Wat is er nieuw

raar?

Nicolientje-W

Well-known member
Lid geworden
30 januari 2018
Ik had twee echinodorussen, een kleintje en een grote, de grote was zo groot geworden in de stelling van de vissenkamer waar de verlichting vrij sterk is (veel last van algen) en verhuisd naar beneden in de kweekstelling in de woonkamer en toen kreegtie een stengel met bloempjes waarna ik hem weggedaan heb omdatie te groot was voor de bakken.
Het kleintje stond beneden in de woonkamerstelling en verhuisd naar boven en nu istie ook weer enorm en dus weer naar beneden verhuisd en nu krijgtie ook een stengel met bloempjes.
Wat ik raar vind is dat ze dus bij sterkere verlichting enorm groeien maar geen bloempjes krijgen en pas bij een zwakkere verlichting een stengel met bloempjes maken.

Ik denk dat er zich aan die stengel nieuwe planten zich gaan vormen. Dat heb ik geregeld met de Zwaardplant hier maar ook bij de andere Echino s wel.

Ja dat denk ik ook, maar wat ik bedoel eigenlijk dat ik het dus raar vind datie dat pas is gaan doen na verhuizing waar veel minder sterke verlichting is

Snoei is groei en armoede is bloei.

Als een gezonde plant plots in een situatie terecht komt waar de 'levensverwachting' onder een bepaald niveau komt
dan gaat ie energie steken in de vermeerdering. In dit geval bloemen maken zodat er een zaadproductie in werking word gezet.
Het is daarom aannemelijk dat ie door een 'gebrek' aan licht gaat bloeien.

Dat is een overlevingsstrategie! Zorg voor nageslacht waanneer je denkt dat het moeilijk wordt. Ook bijvoorbeeld Ludwigia doet dit. Wanneer de omstandigheden moeilijk of te slecht worden zie je dat de steel aan de onderkant zwart wordt en de plant losraakt. In onze bak heeft dit niet veel zin maar in de natuur wel! De plant laat zich van de slechte plek wegdrijven in de hoop op een betere plek weer te kunnen settelen. Vissen doen dit ook. Wanneer er in bepaalde gebieden een regenseizoen maar ook een droogte seizoen is zie je dat vissen zorgen voor nageslacht in de vorm van eitjes die het droogte seizoen kunnen overleven om in het natte seizoen uit te komen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan