Wat is er nieuw

Rakjetakjes bakjes

• Onderwerp starter Onderwerp starter Rakjetakje
  • Startdatum Startdatum
R

Rakjetakje

Guest
Hoi allemaal!

Sinds ik heb uitgevonden hoe ik foto's vanaf mijn telefoon op dit forum geupload krijg, leek het me tijd om ook eens een fotoalbum te starten.

Twee maanden geleden leek het me leuk om een klein aquarium op mijn studentenkamer neer te zetten om de boel een beetje op te fleuren. Intussen zijn dit er twee geworden, omdat het eerste aquarium een impulsieve en onhandige aankoop was die helemaal niet geschikt bleek te zijn voor mijn doel.

Het eerste aquarium:
- Aquafish 25 liter
- Filter: tetratec easycristal
- Verwarmingselement: 75 Watt op 28 graden.
- Verlichting: behorend bij het aquarium.
- Beplanting: Cabomba, Geel Penningkruid en Braziliaanse klimop.

Momenteel verblijft er een (herstellende) Betta in dit aquarium vandaar ook dat het water wat lager staat dan de rand.

dce3720f6adbd78fc212074537c8583f.jpg

Ik kocht dat aquarium voor mijn gupjes (1 man, 3 vrouwtjes), maar na meerdere adviezen op dit forum werd mij duidelijk dat zo'n klein aquarium geen goede situatie is voor deze soort, dus zocht ik op marktplaats voor iets beters. Na een maandje werd mijn geduld beloond en vond ik een 60 x 30 x 30. Door ge�nt materiaal uit het kleine aquarium te gebruiken konden de gupjes na 2 weken al overgeplaatst worden naar dit grotere huisje.

- 60 x 30 x 30 aquarium van een onbekend merk
- Filter: Aquaflow 100 op de maximale stand
- Verwarmingselement: 75 Watt maar het staat momenteel nog niet aan (watertemperatuur is circa 21 graden)
- Verlichting: 1 TL-buis
- Beplanting: Geel Penningkruid, Cabomba, Braziliaanse klimop, een onbekende plant met grote bladeren (in het midden) en javamos.

Dit aquarium wordt nu dus bewoond door de 4 gupjes en 6 appelslakken. Twee van de appelslakken gaan eind van de week terug naar het kleine aquarium, maar daarin heb ik eSHa 2000 gebruikt om de Betta beter te maken.

def42c8bfc6dd7b59e62dc683d9fcaa1.jpg

De 54 liter wil ik nog aanvullen met nog een harempje guppen of een andere soort. Ook ga ik de inrichting nog aanpassen en komt er een achterwand achter. Maar eerst eens wachten tot mijn verjaardag voorbij is 😀

Omdat dit mijn eerste aquaria zijn, zijn alle tips over inrichting en andere onderwerpen meer dan welkom.

Deze foto is van een dag of 5 geleden. Vandaag zijn de jongen geboren maar ik denk dat ze allemaal al opgegeten zijn want ik zie er geen meer en twee van de vrouwtjes zijn veranderd in speurhonden die de planten hermetisch afgaan op zoek naar een snack. :S ''Gelukkig' staat het volgende vrouwtje ook op springen. 😀

2013eb605bca75d45322f1bcd15801b1.jpg

Leuk bakje, leuk ingericht. Geen idee of je het van plan was, maar steek de gupjes niet samen met de betta. Ze zullen elkaar bekampen, de betta ziet de gupjes (door hun staart) als concurrentie. Verder denk ik dat de middelste plant een echinodorus soort is, al kan ik dat niet met zekerheid zeggen.

Bedankt voor je complimentje! En de betta blijft mooi in het kleine aquarium met 2 appelslakjes 😀

Van 1 van de twee zwangere vrouwtjes guppen zijn twee baby's overgebleven welke niet meer achterna gezeten worden. Helaas is er van de week ook een vrouwtje dood gegaan, dus hopelijk worden deze groot en zijn het vrouwtjes.
78f1010b9529d7a98c8a38b5bf5dd4f8.jpg

Ik geniet nog even van mijn kleintjes, want na mijn verjaardag wil ik graag een koppeltje caca's toevoegen. Ik weet dat de bak hiervoor wat krap is, maar bij andere gaat het goed die zelfs een klein harempje hebben en ik ben van plan de bak voor ze aan te passen. Zo komt er links tegen de wand vallisneria, het stuk hout wordt vervangen door een ander stuk hout met de mogelijkheid om er een holletje van te maken (moet dit stuk hout nog vinden). Op dit stuk hout wil ik wat javavarens binden om mijn filter weg te werken en op de bodem komen veel takjes met bladeren en losse bladeren (beuken- en eikenbladeren). De rechterkant weet ik nog niet precies wat het gaat worden. Maar met de komst van de caca's verwacht ik nog minder babyguppen over te houden. :juggle:

Het kleintje op bovenstaande foto blijkt een vrouwtje te zijn en samen met dr zusje zijn ze al flink gegroeid en op mama gaan lijken.
faf98313882fee018c3c21c656b06682.jpg

Er zijn wat kleine dingetje veranderd aan de inrichting. Ik had de hygrophila corymbosa verkeerd geplant dus die heb ik extra verspreid neergezet zodat ze even kunnen bijkomen. Deze komen straks in een straatje rechts over de bloempotjes heen. Links komt na mijn verjaardag meer hout. Zo staat het er nu bij:
cb3de972dc77700bbfc5660146d9d56a.jpg

Er komen geen apistogramma in, maar waarschijnlijk een harempje pauwooggrondeltjes, badis badis of dario dario.

In mijn nano gaat het goed met de betta! Ook zijn huisje wordt na mijn verjaardag zsm opgeknapt. Ik zat eraan te denken om de bak flink beplant te maken en er daarna garnaaltjes bij te doen maar het is wel een agressief ventje. Heeft er iemand toevallig ervaring met betta's icm garnalen (vuurtjes, citroentjes, die grootte)?

Bedankt voor het lezen! Eventuele opmerkingen zijn altijd welkom. 😀

Helaas is gisteren de nachtmerrie der nachtmerries uitgekomen.

Donderdag op vrijdag ben ik bij mijn ouders blijven slapen. Toen ik vrijdag weer thuis kwam in mijn studentenkamertje waar mijn aquaria staan, hoorde ik al buiten de deur dat het mis was: ik hoorde de pomp draaien.

Eenmaal binnen kreeg ik een kleine hartverzakking: meer dan de helft van het water was uit mijn 54 liter aquarium: de kitnaad had in 1 hoek losgelaten... 'Gelukkig was er 'maar' 30 liter uit, maar ik huur wel een zolderkamer en de vloerbedekking sopte...

Meteen eerst een extra laag water eruit gehaald en daar alle visjes in gedaan. Volgens mij is er niets gesneuveld. Vervolgens de vloerbedekking zo droog mogelijk gemaakt. Gelukkig waren het van die tegels, dus meteen bij de natste plekken eraf gehaald en het is verrassend genoeg bijna niet doorgedrukt, enkel bij de naden.
Vervolgens bijna al het water uit mijn aquarium gehaald tot een bodempje zodat mijn geliefde slakjes zouden blijven leven. De hele zooi ingeladen in de auto, weer terug naar mijn ouders gereden en daar snel zo'n grote plastic opruimbak gevuld met water. Oude pomp erin, plantjes erin, en weer opgelucht uitademen.

Nu dus maar snel op zoek naar een nieuwe 60x30x30, maar dat was wel even schrikken zeg. Hopelijk overleven alle visjes het.

Dat is idd schrikken. Ik hoop dat je snel weer een nieuwe bak zult vinden.

Oei, balen zeg! Ik weet dat ze bij de Hornbach (en waarschijnlijk bij de meeste andere aquariumzaken ook wel) losse 60x30x30 bakken verkopen (dus zonder lichtkap, pomp of andere spullen). Die zijn niet al te duur en waarschijnlijk kan je dan, als de lichtkap e.d. die je nu hebt nog goed is, alles gewoon overzetten.

Bedankt voor de tip Panther! Ik zal daar zo snel mogelijk even gaan kijken.

Bijna een half jaar later gaat alles weer een stuk beter.

Het kleine aquariumpje is leeg.

Ik kon een 50cm gratis overnemen van iemand, dus die heb ik opnieuw ingericht. Sinds een kleine 3 weken zitten daar nu 10 (ik denk nog 9) zwarte sakura garnaaltjes in. Ze doen het erg goed en ik vind ze geweldig! Na het overwennen vond ik al bijna meteen 4 vervellingen, dus ik denk dat ze zich wel lekker voelen in het bakje en hoop stiekem binnenkort eitjes bij ze te zien, hoewel sommige nog wel wat klein zijn.

Wat foto's:

Totaaltje
217448rakjetakje_0_85_eigen_aquari.jpg

Ondertussen staat mijn 'rode' lotusje er ook in en heb ik de grote filter vervangen door mijn Dennerle hoekfilter (met het filtermateriaal uit de eheim filter)

��n van de vervellingen
273391rakjetakje_0_85_eigen_aquari.jpg

Ik heb 3 echt zwarte garnaatljes, de meeste andere zijn donkerbruin. Ondanks dat de kwaliteit niet super is zie je hier wel enigszins het verschil
636691rakjetakje_0_85_eigen_aquari.jpg

De guppen uit het kapotte aquarium zitten momenteel in de vijver bij mijn ouders thuis. Na de zomer gaan de meeste hiervan weg. Ik twijfel nog of ik tegen die tijd de 3 mooiste guppen in dit aquarium zet of dat ik echt voor de garnaaltjes ga en alle guppen weg doe. Gelukkig heb ik nog een maandje om hierover na te denken 😀

Dankjewel!

Ik had zelf niet verwacht dat ik de garnaaltjes zo leuk zou vinden dat ik zelfs overweeg mijn heilige gupjes weg te doen/ weg te laten, maar ze zijn een geweldig amusement 😀

Helaas weinig goed nieuws.
Tijdens de laatste bloedhete periode hier in Nederland zijn 6 van de 8 overgebleven garnaaltjes gesneuveld, ondanks het extra verversen met wat kouder water en ondanks dat de temperatuur niet boven de 23 graden uitgekomen is. De laatste dagen kan ik nog maar 1 van de 2 overgebleven garnaaltjes vinden, dus ik vrees dat deze tante momenteel erg eenzaam is.
Ik zit nog enorm te twijfelen of ik nieuwe garnaaltjes ga halen of dat ik de mooiste gupjes van thuis in dit bakje zet.

Iemand misschien enig idee waar deze uitval vandaan kon komen?? Dat maakt het maken van mijn keuze misschien iets makkelijker... :help:

Wat zijn/waren de waterwaardes?

Ik heb ze zojuist gemeten en mijn waterwaarden zijn:

NO2 10
NO3 0

GH >7
KH 6
pH 7,0
Cl 0

Ik meet met strips, dus de gegevens zijn niet heel erg nauwkeurig, maar dit lijken mij geen verkeerde waarden toch? De waarden waren met de warmere dagen niet veel anders, daar heb ik nog op gelet.
Ik merk wel dat mijn rode lotus het ondanks een klein kleibolletje moeilijk heeft en mijn Vallisneria Spiralis kleurt aan het wateroppervlak vlak onder de lamp rood. Ik durf echter geen Tetramin toe te voegen. Ik wil mijn laatste garnaaltje niet vergiftigen...

Verder moet ik nog toevoegen dat ik geen speciaal garnalenvoer heb. Wel zitten er een aantal plukken mos in mijn bakje, er ligt altijd wat catappablad in (in verschillende stadia van afbreken) en zo nu en dan gooi ik er tijdelijk een stronkje gekookte brocoli in (zonder zout).

Ga er maar vanuit. Anders was er wel een topic help mijn garnalen vallen om.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan