Wat is er nieuw

Rafelige vin Corydoras Panda

• Onderwerp starter Onderwerp starter JeroenH1984
  • Startdatum Startdatum
J

JeroenH1984

Guest
Hallo allemaal,

In een ander topic had ik een foto geplaatst van mijn net nieuwe corydoras.
De eerste reactie die hierop volgde was... Vinrot!
Nou ben ik een complete leek op het gebied van vissen dus er is mij bij de aankoop niets bijzonders opgevallen.
Ik heb 7 dieren gekocht en alle 7 hebben ze rafelige vinnen, dus ik was er maar vanuit gegaan dat het zo hoorde (noem het maar na�ef).

Na deze reactie ben ik gaan zoeken op internet naar de symptomen enz.
Daar staat dat er bij vinrot een witte randen om de vinnen zitten. Die zie ik dus niet. Verder logisch nadenken kwamen er nog een paar vragen in mij op.
Als vinrot zo besmettelijk is als het internet wil doen geloven, zou dan niet de complete aquariumhandel besmet moeten zijn (de meeste bakken staan in verbinding met elkaar)?
Zit vinrot op alle vinnen? Of kan het ook op 1 specifieke vin zitten? Bijv. alleen de rugvin en niet op de staartvin etc.

Graag jullie mening hierover. Ik ben zelf namelijk helemaal geen voorstander om zomaar medicijnen in een bak te knikkeren. Vanuit mijn gifkikker verleden weet ik dat bij onnodig of verkeerd medicijn gebruik, het middel vaak erger is dan de kwaal.

Waterwaardes heb ik niet bij de hand op dit moment. Die kan ik later vandaag nog even toevoegen.

Ging om onderstaande foto.

2d0c7m1.jpg

De laatste Corydoras Trilineatus die ik kocht had ook een rafelige rugvin, viel me pas op toen ik 'm thuis rustig kon bekijken.

Het is waarschijnlijk een beschadiging die ze kunnen oplopen door te veel vissen in die kleine verkoop bakjes.
Het is helemaal goed gekomen met mijn Cory (hij heeft weer een mooie rugvin.)

Maar ik zou het voor de zekerheid even in de gaten houden.

Ben zelf ooit (als beginnend aquariumhouder) een groot deel van mijn Panda's verloren aan vinrot (al snel kwam ook een vorm van stip op).. destijds met als duidelijke oorzaak (bij mijn weten is dat het ook meestal).. zwakte bij de dieren, stress door het geleur met dieren, beschadigingen, of verkeerde omstandigheden, of een combinatie daarvan.
Ik kan me niet meer herinneren of er sprake was van witte randen.. maar uiteindelijk ontstonden er 'happen' uit de vinnen, met name staart- en rugvin.. was in een paar dagen niets meer van over.. zo snel kan dat gaan dus.

Zou even wachten op AadMec.. die is kenner op het gebied van Cory's en weet vaak ook aan de hand van foto's wel te bepalen wat er aan de hand is.

Lijkt mij wel een geval vinrot, al moet ik zeggen dat ik er zelf (gelukkig) geen ervaring mee heb. Als je hier naar onderstaand geval van vinrot kijkt lijkt het er wel op.

fQOmiSTNTGWAPOLg_9pCoZD71PI_cqNC.jpeg

Deze foto is genomen op afgelopen zaterdag, vanochtend voordat ik naar het werk ging nog even voor de bak gehangen. Ik zag geen verandering, dat wil zeggen, het is mij met het blote oog niet opgevallen dat het erger is geworden. Ik weet niet hoe snel dit normaal gaat?

Ik zal eens kijken of ik vanavond wat meer- en betere foto's kan plaatsen.

Persoonlijk denk ik at @Segamon gelijkt heeft.
Deze visjes komen veelal slecht gevoed, vaak te jong en in kleine transportzakjes (vuil) vanuit Tjechi� naar Nederland.
Ik zou voorlopig gewoon regelmatig water verversen, goed voeren (levend / dierlijk voer) en het heel even aankijken.
Vinrot grijpt snel om zich heen en laat wit met rode aangetaste randen zien. Ook de staartvin is gerafeld overigens.

Groet,
Aad

Hallo Aad,

Bedankt! Is al een kleine opluchting moet ik zeggen.
Ik kijk het nog even aan, wordt het erger dan meld ik mij onmiddellijk

Groetjes,
Jeroen

Heb je toevallig Catappabladeren liggen Jeroen? Die kunnen ook wel een beetje meehelpen.

~ Ivo

Hoop dat Segamon en Aad gelijk hebben.. maar dan nog is het toch eigenlijk zwaar bagger hoe er met die diertjes wordt omgesprongen, door de dierenhandel nota bene, waar je toch enig hart voor dieren van zou verwachten. Dat je dieren in deze staat durft te verkopen zeg.
Zoveel liever zou ik een tik meer betalen voor dieren wetend dat ze verantwoord zijn gekweekt/opgevangen/getransporteerd etc..
Ik ben niet na�ef, weet hoe het werkt, maar maakt het niet minder bagger.
Moest dit even kwijt..

Succes Jeroen.

Ik hoop het ook Mark en ben het volledig met je eens. Maar ja, het kip en het ei verhaal (of liever plofkipverhaal) he.

Hou het echt goed in de gaten Jeroen. Als het wel ernstiger wordt(de komende uren/dagen) en ik me dus vergis meteen gaan behandelen met een redelijk sterk middel (Ektol Bac van JBL of Bactopur). Niet aanklooien met Esha 2000 oid.
Als het wel vinrot is en de vinnen worden te ver weggevreten, groeien ze slecht / niet terug namelijk.
Ik heb een Venezuela waar dat het geval is.

Ik heb gisteravond bij de hele avond voor het aquarium gezeten. Ik kon geen corydoras meer ontdekken met een rafelige staartvin (en kon alle 7 vissen tegelijk zien 🙂 ). Kan het zijn dat het zo snel al terug groeit??? Binnen 2 - 3 dagen?

Had je wel je goeie bril op hahaha.
Dat is inderdaad wel supersnel. wat schoon water en voer kan doen !
Hou ze in de gaten !

Gelukkig was het vals alarm, er is niks zo vervelend als al meteen te moeten dokteren met een nieuwe aanschaf.

Vals alarm inderdaad. Geen rafelige vin meer te bekennen.
Even een andere vraag, de nieuw aangegroeide delen zijn nu (nog) doorzichtig, wordt dit weer zwart? Of blijft dit zo?

Bij mijn Betta s zie ik ook dat de kleur pas later weer erin komt dus dat zal wel hetzelfde zijn hoor.
Komt dus vast wel weer goed.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan