond dan komt hij onder de andere naam tevoorschijn, merkte ik. Maar dit visje is enig in z’n soort, dat scheelt weer :))

Laatst bewerkt:

matelarssie

Well-known member
Lid geworden
17 maart 2011
Het duurde even, wat een vervelende familie is het ook 😅
Maar ik denk dat ik het goed heb met: Akrokoliplax bicornis.

Giebeltje

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
30 juni 2019
Het duurde even, wat een vervelende familie is het ook 😅
Maar ik denk dat ik het goed heb met: Akrokoliplax bicornis.
En dat is helemaal goed! Zoek je hem op in Wiki dan komt hij tevoorschijn als Tariqilabeo bicornis. En er is maar een plaatje van...kostte nog een poosje om het watermerk weg te fotoshoppen ;))

Zo, nu mag jij weer !

Gino88

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
3 september 2018
Leeftijd
33
Óhhhhhhhh wat een vieze instinker was datttttt

Giebeltje

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
30 juni 2019
Terwijl ik 'm gewoon als Akrokolioplax tegenkwam. Maar Tariqilabeo, Epalzeorhynchos (?) en Gonorhynchus worden inderdaad door Wiki als synoniemen genoemd zie ik net :))

S@mmy

Well-known member
Lid geworden
12 januari 2012
Leeftijd
22
Ik heb inmiddels gevonden hoe het zoeken met Fish Base werkt, inderdaad net als een Flora van vroeger. Determineren op kenmerken...
Nu ben ik eigenlijk wel benieuwd waar jij dit doet op Fishbase. Ik kan alleen maar een pagina vinden met lengte-kenmerken. En eentje met het aantal spines per vin, maar die is totaal niet accuraat.

Waar kan je determineren?

Gino88

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
3 september 2018
Leeftijd
33
Nu ben ik eigenlijk wel benieuwd waar jij dit doet op Fishbase. Ik kan alleen maar een pagina vinden met lengte-kenmerken. En eentje met het aantal spines per vin, maar die is totaal niet accuraat.

Waar kan je determineren?
Same here. Voor soortidentificatie vind ik Fishbase een moeilijke site om mee te werken. Niet intuïtief ingericht. Ik denk (hoop, haast) dat de laatste update van de layout 20 jaar geleden was...

Giebeltje

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
30 juni 2019
Op de homepage van Fish base staat een linkje "quick identification", en dan kom je op een pagina waarop verschillende orden van vissen staan afgebeeld. Dus dan kun je op overeenkomsten zoeken. Doet me heel veel denken aan de "Eerste lijst" in een ouderwetse Flora ( ik heb er een uit 1925!): Vgl. " Is het een waterplant? Zo ja, ga dan naar...etc." Hier dus: is het een beenvis/kraakbeenvis, straalvinnige etc. Dan kun je op de groepen klikken, en vervolgens verder naar de vis waar het plaatje de meeste overeenkomst mee vertoont. Meestal zie ik al of het om een karperachtige dan wel karperzalmachtige, barbeel, rasbora of meerval gaat.

Giebeltje

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
30 juni 2019
Jaaaah... hij was lastig, en inderdaad nogal donker. Maar uiteindelijk gaf de vorm de doorslag. Het originele plaatje heb ik trouwens nog niet eens kunnen vinden. Maar ik zal weer op zoek gaan naar een nieuw visje om te raden...

Gino88

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
3 september 2018
Leeftijd
33
Microctenopoma fasciolatum

Giebeltje

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
30 juni 2019
In 1 keer goed! :D In kortere tijd dan ik er over deed om het plaatje te maken... mooie vis trouwens. Nou, jij mag weer.

Gino88

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
3 september 2018
Leeftijd
33
xD Doordat ik die bruine roofvis heb (verwant aan deze soort) was dit onbedoeld een cadeautje van jou! En dat vond ik erg lief van je.

Zal straks eens kijken voor een leuke. ^^

Giebeltje

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
30 juni 2019
Ja, ik zat ze al te vergelijken, en ik hoopte dat ik je kon foppen. Niet dus... Ik kijk al weer uit naar de volgende vis hoor!

Bovenaan