Wat is er nieuw

Ramen schoonmaken

• Onderwerp starter Onderwerp starter Greijn
  • Startdatum Startdatum
G

Greijn

Guest
Zijn er nog tips te krijgen voor het schoonmaken van de ramen? Wij gebruiken nu gewoon filterwol ervoor, maar merken dat dit nogal wat kracht kost om het grondig schoon te maken. Heeft iemand van jullie ervaring met andere apparaten oid om de ramen schoon te maken?

Dat gebruik ik vaak ook en deed het voorheen met de groene kant van een keukensponsje.

Filterwol is prima om de biofilm te verwijderen.
Voor puntalgen of wat baardalg gebruik ik een plastic bankpasje of klantenkaart.

Met filterwol moet je vooral vermijden om het zand aan te raken, anders staat heel je ruit vol krassen.

Scheermesje gebruik ik ervoor als het heel dik op de ramen zit (aan 1 kant plak ik schilderstape zodat ik het veilig kan gebruiken) en geeft geen krassen en anders een schuursponsje van de Lidl

Ik gebruik filterwol (maar wel iets compactere, had nog wat opgeknipte pads over van een oud intern juwel filter). Voor hoekjes en hardnekkigere plekjes gebruik ik een tandenborstel, werkt prima.

Een stukje schuimfilter werkt ook goed

Ik heb ooit, heel lang geleden, eens het advies gehad (van iemand die op een aquarium-afdeling werkte) om daar sepia voor te gebruiken (wat je kunt kopen op de vogelafdeling). Dat heb ik toen ook een poosje gedaan, en werkte heel erg goed, het nam echt alles mee wat op de ruit zat zonder hard te schrobben, en zonder krassen achter te laten.
Maar.
Daar moet ik wel gelijk bij zeggen: het ging om een aquarium met twee goudvissen, en wat dit met mijn waterwaardes deed weet ik niet. Ik kan me voorstellen dat het in specifieke gevallen wel een mogelijkheid is (zoutwater aquaria?), maar sepia wordt voor vogels gebruikt omdat het calcium bevat (en dus af geeft).
Ik weet hier te weinig van af om er iets zinnigs over te zeggen, maar ik wilde deze in ieder geval even met je delen. Misschien dat iemand met meer verstand van zaken hier verder op kan adviseren.

Sepia heeft wel degelijk invloed en ik heb het om te verhogen destijds in de Tylobak gebruikt.

Ik gebruik meestal de zachte kant van een schuursponsje. Op plekken met wat puntalg pak ik dan voorzichtig de harde kant. Wel pak ik iedere keer een nieuw sponsje, om er zeker van te zijn dat er geen scherp vuil inzit wat krassen veroorzaakt.

Ik gebruik een magneet cleaner tot aan ongeveer 2cm boven de bovem, voor het laatste stuk gebruik ik een bank pasje

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan