Wat is er nieuw

Ramirezi Electric blue

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Visbeek81
  • Startdatum Startdatum
V

Visbeek81

Guest
Ik heb afgelopen week een stelletje Ramirezi electric blue gekocht, en zag gisteren vlak voor ik naar bed ging dat het ene visje helemaal opgezwollen was. Hij eet verder goed en zwemt ook gewoon actief door de bak. Qua gedrag zou ik zeggen dat er niks aan de hand is.

Ik heb net het visje een zoutbad gegeven , maar heeft iemand een idee wat dit is en hoe verder te behandelen?

KncW1WrgixWBozcpdlPdHEP843NA297U.jpeg

KncW1WrgixWBozcpdlPdHEP843NA297U.jpeg
 
Apart dat de vis nog gewoon z'n ding doet want je zou zeggen dat het buikwaterzucht is en dan kan het toch heel snel zijn afgelopen.
Het zijn mooie maar helaas kwetsbare vissen.
 
Ik had zelf ook al zo'n vermoeden dat het Buikwaterzucht kon zijn, maar hoe lang leeft zo'n visje gemiddeld dan nog?

Ik bedoel hij heeft het nu iig al ongeveer 24u, en zwemt rond alsof er niks aan de hand is.. Eet gewoon normaal, zwemt normaal is ook gewoon goed op kleur. Zwemt steeds samen met zn partner..
 
Staan de schubben uit? Met andere woorden: als je het diertje van bovenaf bekijkt doet het dan aan een dennenappel denken?
Mijn eerste gedachte was ook buikwaterzucht, net zoals Seabait dat ook dacht.

~ Ivo
 
Schubben staan niet uit, en ogen puilen ook niet uit..
Kan het ook zijn dat hij bijvoorbeeld te gulzig is geweest met eten, waardoor het ophoopt daarbinnen?
 
Wat geef je zoal te eten? Wanneer? Hadden ze net gegeten toen je het gisteren constateerde? En toen je de foto's maakte?
 
Heeft ze zich te pletter gegeten aan rode muggenlarven?
 
Wormen? Hoe ziet de ontlasting eruit?
Ben inderdaad ook benieuwd of de schubben uitstaan? Dan is het toch echt buikwaterzucht, maar die visjes voelen zich vaak echt niet lekker...
Heel veel kuit?? Nog nooit ze extreem gezien bij Ramirezi, wel bij bv Pelvicachromis.
 
Ik had/heb soms dames die een aardige ballon konden ontwikkelen.Soms was ik bang dat ze uit elkaar zouden ontploffen. Maar nadat ze eitjes hadden gelegd was alles weer bij het oude.

Maar het lijkt mij bij deze ramirezi zeer onwaarschijnlijk dat het kuit is aangezien ze binnen een dag zo gezwollen/dik is geworden.
 
Weet niet of het voor jullie zo duidelijker is te zien?

KNc-tYPBuWMATQoLvLpm3OD04gOmT_w3.jpeg

Zal de ontlasting even in de gaten houden, specifieke dingen waar ik op zou moeten letten?
 
Ik heb sinds hun erin zwemmen 1x rode muggenlarven gevoerd, maar niet op gevallen dat ze zich te pletter hebben gevreten daaraan.. Moet er wel bij zeggen dat ik zondag ochtend weg ben gegaan en maandag in de loop van de avond thuis ben gekomen en zag het maandagavond pas tegen half 11..Dus kan over een loop van paar dagen gekomen zijn..
 
Mascha&Ivo zei:
Staan de schubben uit? Met andere woorden: als je het diertje van bovenaf bekijkt doet het dan aan een dennenappel denken?
Mijn eerste gedachte was ook buikwaterzucht, net zoals Seabait dat ook dacht.

~ Ivo
De schubben gaan pas uit staan in een ver stadium.

De nieren vallen uit, de vis houdt vocht vast de schubben gaan uitstaan en vervolgens gaan de ogen uitpuilen.

Tussen de eerste verschijnselen en het uitstaan van de schubben zit vaak enige dagen.
 
Google eens op waterzucht, dan vind je zat fotos. Meestal is het t beste te zien van boven, eigenlijk zoals je de foto hebt genomen. Op die foto lijken de schubben (nog) niet uit te staan vind ik.
Is het gedrag nog steeds normaal? Eet ze nog (en houdt ze het binnen), verstopt ze zich, zwemt ze normaal?

Bi wormen kan het zijn dat de ontlasting wit/ doorzichtig is en slierterig. Maar als je vissen net bv witte muggenlarven hebben gehad kan de ontlasting ook lichter gekleurd zijn.

Vissen hebben zeker bi een lekker hapje echt wel de neiging om zich vol te vreten. Direct daarna kunnen ze n flinke pens hebben maar dat is vaak na een paar uur/dag wel weer weg.
 
Nu 4 dagen later even een korte update.

Nadat ik afgelopen maandag geconstateerd heb dat mn Ramirezi een enorme opgeblazen buik had heb ik hem dinsdag zo snel mogelijk een zout bad gegeven, 2 dagen later zag ik dat de buik minder opgezet was, maar nog steeds dik. Heb het visje weer voorzichtig gevangen en wederom een zout bad gegeven. Heb op ongeveer 2 liter water, 3 afgestreken eetlepels zout gedaan.. Gewoon de allergoedkoopste van Albert Heijn. (uiteraard zonder jodium)
In de tussentijd het visje goed geobserveerd, niks raars kunnen ontdekken.. Ze at elke keer goed mee, zwemt vrolijk door de bak. Ontlasting heeft gewoon de goeie kleur. Nu 4 dagen later is de vis weer mooi op gewicht om het zo maar te formuleren. Geen dikke buik meer gelukkig!

Blij dat het (voor nu in iedergeval) goed afgelopen is!
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan