Wat is er nieuw

Radeloos.. wat is dit voor ziekte? Graag hulp!

• Onderwerp starter Onderwerp starter Syl&Ar
  • Startdatum Startdatum
S

Syl&Ar

Guest
Hallo allemaal,

Zoals sommige misschien gelezen hebben, hebben we meer dan 2 weken geleden zieke kardinalen mee gehad uit de dierenwinkel. Deze zijn alle 10 overleden en onze 5 eigen kardinalen ook. Er werd gezegd dat het schimmel was en we hebben behandeld met aquaboline. Hierdoor ook een garnalensterfte gehad.

Hierna bleef het anderhalve week stabiel. We hebben goed water ververst en over kool gefilterd. We hebben zelfs Corydora eitjes gehad.

Nu keek ik vanmorgen en toen zag ik opeens een zieke barbeel. Ik vraag me ook af of het wel schimmel was en of we wel behandeld hebben met de juiste medicatie. Ik begin er een beetje gek van te worden en het aquarium geeft mij meer stress dan plezier. Ik heb zo goed mogelijk geprobeerd het visje op de foto te krijgen en ik hoop dat jullie kunnen helpen..

img-20141031-wa0003.jpg

img-20141031-wa0000.jpg

Het visje zondert zich af van de groep, maar at net wel met de rest mee.

Groetjes,
Sylvana

Nouuuu ?? Dat is het zeker niet. Het kan een simpele schimmel zijn (maar die zou nu weg zijn), maar het zou ook kunnen zijn dat je een Columnaris-bacterie in de bak hebt. Dat zou de andere doden wellicht ook verklaren. Kan je betere foto's plaatsen? Lijkt het water nou zo groen?

Is dit een vijver of een aquarium?
Het water is wel erg ondoorzichtig, misschien eens vaker water verschonen

Ja, zoals ik zei hebben we een kuur aquaboline achter de rug. En daar wordt het water groen van.. en niet zo'n beetje ook. Zelfs na een paar waterwissels en kool filteren nog te zien.
Hiervoor altijd helder water gehad, maar dat spul is echt troep.

Het is inderdaad geen witte stip. Columnaris zal ik me eens over inlezen.

De dierenwinkel zegt dat Columnaris eigenlijk niet bij Rasbora soorten voorkomt. Alleen bij Discussen en nog een andere soort.. dus dat, dat uitgesloten is.
Iemand hier ervaring mee? Ik vond het er zelf wel wat van weghebben.

Dat dacht ik al. Vind het er zelf inderdaad ook veel van weghebben. Verklaard ook meteen waarom de aquaboline niet werkte.

Welke medicijnen kunnen we hier het best voor halen?

Zou een zoutbad een oplossing zijn?

En even terzijde: gebruik je standaard 'natuurlijke' toevoegingen zoals Catappablad, banenblad o.i.d?
Dat ondersteunt bij voorkoming en genezing van ziektes.....

Gedver, wat een nare toestand! Ik snap helemaal dat je er horendol van wordt....
Ik hoop echt dat er een oplossing is voor het probleem, en vooral dat je er daarna vanaf bent!

Ik ben niet zo van de zoutbadjes. Als het echt columnaris is, is behandeling van de hele bak nodig met een sterk antibacterieel middel / antibioticum.

MueKo zei:
Columnaris therapie met methyleenblauw.

Dat werkt niet .....

Maar ik ga met Aadmec mee.

En het word de hoogste tijd voor een nieuwe LFS.
Ik heb eens een paar topic's door zitten lezen, maar je hebt ook een berg onzinnige adviezen gehad van de winkels.
Je merkt heel duidelijk dat ze erg verkoop gericht zijn.

Ik zou in dit geval, omdat het al zo lang rommelt, een stevige antibiotica kuur gaan doen.

Bactopur direct of oxytetracycline in combinatie met FMC en dat 2 x een week.
Dus eerst doseren volgens bijsluiter (beide middelen tegelijk) en een week erin laten, dan 90% verversen en dan weer een week kuren.

Licht uit ! en bak volledig afdekken.
Goed beluchten en lees vooral de bijsluiters goed !!

We gebruiken inderdaad Catappa bladeren Kouwtje.

Ja, ik word er zeker horendol van haha. Zeker van die tot adviezen elke keer. Je kan gewoon nergens vanuit gaan. Bijvoorbeeld ook gevraagd of het medicijn echt niet schadelijk was voor de garnalen.. 'nee hoor'. Nou, wel dus.. 9 van de 10 garnalen dood nu.

90% water verversen en heel de bak afdekken dat klinkt nogal heftig zeg!

Het is inderdaad heftig spul, maar ga er maar blindelings vanuit dat Marc dit niet zomaar even schrijft.

~ Ivo

Volgens mij zit ikzelf met het zelfde probleem. (en het is geen pretje)
Ondertussen alweer 4 jaar geleden opende ik dit topic http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... Post123633 De school is in die vier jaar bijna helemaal uit gestorven. Ik heb er nog 5 van. Telkens als ik dacht dat de besmette dieren verwijderd waren en ik van de kwaal verlost was, dook een nieuw besmet dier op, altijd maar enkele in de school. Op een moment dat ik dacht dat ik van de kwaal verlost was plaatste ik 20 kardinalen bij in de bak. Op enkele weken tijd sneuvelden die haast allemaal, nu heb ik er nog drie. Later heb ik nog T. espei bijgeplaatst, hier ook duidelijk dezelfde wratjes te zien maar meer op het lichaam in plaats van op de vinnen. Van de 40 stuks heb ik er nog een 25 over. Minstens drie vertonen nu dezelfde wratachtige gezwellen. de meervallen en gourami's lijken gespaard te blijven.
Opvallend is dat de vissen niet aan deze ziekte zelf sterven maar eerder door andere bijkomende gevolgen. Zo verloren de H. robertsi vinnen en staart. de espei krijgen eerder inwendig problemen.

Na veel Googelen en opzoeken kwam ik tot dit besluit Lymphocystis . Een virus waaraan helaas niks te doen is. Ik heb zowat alles geprobeerd, het enige wat me nog rest is het ganse bestand te laten uitsterven en helemaal op nieuw te beginnen.

Nou, even een update..
Dezelfde dag van de week nog het visje uitgevangen en ermee naar de dierenwinkel gegaan om een goede diagnose te stellen. Drie kwartier erover gedaan om het visje uit te vangen, wat sowieso lang is voor een "ziek" visje. De dierenwinkel zei dat het een beschadiging van de schubben was, dus geen schimmel en ook geen Columnaris. Wel gratis een schimmelmiddel mee gehad, voor het geval er de komende dagen wat mis mocht gaan. Erg aardig, want de eerste zieke vissen kwamen niet eens van bij hun. Thuis het visje weer terug gedaan. Waren wel bang dat hij het niet zou halen door de stress.

Nu een paar dagen later zwemt hij nog steeds vrolijk rond, plekken zijn duidelijk minder, zelfs bijna weg en niet donzig. De rest van de visjes maken het ook goed.

Voor nu lijkt het er dus op dat alles goed is gekomen en ben ik toch blij dat ik niet het advies van de antibiotica heb opgevolgd 🙂.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan