Raar ziektebeeld bij één van mijn corydorassen


maliejane

Well-known member
Lid geworden
3 november 2012
Berichten
143
Goedemiddag allemaal,

Ik heb inmiddels al een aantal jaar corydorassen (paleatus). Mijn oudste vrouwtje heeft sinds gisteren aan één zijde een opgezet oogje en direct erachter (bij het kieuwdeksel) lijken de schubben iets slijmerig, doorzichtiger en een soort af te sterven. De andere zijkant is gewoon helemaal normaal. De vis zelf zit vaker stil en ademt langzaam vergeleken met zijn soortgenootjes, maar ze eet wel gewoon en zie haar ook nog regelmatig weer gewoon zwemmen.

Ik heb een boek over visziekten, maar kan niks vinden wat hier echt bij past. Vanochtend kreeg ik het niet voor elkaar er een foto van te maken aangezien ze dan gelijk wegzwom en met de verkeerde kant naar mij ging zitten. Ik ga nog kijken of het vanmiddag wel lukt een foto te maken.

Heeft iemand een idee wat het kan zijn? Toevallig heb ik afgelopen week een behandeling van Esha 2000 en Esha exit gegeven omdat een andere vis een schimmelplekje had. Deze vis is inmiddels genezen, mijn waterwaarden zien er goed uit en ik ververs regelmatig 10% water. Helaas heb ik geen quarantaine bak en daarom ben ik nu wat huiverig om gelijk weer met Esha te beginnen. Zouden deze ziekteverschijnselen door de Esha behandeling kunnen komen? Heb in al die jaren nooit een vergelijkbare ziekte in mijn bak gehad.

Hoop op jullie advies!
 
een uitpuilend oogje is vaak door bacteriedruk. De kieuw kan van alles wezen. wellicht vis verzwakt door bacterieel probleem en dan slachtoffer van wormen en/of parasieten.

bij action heb je voor 5 euro een curver. Vis erin en een kuurtje bactopur direct tabletten regelen. Geen ESHA meer want dit is een erg oud medicijn en veel resistentie voor. Helpt vaak niet meer. De bactopur legt een deel van je goed bacterieen plat dus 1 vis is beter apart behandelen. wel goed kijken of er niet meer verschijnselen zijn. Rafelige vinnen/staarten. vinnen tegen lichaam houden, oogjes, schuren etc. Zie je meer vissen dan zul je aquarium moeten doen

De bactopur zal je niet bij je LFS kunnen krijgen denk ik.

Zie topic gup met witte sliert. Verversen, zoutbadje geven zolang je niet juiste medicijn heb. Het zout zal alvast afrekenen met eventuele parasieten en wormen. Zelf even checken of jouw soort visje tegen zout kan. Er staat een sticky zoutbadje hoe en wat daar vragen veel personen of hun soort visje tegen zout kan want dat weet ik niet met jouw soort visje.
 
Bedankt voor de reacties! Ik heb nog steeds geen foto kunnen maken helaas, maar een bacterie zou kunnen. De vinnen zijn verder in orde en zij klemt ze ook niet. Het is echt enkel dat slijmige bij de kieuwen (leek net ook wel iets erger geworden en iets meer wittig) en dat oogje wat iets opgezet en wittig is (maar geen "watten" structuur). Duidelijk schuren zie ik verder ook niet.

Ik had geen idee dat Esha inmiddels verouderd was en dus niet goed meer werkt. Ik zal kijken of ik aan bactopur kan komen. Wel gaf ik al afweerverhogende Voogle. Mijn andere visjes zien er gewoon goed uit dus ga eerst enkel haar behandelen. Zoutbatje zal ik even nakijken of dat kan bij corydorassen.

Heb ook de gup met witte sliert topic gelezen, maar dat lijkt wel echt anders dan wat mijn visje heeft. Ik baal er alleen zo van dat ze steeds omdraait zodra ik een foto wil maken...
 
Een corydoras is helaas heel gevoelig voor zout lees ik.. Dus nu maar hopen dat ik de medicijnen snel binnen heb.
 
dat is jammer dat ze niet tegen zout kunnen en goed dat je even na gekeken heb.

De gup is een ander verhaal maar had ik gebruiksaanwijzing voor zoutbad bij gezet en toelichting aquarium. Elke vis heeft weer andere verschijnsels. Witte uitgezette oogjes is heel vaak een bacterieel probleem. Kan ook een verwonding zijn die is gaan ontsteken dringen bacterieen in etc. Een verzwakte vis door bacterieen is slachtoffer van allerhande ander gespuis zoals wormen, parasieten etc. Die kunnen zich in de kieuwen nestelen en de boel daar weer aantasten.

Je heb ook wormpjes die ogen kunnen aantasten maar dan zou je echt de wormpjes in de ogen zien ronddraaien.

Wel de bactopur DIRECT nemen hoor. Zijn tabletten.
 
Vandaag de bactopur Direct binnengekregen en het eerste tablet gegeven. Mijn corydoras lijkt al aan de betere hand, oogje is minder dik en de plakaat was na 2 dagen groter geworden in ene minder. Wel had een ander visje nu ook een witte/kale plek dus behandel toch mijn hele bak maar voor de zekerheid. Nu hopen dat ze er snel bovenop zijn. Wormpjes waren het sowieso niet, ik zag niet behalve een soort wit slijmachtige plakje aan de kieuw en het verdikte oogje.
 
Hopelijk zijn ze genezen na de kuur.
Wel de waterwaarden goed in de gaten houden want dat spul maakt ook de bacteriën in het filter kapot.
 
Bedankt voor de tip en zal ik zeker doen! Na de kuur vul ik ook weer aan met goede bacteriën om het weer aan te vullen.
 
Kleine update. De grote plek is inmiddels van mijn corydoras af, maar nu zit er nog een wit soort kuiltje. Ik behandel dus gewoon verder met de bactopur direct deze week, al denk ik dat het eerder een soort littekentje is dan dat het nog een bacterie is. Ze zwemt verder vrolijk rond en had zelfs wat paringsgedrag met de mannetjes dus ik denk dat ze het wel gaan halen. Ook het andere visje dat wat wit had is inmiddels opgeknapt en weer zichzelf. Dus bedankt voor de tip!
 

Terug
Bovenaan