Wat is er nieuw

Rare aanhangsels

SamWink

Member
Lid geworden
1 januari 2022
Leeftijd
47
Hallo, iemand een idee wat er aan mijn guppen groeit?

Bijlagen

• IMG_20220101_121405_275.jpg
    IMG_20220101_121405_275.jpg
    100.1 KB · Weergaven: 121
  • IMG_20220101_121247_814.jpg
    IMG_20220101_121247_814.jpg
    103.2 KB · Weergaven: 133
  • IMG_20220101_121228_311.jpg
    IMG_20220101_121228_311.jpg
    134.8 KB · Weergaven: 131
Ik heb de link eens doorgeneusd, maar anker wormen worden daar vermeld als 3 - 5 mm lang in de kieuwen.

Deze lijken meer op die boven de ankerwormen vermeld worden.
(Naam effe kwijt. Lineaus nog iets, ofzo)

Dit is zeker ankerworm.

Lernea (ankerworm) Bij vissen worden van deze soort alleen de vrouwelijke parasieten gevonden. Zij boren zich door de vishuid en verankeren zich daar. Aan de buitenzijde van het lichaam zijn alleen de twee eierzakjes te zien. De parasiet heeft een grootte van enkele millimeters tot twee centimeter. Lernea wordt meestal in de zomer gevonden, vooral bij pas geïmporteerde vissen. De mannelijke parasieten leven kort en sterven als ze de vrouwtjes hebben bevrucht. Uit de eieren komen vrij zwemmende larven die na een aantal vervellingen volwassen worden. Jonge larven kunnen minstens vijf dagen overleven zonder gastheer. De cyclus duurt vijfentwintig dagen bij 20 graden Celcius; onder 15 graden Celcius vindt geen vermeerdering plaats. Lernea overwintert als volwassen parasiet op de vis of als ei. Dode parasieten vallen pas na enige weken tot maanden van de vis af. De volwassen parasiet is meestal met het blote oog te zien op de rug of bij de vinbasis van de vis. Er kan sprake zijn van een secundaire bacteriële infectie.Tot de verschijnselen behoren verder huidirritatie, schuren, verwondingen door het anker in de huid, ontstekingen, abcessen, gewichtsverlies en sterfte. • Behandeling Bij wat grotere vissen kunnen de parasieten, als het er enkele zijn, voorzichtig met een pincet worden verwijderd. De vrij zwemmende larven kunnen worden gedood

Oh, wacht.
Nog eens gekeken en ik combineerde de verkeerde foto bij de verkeerde tekst.

Dan kom ik ook op ankerworm.🙂

Dankjewel allemaal. Denk dat het raadzaam is om de hele bak te behandelen?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan