Wat is er nieuw

Ramirezi's gedragen zich raar?

• Onderwerp starter Onderwerp starter hipy
  • Startdatum Startdatum
H

hipy

Guest
Hello,

Ik heb een koppeltje ramirezi's, ze zijn 6 maanden oud +- en zitten nu een week in mijn bak. (rekord 600).

Tot nu toe ging alles prima, maar vandaag viel me het volgende op:

Het mannetje zwemt bij het glas heen en weer, alsof ie zichzelf als een bedreiging ziet? Eet verder prima.

Het vrouwtje hangt sinds vandaag stil tussen de plantjes. Heb haar ook niet zien eten.

Waardes:
PH: 7
KH: 10
GH: 5
No2: 0
No3: 10

tot nu toe voerde ik vlokkenvoer, maar morgen wil ik ook granulaat en diepvries voer gaan voeren(afwisselend).

Kleine toevoeging nog: het vrouwtje heeft wel al een licht roze vlek op haar buik maar echt 'koppeltjes gedrag' zie ik niet. Ze zwemmen soms bij elkaar maar daar is alles mee gezegd.

Wie kan mij helpen?
Overige bewoners: Kardinaal tetra en corydoras panda

Hopen dat het goed gaat. Ramerezi's zijn nou ook niet bepaald de sterkste soort meer helaas. Ook zijn ze nog erg jong dus het duurt nog wel even voordat ze een koppel kunnen vormen.

Wat is de temperatuur van de bak? Hoe vaak verschoon je het water? Wat voor kleur heeft de ontlasting?

Jammer dat je de ramirezi's een hlaf jaar lang alleen vlokken hebt gegeven.Ik ben van mening dat alleen droogvoer bij dwergcichliden niet voldoende is. Het voer zou hoofdzakelijk uit diepvries en of levend voer moeten bestaan, dat kan je dan wel aanvullen met wat droogvoer. Sowieso is het gevarieerd aanbieden van voer belangrijk, zo krijgen ze de vitamines en mineralen binnen die ze nodig hebben.

Mascha&Ivo zei:
visstisck zei:
Jammer dat je de ramirezi's een hlaf jaar lang alleen vlokken hebt gegeven.
Dat lees ik anders
hipy zei:
(...) ze zijn 6 maanden oud +- en zitten nu een week in mijn bak. (rekord 600).
oftewel Hipy heeft ze een weekje, maar ze zijn al een half jaar oud.

Ik vind het zelf jammer dat niets is gedaan met het advies van Ren� om geen ramirezi's aan te schaffen: http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1441084

~ Ivo

Tja, overal op internet staat informatie dat elkaar tegen spreekt. Ik ben uiteindelijk uitgegaan van de database van het punkyfish forum, welke verteld dat ze tussen 22 en 27 graden kunnen. Er moet wat mij betreft maar is een website komen waar informatie staat die wel klopt. Want de ene website raad ipv ramirezi de Microgeophagus altispinosa bijvoorbeeld aan voor mij bak, terwijl de andere website weer verteld dat hij voor 80 cm is, en de anders weer voor 100 cm. Dus tja, waar moet je van uit gaan...

Mondeo zei:
Ervaren mensen,zoals Rene 😛
Daar kun je vanuit gaan.

Tja, zolang zit ik nou ook weer niet op dit forum, heb ooit in 2011 een account gemaakt, maar er zit 3 jaar tussen aanmaken en echt in gebruik nemen 😉

Maar goed, heeft iemand een idee waar het vrouwtje last van zou kunnen hebben?

Van alles zou kunnen:
- stress
- niet geaccepteerd door het mannetje (man en vrouw bij elkaar zetten is zeer zeker nog geen koppel)
- ongunstige omstandigheden in aquarium (waterwaarden, Corydoras te druk..)
- verzwakt of ziek
- ...

heb je toevallig wat beeldmateriaal of is dat te maken?

~ Ivo

Ik ga het proberen, moment

Edit:
http://nl.tinypic.com/r/2i8ulip/8

Eerst zie je het vrouwtje, ze zit al de hele dag zo verscholen, soms aan andere kant van aquarium en soms hier.

Daarna zie je het mannetje die wel normaal zwemt.

Kleine update, vandaag rode mugenlarven gegeven. De gene die langs het vrouwtje drijven eet ze wel op. Soort depresie?? 😛

Wat is de temperatuur van je bak? En hoe vaak verschoon je het water?

Goed dat je diepvriesvoer geeft. Variatie hierin is ook belangrijk. Denk aan zwarte muggenlarven, artemia, mysis en zo heb je er nog wel veel meer. Daarbij kan je nog wel wat droogvoer geven, maar ik zou ze hoofdzakelijk diepvries en/of levend voer geven.

visstisck zei:
Wat is de temperatuur van je bak? En hoe vaak verschoon je het water?

Goed dat je diepvriesvoer geeft. Variatie hierin is ook belangrijk. Denk aan zwarte muggenlarven, artemia, mysis en zo heb je er nog wel veel meer. Daarbij kan je nog wel wat droogvoer geven, maar ik zou ze hoofdzakelijk diepvries en/of levend voer geven.

Op het moment wat lager omdat ik net ververst heb, maar normaal rond de 25 graden.

Ik moet alleen ff een mandje kopen voor het diepvries voer, het gaat anders mijn hele bak door 😛

Dat is al niet goed je moet eigenlijk verversen met water dat net zo warm is of zelfs eigenlijk net iets warmer (dit doe ik) Door temperatuurs wisselingen in het water kunnen vissen zich ook minder op hun gemak voelen. Tevens valt me op dat het vrouwtje best wel snel ademt. Dit kan komen door stress maar ook door bijvoorbeeld een ziekte. Ik kan aan de hand van het filmpje niet zeggen of ze ziek is ofdat ze alleen gestresst is. Dat het mannetje dit gedrag vertoont is vrij normaal. Dit heeft elke nieuwe vis die bij mij in het aquarium kwam zeker een paar dagen gedaan tot zelfs bijna 2 weken. Of ze dit doen omdat ze zich bedreigt voelen of denken soortgenoten te zien weet ik niet maar het kan opzich niet echt veel kwaad.

Dit hoeft niet persee hoor en zelfs met zo'n mandje gaat het nog door heel je aquarium heen. Gewoon niet te grote porties ineens geven dan kan het zonder mandje ook. Ik snijd bijvoorbeeld zo'n blokje in 2en en geef dan een half tabletje (wel eerst laten ontdooien). Zo kan ik dus ook per dag meerdere soorten diepvries voer geven. Ik doe de ene keer witte mug dan weer zwarte of rode mug maar ook mysis en fijgehakte kalkoen (discus voer maar geef ik ook aan mijn maantjes). ook geef ik gedroogde muggenlarven en kleine beetjes granulaat of vlokvoer. Maar diepvries of levend is bij mij wel het hoofdvoer en droogvoer is als tussendoortje bedoeld.
hierdoor zijn je vissen veel gezonder en zullen hierdoor ook minder snel ziek worden of dood gaan. Als tip wil ik je wel meegeven dat het slim is diepvriesvoer en levendvoer eerst uit te spoelen onder de kraan. Dit doe ik altijd met een heel fijn mazig netje. Dit omdat er toch het 1 en ander aan vuiligheid tussen het voer kan zitten en je deze zo grotendeels weg spoeld 🙂 Ik weet niet of meer mensen dit doen maar ik voel me er wel prettig bij. Ook zou je catappa bladeren kunnen toevoegen aan je aquarium. deze schijnen bepaalde stofjes af te geven die goed zijn voor je aquarium en vissen.

Wat betereft de temperatuur zou je deze voor de ramirezi's nog wel een beetje op mogen voeren. 25 is echt minimaal. Als je naar de 26 of 26,5 gaat komt dit al meer in de buurt van wat hun lekker vinden.
op alle site's staat tegenstrijdige en andere informatie en hierdoor kun je inderdaad nogal eens in de war raken en de bomen door het bos niet meer zien. Verstandig is dan inderdaad om mensen met veel ervaring om raad te vragen. Op dit forum zijn er genoeg mensen die je kunnen helpen, je zult ze alleen een PB'tje moeten sturen. Maak gebruik van deze deskundige mensen en je zult zien dat je veel verder komt dan met de informatie die je leest op website's en die je krijgt in de winkels (deze klopt vaak namelijk ook totaal niet)

Hoop dat je er iets aan hebt.

Thanks,

Ik weet niet echt wat ik er mee aan moet, het vrouwtje hangt nu boven de planten stil, ze ontlast een soort ontzichtbaar draadje met aan het einde 2 witte puntjes. Wat zal dit kunnen zijn. Dat ze snel ademt viel mij ook al op. Maar waar moet ik die vis mee behandelen?

Krijg het idee dat de roze vlek iets prominenter aanwezig is, ze is wel aardig op kleur in ieder geval, al is ze niet heel erg actief. Now what :'/

Heb zo het vermoeden dat het einde verhaal is. Ik zou de vis uit zijn lijden verlossen..

Je kunt nog een antiwormmiddel proberen en hopen dat ze nog genoeg weerstand heeft. Je vissen ontwormen als je ze net hebt gekocht is altijd verstandig 😉

visstisck zei:
Heb zo het vermoeden dat het einde verhaal is. Ik zou de vis uit zijn lijden verlossen..

Daar vind ik het wat snel voor 😉 Aangezien het vrouwtje zich gister en vandaag weer laat zien. Ze is nog niet zo actief als ik zou willen en ze ademt nog wel snel, maar ze zwemt zo nu en dan even samen met het mannetje boven de planten.

Ik ben meer benieuwd met welke medicijnen ik die vis moet behandelen, Esha 2000 en nog 1?

Esha2000 helpt niet.Dan kan je beter denken aan wormenmiddel van bijvoorbeeld het merk JBL,Sera of Colombo.

Weet je zeker dat de rami wormen heeft dan?
Ik zou er niet zomaar een kuur in doen als je niet zeker weet wat ze mankeren!

meksjoef zei:
Je kunt nog een antiwormmiddel proberen en hopen dat ze nog genoeg weerstand heeft. Je vissen ontwormen als je ze net hebt gekocht is altijd verstandig 😉
Ja, als ze kieuwwormmen hebben, gaan de kieuwen niet dicht bij ademhalen, dus die sluiten niet goed, kijk daar eerst naar.

Wormenkuur zou ik juist altijd gebruiken als ik een nieuwe vis in m'n bak zou doen, liever gezegd 🙂 ik doe altijd een wormenkuur als ik een vis bijplaats 😉
Dit omdat de meeste vissen nooit een wormenkuur hebben gehad (zeker Wildvang niet) en dus de kans dat ze besmet zeer duidelijk aanwezig is. En zeg nou niet dat je geen medicijnen in een gezonde bak moet gooien, honden en katten bv behandel je ook preventief.
Bovendien heeft deze vis duidelijk verkeerde ontlasting dus wormen lijkt me niet helemaal ondenkbaar. Ik zou het proberen 🙂 Nooit geschoten is altijd mis en voor je andere vissen kan dit iig geen kwaad. Als ie nou z'n kleur ook nog aan het verliezen was zou ik kunnen denken aan iets bacterieels maar dat is nu gelukkig niet het geval 🙂
Kieuwwormen kunnen ook nog idd dus kijk daar ook nog eens goed naar. Voor kieuwwormen zijn andere medicijnen nodig. Succes 🙂

Ik had laatst ook een ramirezi vrouwtje met wormen. Ik had haar net gekocht. Die heb ik terug gebracht.
Ik weet niet of ze het overleefd heeft, de dierenwinkel heeft haar wel gelijk behandeld tegen wormen. Maar ik laat me daar niet meer zien.
Het zag er zo uit:

mczvxf.gif

Jezus, over klein gesproken...
Ik heb geen idee of het nou verkeerde ontlasting is of niet, er is geen verandering in haar gedrag. Hangt stil, ademt snel. Soms laat ze zich zien maar op het moment hangt ze op de bodem stil

Komt dit door wormen? Welk medicijn heb ik nodig?

Als ontlasting wit is dan is het verkeerd ontlasting. Normale ontlasting hoort bruinig te zijn maar kan ook meer naar de rode of de groene kant neigen het is maar net wat ze gegeten hebben bijvoorbeeld rode muggen of groenvoer. Maar witte ontlasting is duidelijk niet goed.
Je kan dan inderdaad aan wormen denken vaak is dit wel het geval maar heb je al iets aan de kieuwen kunnen zien ofniet?

Wat je kan gebruiken tegen inwendige wormen:

JBL nedol plus 250
Colombo Aquaboline
Sera professional Tremazol
Sera med professional Flagellol (tegen vrijwel alle inwendige parasieten)

Wat je kan gebruiken tegen kieuwwormen:

JBL gyrodol plus 250
Colombo Dactycid
Sera Omnipur.

Maar eerst is het dus belangrijk te achterhalen of het kieuwwormen zijn want dan is een andere behandeling en een ander behandel middel nodig dan bij bijvoorbeeld inwendige wormen. Dus blijven de kieuwen openstaan of sluiten die zich wel mooi?

Hoop dat je e er iets aan hebt maar denk het wel je hebt al wat middeltjes die je eventueel kan gebruiken 🙂

Gr. Kevin

Ik denk niet dat het kieuwwormen zijn, want de kieuwen sluiten zich bij elke ademhaling zeg maar. Het vrouwtje kwam net opeens langs zwemmen(en verborg zich er na weer) maar ik zag weer een soort draadje met witte puntjes er aan. Dus ik kan het beste Sera med professional Flagellol bestellen?

Ze schuurt soms ook over stenen/hout. Ik wil zeker weten dat ik het goede medicijn koop 😛

Is de ontlasting vergelijkbaar met onderstaand?
Flag.jpg

Zo ja, dan denk ik eerder flagellaat. Is het meer als op de foto een paar posts eerder, zijn het nematoden en daarop kun je kuren met sera med professional nematol.

Ik vind het lastig te zeggen, het was meer een doorzichtig draadje(die inmiddels nu weer weg is). Ik ga eerst maar is ontwormen met JBL nedol plus 250(al besteld)

Nou het vrouwtje is helaas overleden 🙁 . Moet ik de kuur afmaken of kan ik stoppen, water verversen en over kool filteren?

Zonde.
Zou wel de kuur afmaken ivm het mannetje want afgebroken kuren hebben meestal een negatieve invloed op het succes van de werking in het geval van een mogelijke kuur in de toekomst.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan