Wat is er nieuw

Raad over soort filter voor aquarium in slaapkamer

Iris

New member
Lid geworden
27 mei 2025
Leeftijd
27
Hallo iedereen
Ik ben van plan een bak te maken van 120-150liter. Maar deze zal in de slaapkamer staan(grote zolderkamer) dus ik ben op zoek naar een filter die echt muisstil is.
Wat kunnen jullie me aanraden? Buitenfilter, sponsfilter…?
Dankjewel!

Ik heb Eheim, Oase en Sera buitenfilters, de Oase en Eheim zijn de stilste.

Hoe stiller het in de ruimte is waar het staat des temeer zal je een filter horen. Echt still zijn ze geen van alle.
Wat helpt is als je de filter resonantie vrij kan plaatsen.
De fluval G3 of G6 zijn ook redelijk stil maar nogmaals zonder omgevingsgeluid zal je ze altijd horen.

Ik heb een 1502 1 meter van het bed afstaan en als je erop gaat letten dan hoor je iets in de verte maar niet storend. Wat schuim gebruiken onder de filter en zorgen dat de slangen niet resoneren zal dan ook nogeens helpen.
Ligt natuurlijk ook een beetje aan je gehoor. Mijn gehoor is niet 100% maar die van mijn vrouw b.v. 150%

Ik kan niet voor jou praten, maar ik zou er zelf niet aan beginnen op de slaapkamer. Geen enkel filter is muisstil, en de externe filters al zeker niet.

Ik had een JBL i60 in m'n 60cm bakje naast m'n hoofdeinde toen ik nog jong was.
Nooit last mee gehad.

Maar een filter in een kast die je vol plakt met demping spul hoor je amper nog, ook zonder omgeving geluid.

Ik heb een JBL 901, hoor hem totaal niet.
Net wat ze zeggen, als je er echt op gaat letten hoor je altijd wel wat.

Aquael Ultramax is in mijn ogen het stilste.

Dankjewel, een heel lichte ‘white noise’ is niet zo erg. Maar wel zo stil mogelijk 🙂
Als ik wat kan samenvatten dan kan geluidsisolatie helpen en zorgen dat er geen slangen ofzo de wand van de kast /bak raken?

Superfish aquaflow 200 is prima voor een niet te dicht bevolkte 120l bak. Die zijn stil.
Heb zelf een Sera Xtreme 800 tegen mijn hoofd aan staan als ik lig te slapen. Zit wel een muurtje tussen. Ik hoor niets.

Ik heb ooit review gelezen maar de 1000 serie is net zo sterk als de 1500.
Ik vond de 1500 op een 420 liter aquarium veel te licht. Nu met een oase 600 is het prima.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan