Wat is er nieuw

Raar verkleurd stukje Eheim darm na plaatsing spraybar

pkchs

Well-known member
Lid geworden
15 november 2018
Leeftijd
36
Hallo iedereen,

Door hardnekkige zwarte alg op men aquariumruiten en op men plantjes heb ik vanalles geprobeerd om dit op te lossen (maar het blijft maar terugkomen...)
1 van de dingen die ik heb geprobeerd was men watercirculatie te verbeteren door de spraybar te installeren die bij men eheim filter (eheim classic 600) bijgeleverd was
dit heb ik gedaan volgens de instructies van eheim: op de outflow pipe een stukje 12/16 eheim-darm plaatsen en op het uiteinde van dat stukje darm de spraybar plaatsen.

Goed de stroming is verbeterd in men aquarium en ik denk geen dode plekken meer te hebben.
Maar na enkele weken is me opgevallen dat het 'stukje' darm op de spraybar bizar verkleurd is:
was eerst zoals de normale darmen van eheim: donker groen en doorzichtig en nu is ie verkleurd naar ondoorzichtig licht-goen...
275742

Iemand een idee hoe dit komt? schadelijke stoffen in het water? veel CO2? veel licht?
Is de oorzaak schadelijk voor men visjes ? (ze zien er goed uit maar eten de laatste tijd minder...)
Het kan misschien niet schadelijk zijn maar ik vind er nergens iets van terug op het internet

grtz,

pkchs

Ik heb daarvoor zelf een ander type slang gebruikt en dat verkleurd ook en dat komt denk ik omdat het onderwater zit de gehele tijd.

De verkleuring van je darm is normaal, een combi van vuil, alg en bacterie inwerking, mogelijk kan je de filtermaterialen beter schikken om dit te veranderen, of het voer wat je aanbied verbeteren, ook darmen welke veel in het licht aanwezig zijn verkleuren al gauw.

Ok bedankt voor de reacties!

Ik was wat bang dat het levensbedreigend zou zijn voor men inwoners.

Voer krijgen men vissen en garnalen maar om de dag en niet teveel...

Binnenkort wordt heel het aquarium opnieuw opgestart, alles eruit en desinfecteren, ook filter.
Die hardnekkige alg ben ik grondig beu!

Grtz

Binnenkort wordt heel het aquarium opnieuw opgestart, alles eruit en desinfecteren, ook filter.
Die hardnekkige alg ben ik grondig beu!
Mogelijk is daar een andere oplossing voor, daar kan je een topic voor maken in "algen" vaak is een goede aanpak daarin zeer succesvol.

Dat is wel abrupt, hoor.

Eerst je waterwaarden meten.

Waterwaardes, lichtsterkte, verlichtingsduur...

En na desinfecteren sleep je de algen net zo hard weer naar binnen met bv hout en planten. Je zult toch echt de oorzaak aan moeten pakken / moeten vinden.

Mogelijk is daar een andere oplossing voor, daar kan je een topic voor maken in "algen" vaak is een goede aanpak daarin zeer succesvol.

Dat is wel abrupt, hoor.

Eerst je waterwaarden meten.

Het is niet enkel door het algenprobleem dat ik opnieuw wil starten, de voedingsbodem is ook uitgeput, door het vele herplanten is de voedingsbodem ook naar boven gekomen en heeft zich vermengd met men zwarte kiezels... Het ziet er niet uit. Ook men Enorme torenslakkenplaag zorgt ervoor dat de voedingsbodem niet op zijn plaats blijft
+ Ik heb nu meer tijd en heb altijd al eens een 'nature scape' willen maken

Waterwaardes, lichtsterkte, verlichtingsduur...

En na desinfecteren sleep je de algen net zo hard weer naar binnen met bv hout en planten. Je zult toch echt de oorzaak aan moeten pakken / moeten vinden.

De grootste oorzaak was volgens mij tijdgebrek het laatste half jaar, weg moeten naar het buitenland voor een aantal weken en dan alles overlaten aan uw moeder...
CO2 fles die leeg was, diffuser vol met alg etc.

Nu heb ik normaal een hele periode tijd om alles correct en met regelmaat te kunnen doen

grtjs

Okidoki.

Duidelijk, ik snap je wens om een nieuwe start te maken.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan