Wat is er nieuw

raar groen beest

• Onderwerp starter Onderwerp starter JLVDB
  • Startdatum Startdatum
J

JLVDB

Guest
Ik trof dit diertje aan in mijn javamos, weet iemand van jullie wat het is en of het schadelijk is?
12064480_839041702861503_2089395440_n.jpg

Een waterjuffer larve, erg goede rovertjes. Wil je niet in je aquarium hebben. Vangen, DOOD MAKEN! en weggooien.

Is een waterjuffer nimf en heel schadelijk voor vissen en garnalen.
Zo snel mogelijk uitvangen dus en controleren op nog andere want zijn vaak niet alleen.

EDIT- ook toevallig Jelle dat we tegelijkertijd reageren.
Alleen typ jij wat sneller! 😉

Ik ben onlangs op een grote beurs voor bomen en tuinplanten in Boskoop geweest en daar stond ook een stand van een grote kweker van vijver- en aquariumplanten (zij 'maken' o.a. de blauwe bekers met drijfplanten, die je vaak in tuincentra ziet). Met ��n van hun medewerkers heb ik het over waterjufferlarven gehad en hij vertelde mij dat, als deze larven in de planten komen, dat in Nederland gebeurt en niet bij kwekers in het buitenland. Volgens hem gaat het om inheemse waterjuffer soorten.

Als deze informatie betrouwbaar is, zou dat betekenen dat het niet nodig is om ze dood te maken en dat je ze b.v. ook in de sloot kunt uitzetten.

MarlonnekeW zei:
Ik ben onlangs op een grote beurs voor bomen en tuinplanten in Boskoop geweest en daar stond ook een stand van een grote kweker van vijver- en aquariumplanten (zij 'maken' o.a. de blauwe bekers met drijfplanten, die je vaak in tuincentra ziet). Met ��n van hun medewerkers heb ik het over waterjufferlarven gehad en hij vertelde mij dat, als deze larven in de planten komen, dat in Nederland gebeurt en niet bij kwekers in het buitenland. Volgens hem gaat het om inheemse waterjuffer soorten.

Als deze informatie betrouwbaar is, zou dat betekenen dat het niet nodig is om ze dood te maken en dat je ze b.v. ook in de sloot kunt uitzetten.

Ik zou de gok niet nemen........voor je het weet introduceer je tropische insekten in NL

Ik ben niet voor niets voorzichtig in mijn formulering 😉.
Van de andere kant zijn sommige waterjuffer soorten in Nederland bedreigd, dus dat zou een goede reden zijn om ze juist wel uit te zetten (als je weet dat het een inheemse soort is).

Ik heb net nog even wat gezocht op het internet. Waterjuffers komen alleen voor in gematigde gebieden en veel plantenkwekerijen staan in Zuid-oost Azi� (tropisch en niet gematigd gebied). Als je dat bekijkt is het verhaal van de producent best logisch...

Ik ga er van uit dat de bedreigde soorten niet te vinden zijn in aquariumplanten 😉

Maar als je zeker weet dat het een inheemse waterjuffer is...geen probleem...maar als je twijfelt.....

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan