Raadsel,... wat hebben mijn vissen toch?


Tiny_25

Well-known member
Lid geworden
17 januari 2013
Berichten
660
Wie denkt er met me mee?

Heb nu al weken vissen die schuren en gek lijken te worden op sommige momenten.

Ik heb geen idee wat er aan de hand is.

Vind het zo sneu voor de vissen,.. ik zou heel graag een oorzaak en behandeling voor ze willen vinden en toepassen, ....zodat ze dit gedrag niet meer vertonen en ze lekkerder in hun vel zitten.



Wat is je bakmaat ? Juwel Rekord 600

Wat zijn je waterwaarden ? Zo snel niet bij de hand, maar ze zijn in orde ( druppeltest).

Welke filter gebruik je en hoeveel debiet geeft deze? De standaard interne filter.

Om de hoeveel tijd ververs je water en welke hoeveelheid is dit dan? Elke week ongeveer 30%

Om welke vis(sen) gaat het ? Voornamelijk de Platy's, soms ook andere vissen

Wat zijn de medebewoners ? 4 Platy's, 6 Rouwtetra's, 7 Corydorassen, enkele Kardinaaltetra's.

Heb je iets veranderd aan het aquarium de laatste tijd ? Nee, helemaal niks. Aquarium draait nu 10 weken. Vooraf 3 weken in laten draaien.

Wat is het ziektebeeld ? (beschrijf het zo precies mogelijk) Vissen schuren ( soms schuurt eenzelfde vis wel 10x achterelkaar) , maken drukke zwembewegingen, soms aan de oppervlakte hangen, er is één Platy die sinds gisteren een rode plek bij de staartaanzet heeft ( geïrriteerde schubben?), met name de Platy's hadden slijmerige dunne witte ontlasting ( hier is al voor behandeld, maar ze schuren nog steeds,...ontlasting is wel goed).
Platy's lijken soms wat schuw te zijn, schrikken snel, soms ligt er eentje ( ik denk dezelfde steeds) achter in het aquarium op de bodem voor enkele minuten en wordt daarna weer gewoon actief.

Alle vissen eten goed, zijn actief en op die ene Platy na zie ik verder geen zichtbare afwijkingen die op een ziekte zouden kunnen wijzen.

Al heb ik wel dingen gelezen over onzichtbare parasieten?

Wat heb je al gedaan om het te verhelpen ? (evt medicijngebruik etc) Vanwege de ontlasting heb ik behandeld met Sera Tremazol,.. tegen wormen.
Deze is nu weer goed,... maar vissen schuren nog steeds,.... dus er is nog iets aan de hand,... maar wat????

Hoelang heeft de vis het al ? De Platy's zijn er als laatste één na laatste bijgekomen en nadat ze er ongeveer twee dagen in zaten begon het schuren.
Eerst werd er gedacht aan slechte waterwaardes en dus extra ververst,..ondanks dat de druppeltest goede waterwaardes aangaf.
Maar dit gaf geen resultaat.

Heb je de vis al lang ? of betreft het een nieuwe vis ? Het aquarium draait nu 10 weken. De vissen zijn er geleidelijk aan toegevoegd.
Is begonnen zodra de Platy's erbij zijn gekomen.
Ik had eerst 7 Rouwtetra's,.. maar al vrij snel in het begin is er eentje zomaar verdwenen en heb ik ook nooit terug gevonden.
Verder geen uitval gehad tot nu toe gelukkig.

Heb je een foto van de symptomen? Ik heb helaas geen foto's. Maar er is weinig te zien. Er is één Platy die sinds gisteren een rode plek bij de staartaanzet heeft,.. maar ziektebeeld speelt al veel langer.

Bij alle andere vissen is niks te zien,.. althans ik zie het niet.
Wat ik al eerder schreef,.. misschien onzichtbare parasieten?

Ik heb wel een afbeelding gevonden via Google die er wel wat op lijkt.
Bij deze afbeelding gaat het om beschadiging slijmhuid.
Bij mijn Platy zit deze vlek op dezelfde plek,.. alleen is de vlek minder groot.
Ook zitten er GEEN gaten in de huid,.. er zit alleen een rode vlek op de vis.

Bron afbeelding: Google / JBL

50249.jpg
 
Als je heel zeker weet dat je waterwaarden niet dit gedrag veroorzaken zouden het huidparasieten kunnen zijn. Je vissen schuren omdat ze de parasieten van zich af willen hebben.

wellicht helpt dit? Sera: Med Professional Protazol

Is een vrij kort kuurtje van een dag. Geef het even de tijd na de eerste behandeling. Niet meteen als je ze de volgende dag nog zie schuren nieuwe dosis erin.
 
Nu ook een Corydoras gezien met een rode buik.
Er is maar eentje die het heeft,.. de andere Cory's hebben nergens last van.

Misschien een combinatie van bacteriële infectie met parasieten?
 
Is het rood van huid irritatie van het schuren of komt het van binnen uit?
 
Is het rood van huid irritatie van het schuren of komt het van binnen uit?


Ik denk dat het van binnenuit komt.
Het lijkt ook niet aan de buitenkant te zitten, maar echt aan de binnenkant.

De Cory's schuren niet zo veel.
De Platy's doen dat het meeste.
 
Probeer eens wat foto's te maken zodat we een beetje een beeld hebben van de situatie?

Misschien een koidokter of dierenarts of evt lfs in de buurt die huidafstrijkjes kunnen maken?
Inwendige problemen zijn een stuk lastiger..
 
De Corydoras dreef gisteren boven in, in het aquarium.

Hij leefde nog wel,.. hij probeerde te zwemmen, maar kon niet meer naar de bodem komen.
Hij ging meer op de stroming mee.

Tijdens het uitvangen ( wat zo gebeurd was), was hij ook al overleden.

Het rode zat niet alleen op zijn buik, maar ook aan beide zij-kanten.
In het midden zit een soort openingetje lijkt wel,...
Een blaar lijkt het mij niet,.. vooral omdat het rode door zijn hele buik heen zat.
Toen hij op het wc papier lag, en ik hem omdraaide lag er ook wat rood-achtige vloeistof op het wc papier,... ik denk dat het bloed of wondvocht was.


Het gaat hier om een jonge Corydoras paleatus, van ongeveer 3cm,.. in elk geval niet groter.
Het is de enigste van de Cory's die dit had.
Bij andere vissen/Cory's is niks te zien.

Wel schuren vooral de Platy's nog steeds heel erg zo nu en dan.
En zijn er twee die schuw gedrag vertonen en eentje daarvan ligt soms op de bodem uit te rusten om even later weer verder te zwemmen.

Hoop een oorzaak hiervoor te vinden.

Eén Platy heeft nog steeds een rode plek op de staartaanzet,.. wordt wel langzaam kleiner lijkt het.
Ik ga in elk geval 2x per week water verversen, i.p.v. 1x,.....omdat het bestand toch wel wat fors is denk ik, ten opzichte van het aquarium.
2x Per week waterwissel en dan 1x 20% en 1x 25%. ( op woensdag en zaterdag).

Zien of dat helpt.
En anders neig ik toch om bijvoorbeeld Alparex te gaan gebruiken ( Colombo).
Ik moet toch wat als dat schuren niet over gaat.




Ik heb wat foto's kunnen maken van de Corydora met de rode buik.

Op de vierde foto lijkt het net of er een dikke witte doorzichtige bult op zijn buik zit.
Ook meende ik dat gisteren al te zien bij hem toen ik de foto's maakte.

Hij had wel baardharen, al lijkt het op de foto's niet zo.



Foto's kunnen misschien als schokkend ervaren worden,..
Kun je niet tegen dit soort foto's,.. scroll dan even door.










SAM_9316.JPG
SAM_9319.JPG
SAM_9322.JPG
SAM_9326.JPG
SAM_9328.JPG
 
Laatst bewerkt:
Ai dat ziet er behoorlijk ontstoken uit... oorzaak kan helaas van alles zijn.. voor de hand liggend zou je denken aan een bacteriële infectie.. maar het zouden dus net zo goed inwendige parasieten of wormen (of Zelfs een virus) oid kunnen zijn of zelfs een combinatie van...
Hoe zijn de andere vissen nu?
Extra waterverversen lijkt me goed, zo verdun je ook continu eventuele ziekteverwekkers. Zou dan gewoon 2x per week 30% doen, 2x zoveel als je eerst deed..
Heb je ook nog overzicht foto van het aquarium?
 
Dat ziet er inderdaad niet mooi uit.

Ik zie niet zo goed het verband in je beginpost. Witte slijmerige ontlasting; behandeld met tremazol
Nu je dit al gebruikt heb zou je wormen kunnen uitsluiten.

Witte slijmerige ontlasting heeft vaak te maken met darmflagelaten. Dit is iets anders dan wormen en heb je aparte medicatie voor.

Ik weet ook niet wat voor bodem je heb en of de verwondingen komen van het schuren.

Inderdaad een microscopisch onderzoek weet je zeker wat er aan de hand is maar weet ook dit dit voor vele geen optie is.

Als je medicatie wil toevoegen zou ik nu eerst gaan voor sera med protazol. Dit is een zeer kort kuurtje wat de minste belasting geeft aan je vissen. Zie je ze 2 weken later nog ernstig schuren zou ik ook denken aan iets interns. De alparex duurt een stuk langer.

Hou er rekening mee dat je nu al de kuurtjes die je in je aquarium gooi je bacterieen balans om zeep help. Na een kuurtje goed deel verversen. Kool in je filter voor een paar dagen, kool eruit en dan weer minimaal een maand lang je waterwaardes controleren. Ik weet niet of je dit heb gedaan na de kuur tremazol? Zo niet, dan kunnen je waterwaardes wel eens heel anders zijn dan jij denk. Mocht dit te hoog zijn gaan je vissen ook schuren. Je moet het zien dat je vrijwel weer je bak moet indraaien.

Succes en ik hoop dat je visjes gauw weer beter zijn.
 
Foto van het aquarium gaat momenteel niet.
Mijn fototoestel ( oud exemplaar) weigert dienst.

Het lijkt nu beter te gaan, maar de Platy's blijven vreemd gedrag vertonen.

Ze zitten veel achterin het aquarium, bij de achterwand.
Daar zwemmen ze vaak en houden zich daar vaak op.
Soms komen ze wel eens even kijken en zwemmen ze door de hele bak.

Maar nog steeds schuren ze.
Eerst is er niks aan de hand.
Dan ineens zwemmen ze als gekken door de bak heen en beginnen ze met schuren.
Vervolgens verdwijnen ze weer tussen de planten/ achterin het aquarium.

De Platy die wat roods bij de staartaanzet had, heeft dat nog steeds.
Maar het is wel kleiner geworden.
Wel zitten er in de staart zelf twee kleine, wit/beige bultjes.
Het is geen witte stip.
De bultjes die de Platy heeft zijn dikker en het zijn er maar twee.

Het lijkt ook totaal niet op schimmel of vinrot.
De staart ziet er verder prima uit en de Platy zelf ook.
Wel is ze heel dik,.. maar het is dan ook een vreetzakje.

Ik heb alleen vrouwtjes Platy's.
Misschien dat ze zwanger is nog vanuit de dierenwinkel, maar ik heb de Platy's al iets van twee maanden ondertussen.
En vanaf het eerste moment dat ik ze had ( na twee dagen) zijn ze al begonnen met schuren.

Alle vissen zien er verder prima uit, eten goed en zijn levendig.
Alleen zijn de Platy's soms wat schuw en er is eentje bij die soms even op de bodem ligt en daarna weer gewoon rond zwemt.
Ze dragen de vinnen allemaal prima,.. alleen de Platy die soms even op de bodem ligt heeft soms de rugvin plat.

Soms meen ik te zien dat een Corydoras ook schuurt, maar als ik dan een tijdje kijk dat zie ik ze het niet meer doen.
Dus ik denk meer dat het het wroeten in de bodem is en niet dat ze schuren.
( Ik kijk dan naar de Platy's,... en vanuit mijn ooghoeken zie ik dan een Cory een gekke beweging maken).


Ik heb tot nu toe Sera Tremazol geprobeerd en Colombo Alparex.
Beide volgens gebruiksaanwijzing en dus ook de herhaling gedaan.

Dat gaf eigenlijk geen resultaat want de Platy's schuren dus nog.


Ik wil geen medicijnen meer gebruiken nu, zolang er niet duidelijk is wat er precies aan de hand is.
Het filter zal nu ook wel een "tik" gehad hebben en zich moeten herstellen van de medicijnen.


Wat ben ik van plan nu te doen?


Ik weet even niet wat ik nu het beste kan doen.

Ik denk twee weken lang,... om de dag 30% water verversen en het filter 2x per week "boosten" met een filterstarter.
Ik heb van EasyLife een flacon met Easystart,.. filter-bacteriën.
Die ga ik gebruiken.

Daarna kijken hoe het ervoor staat.
Aan de hand daarvan verder kijken wat te doen.

En uiteraard waterwaardes blijven controleren.


Klinkt dit als een goed plan?
 
Gisteravond eigenlijk geen vissen meer zien schuren.
Kan natuurlijk wel gebeurd zijn toen ik niet keek ( schuren).
Maar heb soms wel 15 minuten achter elkaar gekeken en heb toen geen vissen zien schuren,..zelfs de Platy's niet.

Er schuurde wel een Corydoras over de plantjes heen en soms over de bodem heen.
Niet heel erg vaak, maar toch.

Wel zijn de Platy's nog wat schuw en houden ze zich het meeste op achter in het aquarium.
Ze zijn heus wel eens voorin te vinden, maar meestal zijn ze achter in het aquarium te vinden.


Ook schrikken ze vaak als er beweging is vlakbij het aquarium,.. als ze mij zien bewegen vlak voor het aquarium ( vaak ook als ik ga voeren).
Ze schieten dan gelijk naar achteren, niet elke keer maar vaak wel.
De andere vissen bedelen om eten zeg maar,.. maar de Platy's eigenlijk nooit.
Die komen meestal pas te voorschijn als ik het voer in het aquarium heb gelegd.


( Mijn aquarium is ingericht met veel planten en veel verstop-plekken,.. en hout.
Het is zeker geen kale bak,..om het zo maar even te zeggen).


Ik ben van Platy's gewend dat ze totaal niet bang/schuw zijn,..maar mijn Platy's zijn dat wel.
Nu moet ik zeggen dat ze zich in de winkel ook heel moeilijk lieten vangen,..misschien dat ze daar dus ook al bang en schuw waren?
Toen ik naar ze keek in die bak,.. zwommen sommigen ook gelijk de plantjes in daar.


Straks als de lichten aan gaan, ga ik weer een waterwissel doen, van ongeveer 20%.
Wil niet te veel water gaan wisselen nu, omdat de Platy's eigenlijk niet meer schuren en ik wil de balans nu niet verstoren.

Ik gebruik nu EasyLife Easystart en JBL Biotopol en het klinkt gek, maar sinds ik dat gebruik lijkt het schuren minder geworden.
Geen idee of het door deze producten komt, maar ze lijken wel te helpen.
 
Laatst bewerkt:
Goed om te horen dat het beter gaat met je vissen. Alparex is ook een goed middel voor parasieten. Het heeft even tijd nodig.

De alparex zal inderdaad wel je filter bacteriën om zeep hebben geholpen dus verversen zal ze goed doen. Duurt wel weer een week of 3 voordat je bacteriën weer stabieler zijn. Even goed je nh3 en NO2 in de gAten houden. Als dit te hoog word gaan ze weer schuren.

De vissen zullen wel enigzins van slag zijn door de tremazol en alparex. Dit zijn toch even aanslagen op hun lichaampjes. Weer even aansterken en dan zal het wel weer goed komen.
 
Gisteren leek alles goed te gaan,.. Platy's schuurden niet.
Ik zag wel soms een Corydoras schuren.

Ik wou eigenlijk geen waterwissel doen, omdat het nu net zo goed leek te gaan.
Maar omdat het eigenlijk wel moest, had ik 's avonds besloten toch maar een kleine waterwissel te doen van ongeveer 20%.

Na de waterwissel waren de Play's wat van slag, maar uit eindelijk kwamen ze te voorschijn.
Na een korte tijd begonnen ze weer als gekken te schuren en rond te zwemmen.
Ook zag ik een Kardinaaltje schuren en enkele Cory's deden dat ook.

Na een tijdje zag ik dat alleen nog een Corydoras schuurde en de Platy's ook.



Ik wissel water met een tuinslang van Gardena,..deze: ( Tekst gaat verder onder de afbeelding).

ga.jpg



Deze gebruik ik al jaren en bij mijn vorige aquarium heeft dat nooit problemen opgeleverd.
Dat aquarium was wel groter dan die ik nu heb.

Ligt het dan toch misschien aan de tuinslang?
Dat hij te oud is geworden,.. kan dat?

Verder heb ik het interne filter en de verwarming wel even uit staan als ik de waterwissel doe, omdat anders de pomp en de verwarming droog staan en dat mag/kan niet.
Het filter staat ongeveer 20 tot 30 minuten uit.
Zou dat kwaad kunnen?

Misschien dat iets van wat hier boven staat een oorzaak kan zijn?

Na de waterwissel doe ik JBL Biotopol in het aquarium ( het aantal liters water dat er ververst is) en een dopje EasyLife Filterstart in het filter zelf.


Vandaag lijkt het weer beter te gaan dan gisteravond, gelukkig.
Vandaar dat ik dus denk dat er misschien iets anders de oorzaak kan zijn?

Maar ja,.. dat verklaart dan nog niet dat er heel soms enkele dagen later na de waterwissel soms nog vissen schuren,..hetzij soms of wat vaker.
Ik wil graag het beste voor mijn vissen en als ik ze zo zie schuren vind ik dat niet zo fijn om te zien, omdat het dan duidelijk te zien is dat er iets mis is en dat ze zich niet op hun gemak voelen op dat moment.
Dus ik bedenk alle mogelijke oorzaken, om dat schuren te kunnen verhelpen / het probleem op te kunnen lossen.
 
De alparex en tremazol je bacterie cultuur in je filter om zeep geholpen. Het moet nu weer indraaien. Dit gaat globaal 3 weken duren.

Je ammoniak loopt op, daarna krijg je nitriet en als het wat stabieler wordt ga je nitraat meten.

Ammoniak en Nitriet geeft problemen bij je vissen. Daardoor gaan ze schuren, kunnen verbrandingsverschijnselen krijgen of gaan dood. Als je ammoniak 0.1 is en je verschoon maar 20 % dan blijft er 0.08 over, de volgende dag is hij weer op 1 of zelfs nog hoger. De filterstarter zal echt niet helpen zodat het in een weekje goed is. Je bacterieen zitten grotendeels in je filter en niet in je water dus je zal veelvuldig veel moeten verversen. Je geef aan dat je dan bang ben om de bacteriegroei te stagneren door te verversen maar het is belangrijker om je giftige water er uit te krijgen. De bacterieen groeien wel door in je filter.

Ik heb een tijd zelfs 2 keer per dag 50 % moeten verversen om me waardes op 0,1 te houden

wat ook nog veel te hoog is.

Koop een druppeltest voor NO2 en NH3/4 dan weet je wat er aan de hand is en kan je gericht verversen. Als je NH3 0,2 is en je ververs 50% dan hou je nog 0,1 over dus moet je de volgende dag weer verversen net zolang totdat er een aanvaardbare waarde is. Je zal 3 weken lang schommelende waardes behouden. Ververs je niet voldoende dan gaan de waardes torenhoog en gaan er nog meer slachtoffers vallen.

Dit zijn altijd hele vervelende gevolgen van medicatie.
 
Het lijkt beter te gaan.
De Platy's schuurden soms nog wel, maar voor de rest geen vissen meer zien schuren.

Ik heb om de dag of soms zelfs elke dag ( afhankelijk van of ik ze zag schuren of niet),.....25% water ververst.

De Platy's bleven echter schuw en ze voelden zich duidelijk niet op hun gemak.
Ze zaten al 8 weken in het aquarium en nog steeds bang/schuw en soms leek het ook of ze niet helemaal happy waren.
Ik vond dat erg sneu voor ze.
In overleg met de LFS waar ze weg kwamen, heb ik ze terug gebracht.
Ze zitten daar nu in quarantaine en mogen zodra die periode voorbij is, bij een medewerker van die winkel in zijn aquarium thuis rond zwemmen.

Vind het erg jammer dat ze terug zijn naar de LFS.
Ze waren mooi gekleurd ( goud/geel) en ik mis nu wel wat kleur in mijn aquarium.
Maar ze waren bij mij duidelijk niet happy.
Daarom besloten ze terug te brengen en wie weet doen ze het bij hun nieuwe huisje straks prima :)

Nu is er dus wel een "open" plekje in mijn aquarium.
Ik ga rustig nadenken over eventuele nieuwe medebewoners.
Ik neem rustig de tijd en laat eerst het aquarium rustig herstellen/ bij komen van de medicijn-kuren en wacht daarna nog even totdat het water echt weer stabiel is.
Het heeft nu ook al goede waterwaardes, maar ik wacht voor de zekerheid toch nog even.


Wat de oorzaak van het schuren nu eigenlijk is geweest, durf ik niet te zeggen.
Ik meende echt dat ze wormen hadden ( slechte en witte draderige ontlasting) en heb daartegen behandeld.
Daarna schuurden ze nog steeds en heb toen nog Alparex gebruikt ( meer ook voor de zekerheid, maar ook vanwege de rode plekken bij sommige vissen.

Ik denk dat het schuren een combinatie is geweest van de wormen, de rode plek(ken) en toch ( tijdelijk) slechte waterwaardes.

Ik hoop heel erg dat het zo doorzet zoals het nu gaat,.. ik zie de vissen niet meer schuren en de waterwaardes zijn prima nu.
Nu nog even wachten tot deze lijn zich goed voortzet en dan rustig aan kijken voor enkele kleurrijke, nieuwe medebewoners voor in het aquarium.
 
Laatst bewerkt:
Goed om te horen dat het weer wat beter gaat! Jammer dat je wat visjes heb moeten terug brengen maar wellicht beter.

Heb je over kool gefilterd zodat alle medicatie uit je water is!

Het ene soort is wat gevoeliger voor slechter water dan het andere soort.

Je kan ervan uitgaan dat als er sprake is van parasieten dat op een gegeven moment al je vissen schuren. Parasieten gaan op al je vissen zitten.

Als je nu nog eens witte draderige ontlasting tegen kom en je vissen willen op een gegeven moment niet meer eten dan is het waarschijnlijker dat het flagelaten zijn ipv wormen. Daar gebruik je een gericht medicijn voor. Dus geen wormenkuur.

Als je aquarium over een maandje weer stabiel is kun je weer uitkijken naar nieuwe visjes. Misschien is het een idee als je nieuwe visjes haal om ze eerst even apart te zetten om te zien of je geen ellende meebreng uit de winkel. Bij action enz. Heb je mooie curverboxjes voor weinig. Visjes even een paar dagen erin en kijken of ze schuren etc. Kan je ze eventueel meteen behandelen in de curverbox zodat je geen medicatie in je aquarium hoef te gooien en blijft je filter stabiel.

Succes en ik hoop dat het aquarium weer snel in orde is
 

Terug
Bovenaan