Wat is er nieuw

ranchu verkleurt naar zwart?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Sterrekind
  • Startdatum Startdatum
S

Sterrekind

Guest
Hoi

Een tijd terug heb ik wat sluierstaartjes aangeschaft, waaronder een ranchu. Deze was wit met oranje. Nu , tot mijn verbazing, verkleurt het diertje naar zwart. Omgekeerd ken ik het fenomeen van een zwarte vis die oranje kleurt wel, maar ik wist niet dat een oranje vis ook zwart kon kleuren.

Wie heeft dit ook meegemaakt, en is dit blijvend geweest? Ik vind een zwarte ranchu ook erg leuk namelijk.

Ze kunnen inderdaad naar zwart verkleuren. De mijne heeft een beetje zwart aan de staart gekregen 😉
As het goed is is het blijvend, maar je weet maar nooit het zijn net toverballen

Naar zwart verkleuren is meestal een teken van ammoniakverbranding of ziekte, tenzij de vis de wildkleur nog had. Van zwart naar iets anders verkleuren komt veel voor bij goudvissen.

Ammoniak was het niet, was ook mijn gedachte, heb gelijk de waterwaarden getest, en nu twee weken later is ie nog steeds voor 40 % zwart, heel gek! De vis eet overigens gewoon , zwemt gewoon ( voor zover ranchu's gewoon zwemmen haha)

Hij/zij lijkt niet ziek te zijn, heel raar.

Marie lijkt overigens ook deze ervaring te hebben, misschien toch iets wat kan bij Ranchu's

Het kan idd voorkomen. Gebeurt niet vaak maar is wel mogelijk 😉
Meestal is mijn ervaring dat het een tijd aanhoudt, maar uiteindelijk toch weer weg gaat.

Het is niet altijd ammoniakverbranding in ieder geval!

Zolang de vis vrolijk rond zwemt en de waterwaarden goed zijn is er niks aan de hand.

Misschien wel even handig om een afstrijkje te laten maken als dat kan, ik meende me te herinneren dat er ook een parasiet kon zijn die dit kan veroorzaken, maar die kans acht ik nihil dat jouw vis dat heeft.

Heb je een foto?

Ik zal even een plaatje proberen te schieten van het monster.

Ziehier Sjakie de wondervis

evrv61C1ZbNr1CreYEzuFBepA1ZuVe2B.jpeg

Ik denk dat ie nu 4 cm is, hij was echt heel erg klein toen ik hem vorige maand kocht, maar nu is het een lekkere bolle vis.

Ja die verkleurt idd gewoon naar zwart haha 😛

Je zal zien dat het op een gegeven moment niet meer wordt.
Daarna kunnen er twee dingen gebeuren:
Als de vis verder gaat groeien zal het zwart langzaam afnemen
Of de kleur blijft nagenoeg constant 😛

Ik gok het op het eerste 😀

Leuke vis! Ik ben nog steeds op zoek naar een ranchu maar niemand verkoopt ze hier 🙁

Je bent niet het enige lid waarbij dit is gebeurd.
Bij een oud-lid (fleipie) was er ook een vis voor de helft zwart geworden.

Olympus zei:
Ja die verkleurt idd gewoon naar zwart haha 😛

Je zal zien dat het op een gegeven moment niet meer wordt.
Daarna kunnen er twee dingen gebeuren:
Als de vis verder gaat groeien zal het zwart langzaam afnemen
Of de kleur blijft nagenoeg constant 😛

Ik gok het op het eerste 😀

Leuke vis! Ik ben nog steeds op zoek naar een ranchu maar niemand verkoopt ze hier 🙁

\al eens bij Calimero wezen kijken?

Die kopen altijd een MIX partij in..

Waar zit jij ongeveer Olympus, in Maarssen hebben ze ze bij Andy's diersuper en bij Intratuin Koningsweg Utrecht ook. Hilversum rifwachter heeft ze ook maar een tikkie duurder.

Hier nog een waarbij de vis (deels) zwart kleurt!

Be-FhDgxBJmr8VhHGu13lxHOkqmFvhC1.png

Be-FhDgxBJmr8VhHGu13lxHOkqmFvhC1.jpeg

Van een Calico ken ik het wel, maar de ranchu was echt licht oranje met wit toen ik hem kocht en in een week tijd is ie ineens voor bijna de helft mat zwart, inclusief zijn koddige staartje.

Ik ben benieuwd hoe hij of zij er over een jaar uitziet.

RiseOfinformation zei:
Hier nog een waarbij de vis (deels) zwart kleurt!

cyT3l2RHdlkVnQRaaXrjBKTJGl_taebw.png

cyT3l2RHdlkVnQRaaXrjBKTJGl_taebw.jpeg

mooie vis..

ik heb er nu gelukkig ook 2 van deze soort.. 😀

Olympus zei:
Was dat niet degene waarbij uiteindelijk bleek dat de verkleuring samenhing met een Costia-infectie?

Bij calico's komt verandering van het aantal en de grootte van zwarte vlekken inderdaad vaak voor.

Ik dacht ik ga even googlen op zwart-oranje ranchu, en ik kwam een plaatje tegen van een vis die er hetzelfde uitziet! Blijkt het mijn eigen vis te zijn hahaha

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan