Wat is er nieuw

Raad de naam van de vis: part 11

Giebeltje

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
30 juni 2019
Eindelijk... gevonden!

MICROPHYSOGOBIO TAFANGENSIS

Giebeltje

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
30 juni 2019
Raadvis11a.jpg

Giebeltje

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
30 juni 2019
't Spoor bijster, lieve mede vis-detectives? Zal ik dan maar een hintje geven dan?

tom selleck ferrari GIF

Giebeltje

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
30 juni 2019
De soort die jij noemt, is niet inheems in het gebied dat je daar ziet, het visje wel ;)) . O ja, er zijn ook wel wat overeenkomsten tussen het individu van de andere afgebeelde soort en het visje op de foto. Het is overigens een bijzonder diertje,ook in historisch opzicht...

Laatst bewerkt:

Giebeltje

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
30 juni 2019
fish tank tech GIF
Onze Raadvis heeft al heel lang een band met de mens, via een oude techniek die tegenwoordig weer helemaal " hot" is...

Gino88

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
3 september 2018
Leeftijd
33
Lentipes concolor!
Wauw! Om jouw determinatiekunsten, om Giebeltje's creativiteit, maar ook om deze vis!
Ik lees dat ze, net als zalmen, een levenscyclus hebben van zoet water naar zout en weer naar zoet. Om te paaien zwemmen ze helemaal terug naar hun geboorteplek, wat er soms op neerkomt dat ze deze waterval overwinnen van 135 meter:

Akaka_Falls_Hawaii.jpg

Dit kunnen ze blijkbaar doordat ze zich met zuignappen vastzetten op de rotsen.

:oops:

Giebeltje

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
30 juni 2019
En deze vis werd dus gehouden door de oorspronkelijke bewoners van Hawaii, die hem hielden in een Aquaponics-systeem. Ze voedden ze met planten, en atem hem ook. En ze kweekten hun planten met de mest van deze visjes.

Giebeltje

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
30 juni 2019
Ik dacht dat de tips wel duidelijk waren: Magnum rijdt inderdaad in een Ferrari Testarossa, maar de serie speelde zich af in Hawaii. Op basis van determinatie valt te zien dat het om een Gobie gaat (Gobiidae), en als je zoekt op "Freshwater, Gobiidae en Hawaii" moest het visje toch te vinden zijn. Zeker als je nog "black, orange" toevoegt.:)) De kwisjes van "De Avondetappe" zijn toch lastiger dacht ik...

Wie, o wie zoekt er een nieuwe?

Gino88

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
3 september 2018
Leeftijd
33
Baryancistrus beggini?

De kwisjes van "De Avondetappe" zijn toch lastiger dacht ik...
Haha, daar zal ik dan ook wel niet zo goed in zijn. Ik zag in dat plaatje natuurlijk wel het amerikaanse kenteken en de palmbomen. Dat deed me in eerste instantie denken aan Florida. Ik daar dus op gezocht i.c.m. die gobiidae. Hawaii zou een totale gok zijn geweest. xD Die hele serie waar het plaatje van is, ken ik niet.

Giebeltje

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
30 juni 2019
Baryancistrus beggini?

Haha, daar zal ik dan ook wel niet zo goed in zijn. Ik zag in dat plaatje natuurlijk wel het amerikaanse kenteken en de palmbomen. Dat deed me in eerste instantie denken aan Florida. Ik daar dus op gezocht i.c.m. die gobiidae. Hawaii zou een totale gok zijn geweest. xD Die hele serie waar het plaatje van is, ken ik niet.
Nee, maar de titel van de serie kwam wel voor in het plaatje, evenals de naam van de acteur;))

Maarre.... je hebt meteen het goede antwoord gegeven! En dus mag jij er weer een verzinnen...

Hurray GIF by memecandy

Nicolientje-W

Well-known member
Lid geworden
30 januari 2018
Ik vind die cryptische omschrijvingen een drama, nooit goed in geweest terwijl die van de avondetappe toch aanzienlijk makkelijker waren (toen Mart het nog presenteerde althans, sinds hij gestopt is kijk ik niet meer)

Giebeltje

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
30 juni 2019
Daarom had ik nu ook een beter vindbare vis neergezet, maar @Gino88 was sneller dan zijn schaduw ;)) . Geen cryptische omschrijving meer nodig...

Gino88

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
3 september 2018
Leeftijd
33
Het is een beetje een orgie van versieringen geworden ter afleiding van de zoekmachines...

Voor de duidelijkheid (@jessicapilon): het gaat hier om de grootste vis. 😂

origi2.jpg

Gino88

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
3 september 2018
Leeftijd
33
DING DING DING DINGGGGGGGG

and the winner is.... @Giebeltje

Hij had op zich niet mega moeilijk moeten zijn. Maar ik kwam dus deze jaguar tegen en vond hem er heel bijzonder uitzien. Daar hoopte ik jullie even mee bezig te houden.

Ik vond online het verhaal achter deze vis. Hij zag er de eerste jaren blijkbaar uit als een normale jag (foto 1), veranderde toen in de tussenvorm (2) en is uiteindelijk helemaal geel geworden (3). :) Op elke foto gaat het om dezelfde vis. Xanthism heet dat geloof ik.

1.jpg

4.jpg

2.jpg

Anyhoo. Er breekt hier wederom een Giebeliaans tijdperk aan. Aan U het regeerbare.

Giebeltje

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
30 juni 2019
Ik zat nog even te twijfelen over de verhouding van de ogen met de rest van de kop, en Fish Base is momenteel aan een update bezig dus ik kon daar niet kijken. Dus maar bij de vermoedelijke soort zoveel mogelijk plaatjes gekeken en inderdaad die andere plaatjes ook gevonden. Het plaatje dat jij postte overigens nog niet. Maar het vlekkenpatroon gaf de doorslag. Enfin, ik zal nu weer een passende Raadvis gaan opzoeken...

Bovenaan