Wat is er nieuw

Rare mini wezentjes bij garnalen...

• Onderwerp starter Onderwerp starter Sanneke80
  • Startdatum Startdatum
S

Sanneke80

Guest
Hoi Allen, ik weet niet zeker of ik mijn vraag op de goede plek stel, anders laat het maar ff weten, ben net nieuw hier

Ik heb een garnalen bak van 40x40x30
In de bak zitten 10 volwassen citroengarnalen en een stuk of 30 baby's
Tot een maand of twee geleden zwommen er ook wat corydoras in rond, welke ik verhuisd heb naar mijn 80 cm aquarium toen ze groter werden.

Nu heb ik sinds een paar weken hele rare wezentjes aan de ruiten geplakt zitten.

Het eerste zijn een heleboel kleine witte mini wormpjes
Het tweede zijn een soort stipjes met tentakeltjes eraan, ook wit en mini.

Ik krijg ze helaas niet op de foto, zijn te klein :stom:

Mijn vraag is nu, kan dit kwaad en zo ja wat kan ik er tegen doen?

Groetje Sanneke

WEkom ,Sanneke.
die wormpjes noemen bij 2-3 mm opstartwormpjes. kunnen geen kwaad.

en die witte beestjes ook niet.

Plaagdieren - Crustahobby - Google Sites

https://sites.google.com/site/crustahobby/plaagdieren

Plaagdieren zijn eigenlijk ongenode gasten, dieren die zonder dat je het bewust wilde, toch in het aquarium zijn gekomen. Veel van deze dieren weten zich ook ...

kijk of je ze ziet,hier.

Hoi Bertus,

Bedankt voor uw snelle antwoord!

Ik ben naar de site gegaan, heb mijn loepje erbij gepakt en herken zeker drie of vier plaagdiertjes.

De platworm en/of het mosseldiertje, het eenoogkreeftje en de zoetwaterpoliep!

Wel geruststellend dat de plaagdiertjes mijn garnaaltjes niet plagen 😀

Hoi udom.... Inddaad zijn het volgens die site zoetwaterpoliepjes! Thanks!

De meeste van dit soort grut is niet schadelijk, en niet zelden nuttig.
Als je garnaaltjes het goed doen zou ik me zeker geen zorgen maken 😉

Ik heb wel eens gehoord dat hydra schadelijk zou kunnen zijn voor jonge garnaaltjes? Denk dat je die dan toch liever niet in je bak wil hebben.

Bedankt voor jullie reacties,

Heb even verder gelezen en idd de hydra eet jonge garnaaltjes! Oepsie, toch maar proberen ze te verwijderen.

Ik heb nog 5 jonge aspidoras die ik zelf gekweekt heb, zijn nu een maand of drie oud. Zou het helpen als ik hen erbij zet?

Toen ik er eerder jonge corydoras gold stripe bij had kweekten ze niet, maar had ze toen ik pas. Zouden de garnalen het erg vinden om medebewoners te krijgen? Of worden dit dat weer HUN plaagdieren 😀

Beste John, bedankt voor uw reactie!

Nu weet ik het helaas zeker, ik, althans, mijn garnaaltjes hebben de hydra in het aquarium. 😡

Eerder zag ik ze alleen op de ruit zitten, maar toen ik net ging kijken zag ik ze ook op de planten! Op de ruiten lijken ze nog steeds wit, maar aan de planten lijken ze groen en die hebben ook een langgerekt lijfje. In elk geval kon ik er nu wel foto's van maken, nu ze op de planten zitten. Dit zijn ze, je telt er zo al vijf stuks van links boven naar rechts onder! De foto is niet al te best, maar ja, het beestje is ook zo klein...

627514sanneke80_0_85_camera_upload.jpg

386589sanneke80_0_85_camera_upload.jpg

Op de andere foto zie je een paar van de volwassen exemplaren en op de achtergrond heel veel klein grut!

Nu ga ik snel op zoek naar de flubenol, kunnen die kleintjes daar ook tegen denk je? Al heb ik geen andere keuze denk ik...

48 liter minus de bodem is toch niet zo heel klein? :S
De meeste garnalenbakken die ik voorbij zie komen zijn de kubussen van 27 liter.

De aspidoras (uit eigen kweek) is een klein en heel vredig visje en heb er maar vijf.
Toen ik er eerder zeven gold stripe baby's (niet uit eigen kweek) in had, had ik geen last van deze plaagdiertjes.

Dus vandaar dat ik me af vraag of dat er mee te maken heeft.

Ga strakjes even bij de dierenarts vragen of hij flubenol heeft. Volgens mij gaf ik dat vroeger aan de paarden als ontwormingsmiddel 😀

Dat is zo n 6 liter minder dan een 60 cm en dat valt nog mee dan hoor.
Zou wel iets aan die Hydra gaan doen. Let er wel op als je bij de dierenarts iets krijgt dat de hoeveelheid niet teveel gaat worden. Ik weet niet hoe zwaar die tabletten zijn die je daar krijgt. Het is nu niet voor paarden natuurlijk 😉

Ik vind het te klein voor corys. Een zeer klein visje zou kunnen, als het geen zwemmer is.

Hoi nienke, ik respecteer uw mening, dank u wel hoor, ik begrijp ook waarom.

Hoi John, ik denk dat er heel wat miljoenen garnaaltjes in een paardenlichaam kunnen 😀

vandaag meteen naar de dierenarts geweest, die had alleen pasta of poeder maar dan moest ik 600 gram!!! bestellen voor 75 euro!!! 😳

Ze zei zelf al dat ik beter eerst even kon kijken op internet en dat heb ik uiteraard ook gedaan.

En heb nu 1 gram besteld voor 50 cent (excl. verz. kosten) 😀
Dat is het betere werk, hihi.

Wat betreft de 5 aspidoras die ik er eventueel bij kan zetten, overweeg ik om te voorkomen dat die plaaggeesten weer terug komen. Tevens eten ze het achtergelaten voedsel op van de bodem. Eerder had ik ze namelijk ook niet met de baby cory's die er een paar weekjes bij hebben gezeten. Vandaar dat ik dit nu overweeg.

die had alleen pasta of poeder maar dan moest ik 600 gram!!! bestellen voor 75 euro!!! oops

Die pasta, geven ze ook aan hond en kat.weet ik.
Ik had zelf een tube gekocht, met draaiknop, om 1/2 of hele grammen uit te draaien.
lullig dat hij niet een gram voor je deed.

Ja lachen he 😛

Met 1 gram kun je 500 liter water behandelen.
600gram x 500 = 300.000 liter!

Dat zijn aardig wat aquaria vol, hihi.
Misschien het dolfinarium???

Hopelijk komt het morgen binnen, anders maandag.

Aan 1 gram verdienen ze niks moet je maar denken 🙁

Bij hydra doseer ik maar de helft van de aanbevolen dosis en binnen 24-36 uur zijn ze dan weg.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan