Wat is er nieuw

Rare jongens....

Javis

Well-known member
Lid geworden
27 oktober 2024
Leeftijd
68
die Corydorassen (Aggasizii)... Zijn dat nou echt vampier meervallen die alleen s'nachts naar buiten komen of zijn ze zo verlegen ? Dat zou je niet zeggen qua hun uiterlijk...

2 Weken geleden 'n schooltje van 6 te water gelaten. Leuk ! De hele dag driftig in de weer langs het raam en overal in de bak meestal de hele ploeg bijelkaar. Nu, 'n week later zie ik er overdag sporadisch nog maar één of twee. Meestal na korte tijd gauw weer naar achteren achter kienhout of dragonstone. Tegen de avond als het volle licht uit gaat komen er meestal wel weer 'n paar naar voren maar de hele groep bijelkaar heb ik de laatste week niet meer gezien.

Ik neem aan dat ze niet zo gesteld zijn op de volle verlichting ? ( Aquatlantis Splendid 100 bak met 2 kanaals led 44 watt ). Mijn bak staat nu ongeveer 'n maand en dus nog aan 't inlopen. Andere vissen ( Kardinalen, Keizers, Rams, Siamensis) doen het machtig mooi.

Klopt het van die volle verlichting of is er wellicht iets anders aan de hand ?

Hartelijk dank voor 'n antwoord ! :petjeaf:

Dat kan zeker met de verlichting te maken hebben.

Afgezien van de verlichting zie ik 'siamensis' in het rijtje staan. Als dat de Gyrinocheilus is, kan die ook de aanstichter van de onrust zijn. Gyrinocheilussen zijn zeer territoriaal-agressieve vissen, waarbij de agressie naarmate ze ouder worden, steeds erger wordt. Die houd je beter niet in een gezelschapsbak.
Daarbij zijn corydorassen bodembewoners en de gyrinocheilus ook. Dat gaat niet goed samen.
Maar ook de cichliden kunnen voor een onveilig gevoel zorgen: ook zij verdedigen hun territorium en bij wat minder zelfverzekerde cory's kan dat tot problemen leiden.

Kan zijn dat je groep te klein is, hoe groter hoe meer ze zich op hun gemak voelen (persoonlijk zou ik voor minimaal 10 gaan, in dit aquarium passen er met gemak ook 15).
Te felle verlichting zou een probleem kunnen zijn voor evenals al eerder genoemde andere bewoners, al zijn corydoras over het algemeen kleine buldozers die geen territoria kennen/respecteren en overal doorheen knallen.

Afgezien van de verlichting zie ik 'siamensis' in het rijtje staan. Als dat de Gyrinocheilus is, kan die ook de aanstichter van de onrust zijn. Gyrinocheilussen zijn zeer territoriaal-agressieve vissen, waarbij de agressie naarmate ze ouder worden, steeds erger wordt. Die houd je beter niet in een gezelschapsbak.
Daarbij zijn corydorassen bodembewoners en de gyrinocheilus ook. Dat gaat niet goed samen.
Maar ook de cichliden kunnen voor een onveilig gevoel zorgen: ook zij verdedigen hun territorium en bij wat minder zelfverzekerde cory's kan dat tot problemen leiden.
Nee hoor, deze 'siamensis' zijn hele lieve jongens (en meiden waarschijnlijk, nog jong, begin nu onderscheid in grote te zien), niet Gyrinocheilus maar Grossocheilus. Die eerste heet toch aymonieri ....? Is ook nep want Chinees, toch ? ;-) Die Grossocheilus jongens en meiden zijn zelden op de bodem, meestal in het midden, lekker liggen op 'n kienhout worteltje of zoiets. 'Als' er Cory's te zien zijn bij de Ramirezi's in de buurt, vaak ook bij de bodem, is er verder niets aan de hand. Die rams kunnen wel eens uitvallen maar alleen tegen hun eigen volk. Wat ik zo vreemd vind is het verschil in gedrag van die Cory's tussen de eerste week in mijn bak en de tweede week. Was even bang dat ze er uit gesprongen waren... (kan helemaal niet want bovenkant helemaal afgesloten)

Dank voor je antwoord, Lysia ! :petjeaf:

Kan zijn dat je groep te klein is, hoe groter hoe meer ze zich op hun gemak voelen (persoonlijk zou ik voor minimaal 10 gaan, in dit aquarium passen er met gemak ook 15).
Te felle verlichting zou een probleem kunnen zijn voor evenals al eerder genoemde andere bewoners, al zijn corydoras over het algemeen kleine buldozers die geen territoria kennen/respecteren en overal doorheen knallen.
Ik moet zeggen ik 'schrok' 'n beetje van de grote van deze aggasizii Cory's, tenminste de vrouwtjes (die zijn toch 'n stuk groter dan de mannen ? ). Wow! Ik vroeg in de winkel of ze soms al 'oud' waren of in ieder geval volgroeid. Nee, ze zijn nog jong werd er gezegd. Dus voor mijn meter bakkie vond ik 6 wel voldoende. Denk je dat als ik er nog 4 bij koop ze mij dan *wel* komen plezieren als ik voor de bak zit ? ( *als* er 'n paar te zien zijn en ik zit voor de bak en maak b.v. 'n beweging met m'n arm dan zijn ze ook meteen weer verdwenen. Ik had niet gedacht dat ze zo schrikkerig zouden zijn. De andere vissen komen juist kijken als er wat beweegt voor 't raam, eten of zo.... ;-)

Ja, ik ben 'n beetje teleur gesteld in mijn Cory's. Ik heb ze altijd erg leuk gevonden en ze vroeger ook gehad ('n kwart eeuw geleden of zoiets ;-) maar dit 'schuwe' gedrag kan ik me absoluut niet herinneren. Kan het zijn dat het met de soort te maken heeft ? Kunnen aggasizii's b.v. schuwer zijn dan paleatus of sterbai, etc ?

Ik voer HS Aqua Granules en Wafers, diepvries daphnia, levend voer muggelarven en tubifex. Als bodem heb ik Colombo Flora Base Pro Fine. Heb ik geen ervaring mee. Vroeger hadden we alleen zand en grint. ;-) (wordt misschien ook wel veel meer geapprecieerd door Cory's dan 'soil' ??...)

Dank voor je antwoord, BlupGup ! 😎

Over het algemeen zijn het de wildvang corydoras die schuwer zijn. Mocht je aan gekweekte kunnen komen (weet niet of deze al gekweekt worden in NL) gaat dat zeker schelen.

Je weet ook niet wat ze aan transport etc achter de rug hebben. Daar worden ze ook niet tammer van. Misschien moeten ze gewoon nog een beetje wennen en leren dat jij niet gevaarlijk bent.

Je weet ook niet wat ze aan transport etc achter de rug hebben. Daar worden ze ook niet tammer van. Misschien moeten ze gewoon nog een beetje wennen en leren dat jij niet gevaarlijk bent.
Oftewel niet met je hoofd ervoor zitten anders zie je ze nooit meer weer 😆 :koffie:

Het vreemde vind ik dat ze de eerste paar dagen wel goed te zien waren maar van de een op de andere dag ineens niet meer... Ik ga er wel 4 bij zetten, kijken hoe dat gaat. Misschien 4 of 5 van 'n andere ondersoort ? Die misschien niet zo schuw zijn en het goeie voorbeeld geven ? Of beter nog 4 aggasizii erbij ?....

Ik heb nu 'n zonnebril op als ik voor m'n aquarium zit. 😎

Ik heb 25 Corydoras en een Gyrinocheilus aymonieri van 15cm in een meterbak en dat gaat al vele jaren prima. En daar zitten ookal jaren kersenbuikcichliden bij. 😉 Iedereen is de hele dag te zien en gaat goed met elkaar om. 😉 Bak is 22 graden. En zomers uiteraard wat warmer maar ook dan gaat het prima. Maar als ik jou bericht zo lees kan dit absoluut niet. 😉

Misschien vinden ze de bodem niet heel lekker en komt het niet zozeer doordat ze naar buiten kunnen kijken.

Zo lang het goed gaat, is het mooi en dan gewoon houden. Maar een gewaarschuwd mens telt voor 2. Als er iets mis gaat, weet je waar de oorzaak KAN zitten.

Ik heb 25 Corydoras en een Gyrinocheilus aymonieri van 15cm in een meterbak en dat gaat al vele jaren prima. En daar zitten ookal jaren kersenbuikcichliden bij. 😉 Iedereen is de hele dag te zien en gaat goed met elkaar om. 😉 Bak is 22 graden. En zomers uiteraard wat warmer maar ook dan gaat het prima. Maar als ik jou bericht zo lees kan dit absoluut niet. 😉

Wat voor ondersoort(en) Corydoras zijn het, Botia ? Als het meerdere zijn zie je dan verschil in gedrag ? (zijn er ook Agassizii bij ? )

Alvast hartelijk dank voor 'n antwoord ! :petjeaf:

Misschien vinden ze de bodem niet heel lekker en komt het niet zozeer doordat ze naar buiten kunnen kijken.

Ze zijn gewoon ontzettend schuw. Zelfs als ik 'n paar meter voor de bak voorbij loop zie ik er een die vooraan op de bodem ligt weg schieten naar achter toe ! 'n Stofwolkje achterlatend zoals wel getekend wordt in 'n stripverhaal... ;-)

Ik heb de Corydoras aeneus en paleatus. De oudsten zijn al 9 jaar oud. De paleatus lijken iets brutaler dan de aeneus. Maar verder is er weinig verschil in gedrag,

Ik zie ze allemaal de gehele dag, en ze zijn totaal niet schuw.

Zo lang het goed gaat, is het mooi en dan gewoon houden. Maar een gewaarschuwd mens telt voor 2. Als er iets mis gaat, weet je waar de oorzaak KAN zitten.
Ik ben al meer dan 35 jaar in deze hobby bezig en zodanig ervaren dat ik wel weet wat ik doe en wanneer ik moet ingrijpen. Ik heb ook veel schuilplekken en de bak is maar 22 graden. Door een verkeerde bakinrichting en een constant te hoge temperatuur ontstaan ook vaak gedragsproblemen.

En soms is het karakterafhankelijk van de individuele vis.

Ik heb de Corydoras aeneus en paleatus. De oudsten zijn al 9 jaar oud. De paleatus lijken iets brutaler dan de aeneus. Maar verder is er weinig verschil in gedrag,

Ik zie ze allemaal de gehele dag, en ze zijn totaal niet schuw.

Dank je, Botia ! Mooi dat sommige al zo oud geworden zijn ! Van de ondersoorten Corydoras die ze in de winkel hadden vond ik aggasizii de mooiste dus was de keus gauw gemaakt. Ik heb vroeger ook altijd Cory's gehad en kan me geen probleem herinneren. Kan zijn dat ik toen geen aggasizii had... Ik heb wel net nog gelezen dat Corydoras eigenlijk wel tot de nachtdieren behoren. Als het volle licht brandt zie ik er ook niet één, met half licht steeds wel 'n paar. s'Nachts zullen ze dus wel bezig zijn. Maar ik ga toch echt niet met 'n zaklamp voor dat aquarium zitten. ;-) Wellicht koop er wat paleatus bij of julii.

Nogmaals dank! :petjeaf:

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan