Wat is er nieuw

raar systeem?

Rudy P

Well-known member
Lid geworden
24 maart 2015
Hallo,

Net nieuw hier, voorstel topic gemaakt en meteen maar een vraag:

Mijn aquarium heeft als buitenmaten 170x60x60. Aan beiden zijden zit een vak van 10 cm waardoor het eigenlijke aquarium 150x60x60 is.

Ik heb altijd met potfilters gewerkt, en kan er met mijn kop niet bij hoe dit gewerkt heeft (heb dit aquarium nooit werkend gezien).

Het rechter tussenwandje is lager als het linker. Er zaten een hele berg filters enzo bij op maat van de zijvakken, en alles zat met PVC pijp aan elkaar en naar elkaar toe. Om het aquarium te vervoeren heb ik dat allemaal kapot moeten zagen, en natuurlijk (handig) geen foto's gemaakt van hoe het zat.
Er zat een grote eheim pomp op, en verder niets.

Ik heb nu een groot potfilter waarvan ik de aanzuiging in het rechter vak heb hangen en de uitstroom in het linker. Dit werkt, en de techniek ik mooi uit het zicht, maar ik vraag me af of ik niet beter het oude systeem kan gebruiken?

Kan iemand mij uitleggen (misschien door middel van een tekening ofzo) hoe dit gewerkt heeft? En natuurlijk of het de moeite waard is om dit weer in gebruik te nemen?

Dank alvast

Ik ben geen techneut, maar soms is het handig om een foto van de situatie toe te voegen 😉.

Foto's zijn handig ja. Maar ik gok op een intern biologisch filter

Als je de aanzuiging in een vak hebt hangen, dan lijkt het me dat je niet het zweefvuil ermee afzuigt.
Foto zou handig zijn.

Ik zal vanavond eens een foto nemen.

Ik heb even een tekening gemaakt:

aquavoor.jpg

Dat rechter tussenschotje is dus lager dan de linker. Dit is een vooraanzicht. Er zitten verder nergens gaten of iets dergelijks. Het linker schotje zit ongeveer op waterlijn hoogte.

Kun je hier wat mee?

Teken nou ook die pijpen er eens bij.

Hoe ze gezeten hebben.

in grote lijnen weet je toch nog wel hoe die pijpen gezeten hebben, neem aan dat je niet met je ogen dicht gezaagd hebt?

Dus niet, vandaar zijn vraag.
Hopelijk kan iemand hem wat op weg helpen.

Dank voor het meedenken allemaal.

Ik heb nog wel een vaag idee hoe de pijpen hebben gezeten.

Ik heb alle verzaagde pijpen ook wel bewaard. Ik zal thuis anders eens gaan puzzelen...

Opzich zou ik in die vakken nog tussenschotjes kunnen plakken om zo 2 kleine bioloog filters met 3 kamers per stuk te maken.

Lijkt gewoon een belgoloog

Even een oud topic uit het stof halen...

Ik ben met puzzelen en passen en meten er uiteindeljk achter gekomen hoe dit systeem gewerkt heeft.

Ik ga het proberen onder woorden te brengen:

Aanzuig:
In beide vakken loopt een pijp over de bodem, welke omhoog gaat en uit het aquarium naar de onderkast lopen. Daar zijn ze gekoppeld op ��n enkele pijp welke op de grote Eheim pomp aanzuigkant zat.

Uitstroom:
E�n pijp gaat weer vanuit de kast (eheim pomp) naar het aquarium en komt uit op een sproeibuis van 1.50 lang, welke voor een vrij rustige stroming zorgt van achter naar voor.

Filter:
In die beide zijvakken wordt dus water vanaf boven naar onder gezogen. Dat water moet door een behoorlijke berg watten / sponzen heen. De vorige eigenaar van de bak gebruikte enkel sponzen van verschillende grofheid.

Al met al dus een soort van (ouderwets) interne bioloog.

Ik heb dit systeem op dit moment niet opnieuw in gebruik. De vakken zit mijn techniek achter, en de aanzuig en uitstroom van mijn potfilter.

Ik ben nu twijfelende of ik dit systeem toch ga gebruiken of een 'reguliere' bioloog voor onder het aquarium. Die vakken opzij zijn dus op dit moment relatief nutteloos. Dus of in gebruik nemen, of voor in deze bestaande kast met de tijd een nieuwe glazen bak laten plakken zonder deze vakken, en dan meteen met een overloop in de bodem.

Voorlopig in ieder geval dik tevreden met de bak! Alles draait, groeit en zwemt mooi!

Nog bedankt voor het meedenken!

Ben wel heel benieuwd hoe je bak er nu dan uitziet 🙂, heb je een foto?

Dit lijkt veel op een wervelbed...........Water links er ingepomp...stroomt over in middendeel waar bioballen o.i.d. in zit welke flink worden belucht...overstroom naar rechter kamer met pomp naar aquarium.....

Ik zal eens een paar foto's maken en een nieuw topic maken waarin ik de vorderingen wat zal bijhouden.

Ik ben in ieder geval (na zo'n 10 jaar knipperlichtrelatie met malawi) de tropische bakken weer meer gaan waarderen! Ik heb nu een amazone-specifiek bestand, en dat is toch wel mooi!

klinkt als een soort van hamburgermattenfilter oid, maar dan anders...
de potfilter? was die leeg?

Potfilter draait nu alleen, die had ik al. Die is dus niet leeg 😀 Eheim professional, weet niet welk type zo.

Het was inderdaad een soort complexe vorm van een hamburger mattenfilter, maar dan van boven naar onder, en door veeeeel lagen spons heen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan