Wat is er nieuw

Ramirezi vrouw doet raar

• Onderwerp starter Onderwerp starter Tjeerdo78
  • Startdatum Startdatum
T

Tjeerdo78

Guest
Goede avond
Sinds gisteravond doet mijn antennebaarsje vrouw een beetje gek ze ademt heel snel en al haar vinnen staan uit of gespreid zeg maar
Ze zwemt ook niet meer hangt en ademt zeer snel lijkt wel of ze blijft hangen ergens in
Iemand een idee wat het kan zijn?
Groet Tjeerd

Hi, heb je een filmpje / foto's?

Hier het filmpje

Bijlagen

• 20201219_112120.mp4
    21.7 MB
Vandaag water laten testen
Die was gewoon goed
Toch nog steeds geen idee wat het zou kunnen zijn filmpje ook daar laten zien maar geen idee

Filmpje geeft me geen eenduidig beeld van wat 't zou kunnen zijn; wat waren de waterwaardes en waarmee zijn ze getest? En op welke temperatuur heb je ze?

De waardes had ik niet gevraagd ze zijn met een druppel test gedaan
Laatste wat ik zelf heb gemeten is
Ph 6.8
Kh 6
Gh 7
Nitriet 0
Nitraat 25
26 graden
120 liter juwel lido

Ook bij deze de vraag: wat voer je ze? “Ook” omdat de meeste problemen met antennebaarsjes terug te voeren zijn naar voeding en hun weerstand. Gevoelige beeskes

Ze krijgen diepvries voer heb zo'n pak met verschillende blokjes er in en droog voer van hs aqua granules tropic

De waardes had ik niet gevraagd ze zijn met een druppel test gedaan
Laatste wat ik zelf heb gemeten is
Ph 6.8
Kh 6
Gh 7
Nitriet 0
Nitraat 25
26 graden
120 liter juwel lido
Áltijd vragen wat ze gemeten hebben; zij kunnen het oordeel 'goed' over hele andere waardes vellen als dat jij wellicht zou doen. Hebben ze bijvoorbeeld alleen naar nitriet of ammoniak gekeken voordat ze je vertelden dat alles goed was, of hebben ze alle waarden gemeten en afgestemd op je visbestand? En dan nog wil je het graag weten. Heb ooit een hele discussie gevoerd in een LFS omdat miep vond dat fosfaat absoluut 0 moest zijn. Ik vond het geen wonder dat alle plantjes er zo slecht uit zagen, maar goed.

Ervan uitgaande dat die waterwaarden kloppen, zijn volgens mij je ph en gh aan de hoge kant voor antennebaarsjes. Andere mogelijke oorzaken (maar blijft gissen) die ik kan bedenken zijn stress, parasieten of bijvoorbeeld korte ammoniakpiek als je in je bodem hebt zitten woelen. Heb je ze al lang?

Ik heb ze nu vanaf 13 sept het mannetje is echt super mooi geworden
ze hebben ook al 2 keer een nestje gehad maar is uiteindelijk opgegeten

Was eigenlijk domweg vergeten te vragen wat nu de waardes waren in de lfs was al blij dat het goed was

De waardes ph en gh weet ik eigenlijk ook dat die te hoog zijn maar om de ph te verlagen zou ik co2 moeten gaan gebruiken dacht ik even uit me hoofd gebruik nu easycarbo omdat ik nog niet aan een co2 installatie toe ben

Al mijn andere visjes zwemmen vrolijk rond
Daar zie ik geen ander gedrag

Ik weet dat de ramirezi een lastig visje is heb ze vroeger ook gehad en wou het nu toch nog een keer proberen mocht het lastig blijven dan ga ik toch een ander visje zoeken die er op lijkt

Zijn nog wel meer manieren om je ph te verlagen; maar co2-systeem is zeker de meest stabiele, makkelijke met veel voordelen. Easycarbo doet niet veel qua co2/ph, ook niet voor je plantjes. Ik gebruik het zelf alleen als stootkuur tegen bijvoorbeeld staghorn alg. Heb mijn eerste systeem overigens voor iets van 80 piek van marktplaats gehaald, mochten de instapkosten van een nieuw systeem je te hoog zijn. Gezien je GH ook aan de hoge kant is voor deze vissen; is osmosewater misschien ook nog een optie.

Als je qua waterwaarden niet kunt bieden wat vissen nodig hebben, is het wellicht beter om ze elders te huisvesten tot je dat wel kunt bieden. Antennebaarsjes zijn best gevoelige visjes en niet heel tolerant voor (sterk) afwijkende waarden.

Klopt dat is waar misschien ben ik wat te huiverig om te beginnen met co2

En lees veel over de ramirezi bij de een gaat het wel goed bij de ander niet
Het blijft een zwak visje

Co2 is niet eng hoor; ook niet in combi met ramirezi. Langdurig verkeerde omstandigheden vind ik veel enger wat dat betreft.

Even een update het was toch buikwaterzucht ze leek op een dennenappel en heb haar uit haar lijden moeten verlossen dat was even moeilijk
Het mannetje doet het nog steeds super goed en is ook echt super mooi

Even een vraag
Ik wil al mijn vissen nu preventief behandelen tegen buikwaterzucht
Naast meer waterwissels
Welk medicijn is dan het handigst om te gebruiken hebben jullie enige tips?

eSHa-2000

Sera Baktopur

Sera Omnipur

Colombo Cerpofor Bactyfec

Buik waterzucht betreft een bacteriële infectie, kan veroorzaakt worden door slecht water, met water testen kan je geen bacteriëndruk vaststellen overigens.
Preventief behandelen ben ik geen voorstander van, wil je perse toch behandelen dan raad ik bactopur direct aan, dat zijn de gele pilletjes, hier zit een antibioticum in wat de gewone bactopur niet heeft, ga je dit gebruiken zet er dan een goede zuurstof bruisbal bij daar het middel veel zuurstof uit het water trekt.

Jammer dat ze het niet gehaald heeft. Enige dat je mijn inziens preventief moet doen is gewoon een wekelijkse waterwissel van 50% procent. Nieuwe plantjes (die je niet in-vitro haalt) en levende have eerst een weekje in quarantaine voordat je ze bijplaatst.

Vooral niet preventief met medicatie bacterieel gaan beginnen. Hiermee kun je resistentie krijgen.

Letten op ogen als die meer uit de kop gaan staan, vinnen staarten en bekjes in de gaten houden.

Wel handig om doosje in huis te hebben want dan kun je er snel bij zijn en zijn oevrlevingskansen het grootst.

Bedankt voor de tips
Vandaag ook een kardinaal met buikwaterzucht ontdekt uitgevangen en mee genomen naar
mijn lfs water laten testen
was weer goed
Uitstrijkje is genomen van de kardinaal was niets geks te zien op buikwaterzucht na
wel stond er waterwissel gepland vandaag en die ook gedaan
En idd preventief behandelen heeft geen zin
Nu vooral opletten en meer waterwissels doen

Voorlopig wordt er ook niets toegevoegd
Mijn aquarium was compleet zeg maar
Vooral opletten en water wisselen
Thx voor jullie hulp👍

Hoeveel% waterwissel pas jij toe?

Gisteren een waterwissel van 25%
In mijn lido 120

Je hebt dus inmiddels 2 vissen met buikwaterzucht, al eerder aan je uitgelegd dat dit bacterieel is en dat water testen GEEN bacteriëndruk meet, er is je al geadviseerd om minstens 50% waterwissel toe te passen, tja als je dan niet luistert naar adviezen welke je gegeven wordt door ervaren aquarianen, dan hangt er wellicht nog wat boven je hoofd.
Bacteriën druk kan je verminderen door veel en vaak je water te verversen, in jouw geval zou ik zelfs MEER dan 50% adviseren.

Het mooiste advies wat ik ooit las op een forum, " in geval van ziektes in je bak verversen, verversen, verversen, verversen...................

Klopt maar op aanraden van de lfs heb ik 25% gedaan vroeg nog of ik 50% moest doen maar ze zei nadrukkelijk 25% is goed vandaar

Klopt maar op aanraden van de lfs heb ik 25% gedaan vroeg nog of ik 50% moest doen maar ze zei nadrukkelijk 25% is goed vandaar
Is zeker dezelfde LFS die je vertelde dat je waterwaarden in orde zijn terwijl de bacterie die jouw probleem veroorzaakt met een gewone watertest niet te meten is?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan