Raar gedrag onderling Neon Tetra's?!


C

CelineRD

Guest
Hoi allemaal,

Allereerst excuses als ik dit onderwerp verkeerd plaats. Ik ben (na een paar maanden meegluren) voor het eerst aangemeld bij Aquaforum en dit is dan ook mijn eerste bericht. Even een overzicht: ik heb 2 aquaria. Een 30 liter bak en een 60 liter bak. In eerste instantie had ik in de 30 liter bak: 3 Corydoras Sterbai, 2 mannen guppen, wat garnaaltjes en 5 neon tetras. Dit was volgens de verkoper helemaal niet te veel, maar ik merkte al snel dat ik het veel te veel vond voor zo'n klein bakkie. Enfin, ik kocht een 60 liter bak, liet die een paar weken draaien met grind en planten en steen uit de eerste bak en heb toen langzaamaan de vissen overgezet. In de kleine bak zaten inmiddels alleen nog garnalen en guppen. Gister heb ik de guppen overgezet, waarmee alle vissen nu zijn verhuisd. De garnalen laat ik in de 30l bak (volg je het nog haha). Iedereen lijkt helemaal gelukkig in de nieuwe bak en zwemt vrolijk rond. Echter, vanmorgen ontdekte ik dat de neon tetras heel gek om elkaar heen zitten te zwemmen, als een soort paringsdans bijna! Dit hebben ze nooit eerder gedaan dus ik maak me een beetje zorgen. Heeft het te maken met de verhuizing? Kan ik de guppen beter terug zetten in de kleine bak? Ik heb een filmpje van het gekke gedrag maar die krijg ik niet
 
Hierbij de video!

 
Allereerst, welkom op de site. Al ben ik zeker niet de eerste die dit mag zeggen... Het is moeilijk om wat van de Neons te zeggen. We kennen natuurlijk geen waterwaarden maar alles lezende ben je niet onbezonnen te werk gegaan, wat ik overigens niet kan zeggen van de verkoper maar dit terzijde. Het kan zijn dat er gewoon sprake is van wat stress en/of gewenning in de nieuwe bak. Kijk het even aan. omdat er toch ook een nitriet piek mogelijk is verdiend het wel je aandacht, hou het goed in de gaten. Maar het kan ook altijd een vreugde dansje zijn.
 
Stress, gewenning, nitriet piek? Dit is een gewoon een paringsdans van de neontera's zoals TS zelf eigenlijk al aangeeft. Het wil juist zeggen dat ze het naar hun zin hebben, niks aan de hand!
 
of het is een paringsdans, of wellicht wat opboks gedrag.

maar iets kwaads zie ik er niet in.
 
Bedankt voor jullie reacties! Ik heb even de waterwaarden getest en daar kwam dit uit:

Nitraat 2
Nitriet 0
GH 5,5
KH 9
pH 6,9

Geen ideale waarden voor neons om in te paren volgens mij, maar wie weet! Bij de Corydoras is het ook iedere week na de waterwisselraak, dus wellicht hangt er wat in de "lucht" ;)
Gewenning zou ook zomaar kunnen, mn guppys zijn ook aan het stoeien om een rangorde plek in hun nieuwe habitat. Die zullen elkaar geen pijn doen toch? Gaat er wel een beetje heftig aan toe soms ...
 
Dit doen mijn guppen nu... ze happen ook echt naar elkaar en zwemmen daarna allebei soms scheef :'(

 
Moet ik ze nu uit elkaar halen en eentje in mn andere bak doen? Of sterven ze dan van eenzaamheid? Help! Ben al behoorlijk wat guppen verloren door de tijd en deze heb ik al heel lang...
 
Ik hou het na 5 seconden kijken op wat ruzie zoeken.maar kan helemaal geen kwaad.
 

Terug
Bovenaan