Wat is er nieuw

Ramirezi alleen

marjolein de zwart

New member
Lid geworden
4 november 2019
Berichten
2
Leeftijd
42
Hoi allemaal,
Ik heb al 2 jaar een koppeltje Ramirezi in mijn rio 180. Blijkbaar was de liefde bekoeld, want ze zwommen niet meer bij elkaar de afgelopen maanden. Ieder een andere kant van de bak. Mannetje verstopte zich veel meer ineens.
Ik merkte bij het vrouwtje een bol oog enkele dagen geleden. Ik heb haar sinds 3 dagen in quarantaine gezet met baktopur. Dacht hij neemt afstand omdat vrouwtje ziek is. Maar na 3 dagen is juist het mannetje ineens overleden in de grote bak! Ik snap daar dan weer niks van, was hij dan onzichtbaar toch ook ziek? Zag niks aan hem alleen dat hij was schuwer was en maar langzaam naar zijn eten ging, maar hij at wel. Waterwaardes zijn in orde, de andere vissen ook. Ook de ph is wat lager speciaal voor de Rami. Toch is er teveel ph discussie ( ook op dit forum) waardoor ik twijfel of die niet toch aan de hoge kant was. namelijk 6.7. Volgens vele voldoende laag omdat ze het gewend zouden zijn, maar nu dit gebeurd denk ik dat dat niet helemaal klopt.
Ik lees veel over bolle ogen bij Ramirezi, dus ben bang dat ze doorgefokt is en/of ph toch te hoog en dat de baktopur ook niet veel gaat helpen. Oog is nog steeds niet geslonken.
Vrouwtje is trouwens heel levendig ondanks haar oog, eet goed, misschien beter nu ze alleen zit. Ze kan goed aansterken zo.

Mijn vragen zijn eigenlijk:
Kan een mannetje overlijden door stress als vrouwtje ineens weg is?
Kan ik haar wel terugzetten alleen of moet ik er dan een mannetje bijhalen weer?
Iemand bekend met de bolle oogjes bij Ramirezi en hoe dit te behandelen want de baktopur lijkt niet aan te slaan.
Hoe vaak kan ik baktopur sessie herhalen? De eerste lijkt niet aan te slaan.

Hoop dat iemand me kan helpen want dat bolle oogje is zo sneu.

Groetjes Marjolein
 
Een opgezwollen oog duidt op een ontsteking.
Aangezien ze levendig is en goed eet is dat niet direct levensbedreigend, maar natuurlijk inderdaad niet prettig voor het beestje.
Helaas helpt niet ieder antibioticum tegen elke ontsteking, dus het kan zijn dat Baktopur dit niet oplost. Ik zou de behandeling nog één keer herhalen en als dat niet helpt een ander middel proberen, ik kan je geen zinnig advies geven over welk middel, daarvoor weet ik er te weinig van af.

Zodra het oog beter is zou ik haar weer in de grote bak terugzetten, al dan niet alleen.
Antennebaarsjes overleven best wel alleen maar ze hebben van nature vrij veel interactie met elkaar, dus direct een man erbij zou mijn voorkeur hebben. Maar als dat niet direct kan denk ik dat de vrouw het in de grote bak beter heeft dan in de quarantaine-bak, waar ze immers ook geen gezelschap van een soortgenoot heeft.

Tot slot: ik denk niet dat de man aan stress is overleden, al zeker niet omdat ze elkaar toch al weinig meer opzochten. Ik vermoed dat het al een tijdje niet goed met hem ging en dat daardoor het gedrag is veranderd. Omdat je ze al 2 jaar in goede gezondheid hebt gehouden zal het waarschijnlijk ook niet aan de omstandigheden in jouw aquarium liggen.
Soms is de dood van een vis gewoon niet te verklaren. Dat ongeveer tegelijkertijd het oog van de andere vis ontstoken raakte lijkt mij een ongelukkig toeval.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan